חלופת שקד תקועה בכנסת? כך הרשות להתחדשות עירונית פועלת להחזרת תוכניות התמ"א לסדר היום

חגי טולדנו מנהל אגף קשרי קהילה ברשות להתחדשות עירונית: "התוכניות מחליפות התמ"א אותם אנו מקדמים, יאפשרו ליזמים להמשיך להגיש היתרי בנייה כרגיל ולזכות בהטבות המס שנקבעו בחוק התמ"א המקורי"

שיתוף הכתבה
חגי טולדנו, מנהל אגף קשרי קהילה ברשות להתחדשות עירונית (הרשות להתחדשות עירונית)חגי טולדנו, מנהל אגף קשרי קהילה ברשות להתחדשות עירונית (הרשות להתחדשות עירונית)

השלמת החקיקה לחלופת שקד לתמ"א 38 אינו נראה באופק, ותמ"א 38 כבר אינו בתוקף. בדיוק בשלב שבו נראה כי תמ"א 38 כבר מאחורינו, הרשות להתחדשות עירונית מציגה תוכנית להחייאת התוכנית באמצעות רשויות מקומיות שיקדמו תוכנית 23 לתמ"א ואשר מכוחה הטבות המס הקבועות בחוק התמ"א המקורי ימשיכו. הרשות להתחדשות פרסמה רשימה של 15 רשויות ברחבי הארץ המתכננות להכריז על קידום תוכנית לפי סעיף 23 עד 1 במאי 2022 – כפי שקובע החוק. נציין, כי ערים מרכזיות רבות כבר אישרו תוכנית לפי סעיף 23, המיזם כעת מיועד לערים שטרם אישרו את התוכנית בעבר.

כזכור, עם ההחלטה לסיום חוק התמ"א הוציא מנהל התכנון הודעה לפיו הרשויות שיקמו תוכניות לפי סעיף 23 לתמ"א יהיו זכאיות להטבות מכוח תמ"א גם לאחר פקיעת החוק, בהודעה שיצאה בחודש יוני 2021 נכתב: "בהמשך להחלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה, מיום 5.11.2019, על סיומה של תמ"א 38 ביום 1.10.2022, לצד קביעת הוראות מעבר והוראות נוספות, ראינו לנכון להבהיר את מעמדן תכניות שאושרו לפי סעיף 23 לתמ"א, לאחר פקיעת התמ"א.

כפי שהובהר עוד בהחלטת המועצה הארצית הנזכרת, פקיעת התמ"א לא גוררת אחריה את פקיעתן של תוכניות שאושרו מכוחה ובכלל זה תוכניות שאושרו לפי סעיף 23 לתמ"א, אלא אם כן נקבע באופן מפורש או משתמע בהוראות התוכנית שאושרה מכוחה של התמ"א, כי היא צמודה לתמ"א 38 ועם פקיעת התמ"א תפקע אף היא. עוד יובהר, כי אם נקבעו הוראות פקיעה אחרות בתוכנית עצמה, הרי שהוראות פקיעה אלה, הן ההוראות שחלות על התוכנית, ללא קשר לפקיעתה של התמ"א", נכתב בהודעת מנהל התכנון .

ברשימת הערים אפשר למצוא את הערים נהריה, חיפה וקריית ביאליק בצפון. אשדוד, אשקלון, בת ים ובאר שבע בדרום. במרכז השפלה והשרון נמצאות הערים – כפר סבא, רעננה, פתח תקווה, לוד, רמלה, רמת גן, לוד, רמלה, ראשון לציון ויבנה. 

בפורום שולחן עגול שנערך במרכז הנדל"ן בהשתתפות חגי טולדנו מנהל אגף קהילה ברשות להתחדשות עירונית הוא אמר כי: "רבים שוכחים שמרבית הפרויקטים של תמ"א 38 מאושרות היום לפי סעיף 23 לתמ"א. ברשות להתחדשות עירונית מיפינו את כל הערים בישראל שהיו בהם פעילות משמעותית של תמ"א 38 עד היום ושטרם הכריזו על תוכנית לפי סעיף 23 - יש 15 רשויות כאלה. כעת אנחנו פועלים כדי לקדם תוכנית מחליפת תמ"א גם בערים אלו".

בדבריו, הוא ציין את הרציונל סביב היוזמה: "חלופת שקד תאושר בעתיד וזה מצוין, אבל כעת אנו מקדמים ביתר שאת את תוכנית מחליפת התמ"א לפי סעיף 23, כך ניתן ישר לגשת להיתר בנייה בלי המורכבות שיש בתמ"א בשילוב היתר בנייה. חלופה זו, תאפשר ליזמים להמשיך להגיש היתרי בנייה כרגיל ולזכות בהטבות המס שנקבעו בחוק התמ"א המקורי".

לסיום הוא מדגיש כי: "המטרה היא לדאוג שתהיה לכל הערים שהיה בהם פעילות בתחום התמ"א, תוכנית מחליפת תמ"א", מה שבפועל אומר שהפרויקטים במסגרת התמ"א עדיין איתנו וימשיכו איתנו לפחות עד שנת 2025, המועד האחרון הקבוע בחוק לאישור תוכנית לפי סעיף 23, בתקווה שעד אז תיחקק חלופת שקד או כל חלופה ראויה אחרת לתמ"א 38.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38חלופת שקד לתמ"א 38כנסתהרששות להתחדות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...