הקלה של ממש: הכנסת אישרה חוק שיאפשר חידוש אוטומטי של הנחות ארנונה לאזרחים ותיקים

אזרח ותיק שניתנה לו הנחה בארנונה על דירה, היא תמשיך להינתן לו באופן אוטומטי מבלי שיידרש להגיש בקשה או הצהרה נוספת לרשויות המקומיות • עם זאת: אזרח ותיק עד גיל 75 יידרש לחדש את הבקשה כל שלוש שנים

שיתוף הכתבה
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) - הגיש הצעת חוק פרטית בנידון (דני שם טוב דוברות הכנסת)ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) - הגיש הצעת חוק פרטית בנידון (דני שם טוב דוברות הכנסת)

הצעת התיקון לחוק האזרחים הוותיקים - חידוש אוטומטי של הנחה בארנונה, אושרה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. החוק שאושר הוא הצעת חוק ממשלתית אליה הוצמדו שתי הצעות חוק פרטיות של ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) ושל ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) מספסלי האופוזיציה. 

לפי החוק החדש, אזרח ותיק שניתנה לו הנחה בארנונה על דירה המשמשת אותו למגוריו, היא תמשיך להינתן לו באופן אוטומטי מבלי שיידרש להגיש בקשה או הצהרה נוספת לרשויות המקומיות. עם זאת, החוק קובע כי אזרח ותיק שטרם מלאו לו 75 שנים, החידוש האוטומטי יוגבל למשך שלוש שנים שלאחריהן יידרש להגיש הצהרה לצורך חידוש ההנחה. 

בתוך כך, החוק מחייב אזרח ותיק להודיע אם חדל להתקיים לגביו אחד מתנאי הזכאות להנחה בארנונה. כמו כן,  החוק מאפשר לרשות המקומית שנודע לה כי חדל להתקיים אחד מהתנאים להנחה בארנונה, לבטל את ההנחה בארנונה לאחר שנתנה לאזרח הוותיק זכות טיעון בעניין זה.

ח"כ מיכל רוזין יו"ר סיעת מר"צ נימקה את הצעת החוק במליאת הכנסת לפני ההצבעות בשם ועדת הרווחה והעבודה של הכנסת: "חוק האזרחים הוותיקים מקנה כיום שני סוגי הנחה בארנונה לאזרחים ותיקים: הנחה בשיעור של 30% לאזרח ותיק שהכנסותיו לא עולות על השכר הממוצע במשק, והנחה בשיעור של 100% לאזרח ותיק שמשתלמת לו גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה. 

על פי החוק, אזרח ותיק שמבקש לקבל את ההנחה שלה הוא זכאי נדרש להגיש לרשות המקומית מדי שנה בקשה או הצהרה שלפיה מתקיימים לגביו התנאים למתן ההנחה. בפועל, ברוב המכריע של המקרים לא חל שינוי במקורות ההכנסה של האזרחים הוותיקים בכל שנה, ולכן הדרישה הזאת שיגיעו מדי שנה למשרדי הרשות היא טרחה רבה לאזרח הוותיק, פשוט מיותרת, ומהווה חסם של ממש לקבלת ההנחה.

ולכן, בהצעת החוק הממשלתית שהובאה לוועדה נקבע הסדר שלפיו אזרח ותיק שמבקש לקבל הנחה בארנונה יגיש את הבקשה בכל שלוש שנים עד הגיעו לגיל 75, ומגיל 75 תינתן לו ההנחה באופן אוטומטי. הוועדה סברה שניתן להקל על האזרחים הוותיקים אף יותר, וביקשה לקבוע כי לגבי הנחה מלאה שניתנת למקבלי הבטחת הכנסה יחול המנגנון האוטומטי מיום הגשת הבקשה הראשונית. כלומר, כל אזרח ותיק שמקבל הבטחת הכנסה יהיה זכאי באופן אוטומטי להנחה של 100% בארנונה בכל שנה ושנה, בתנאי שיגיש בקשה ראשונית למתן ההנחה – ומי שאמר שזו לא ממשלה שמעבירה החוקים סוציאל-דמוקרטיים, אז זו הצעת חוק סוציאל-דמוקרטית לחלוטין. 

לגבי אזרח ותיק שזכאי להנחה של 30% קבעה הוועדה כי יידרש חידוש של בקשה להנחה כל שלוש שנים עד הגיעו לגיל 70 בלבד, ולא עד גיל 75. ולכן מגיל 70 יחול גם עליו החידוש האוטומטי. עוד הבהירה הוועדה בנוסח שלצורך חידוש הבקשה להנחת גיל 70 די בהודעה של האזרח הוותיק שהתנאים לקבלת ההנחה לא השתנו, ואין צורך להגיש מחדש בקשה חדשה. הצעת החוק גם כוללת הוראות שמחייבות את האזרח הוותיק שניתן לו חידוש הנחה אוטומטי לעדכן את הרשות המקומית אם חדל להתקיים לגביו תנאי מהתנאים למתן הנחה בארנונה", דברי ח"כ רוזין.

בדברי ההסבר להצעה הפרטית של ח"כ ינון אזולאי נכתב: "ברשויות מקומיות שונות יש צורך להגיש בכל שנת כספים בקשה מחודשת לקבלת ההנחה, הכרוכה בבחינה מחודשת של מבחן ההכנסות. בעקבות זאת, ישנם מקרים של אזרחים ותיקים שמסיבות שונות נמנעים או לא מצליחים לשוב מדי שנה ולמלא בקשה, בין אם בשל המאמץ הנדרש מצדם, בין בשל כך ששכחו לטפל בכך, מחמת מצב רפואי שאינו מאפשר זאת או בשל כל סיבה אחרת. כך, כאשר ניתן להגיש את הבקשה באמצעות האינטרנט, ישנם אזרחים ותיקים שאינם יודעים כיצד לעשות זאת, וההגעה למשרדי הרשות מהווה טרחה רבה עבורם ולעיתים אף חסם של ממש".

אחד מיוזמי החוק ח"כ ינון אזולאי מסר בתגובה: "זה יום מרגש עבורי, בהמשך למאבק היום-יומי שלנו למען אוכלוסיית הגיל השלישי והאוכלוסיות החלשות, אני שמח להביא בשורה עבור האזרחים הוותיקים, אנחנו כאן בזכות אותם אזרחים שנתנו את כל חייהם עבור המדינה, הם המורי דרך שלנו והיום תיקנו את העוול שנגרם להם במשך שנים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארנונהכנסתח"כ ינון אזולאיח"כ מיכל רוזיןועדת העבודה והרווח
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...