שחף ארליך בפודקאסט "החזית העירונית": "שוק המימון של קבוצות הרכישה השתנה לחלוטין בעקבותינו"

מנכ"ל טריא, שחף ארליך, דיבר בפרק 27 של פודקאסט "החזית העירונית" עם עו"ד זיו כספי – על העבר של החברה, על הכניסה לענף הנדל"ן ועל העתיד של הגופים הפיננסיים החוץ בנקאיים בישראל

שיתוף הכתבה
עו"ד זיו כספי ושחף ארליך (מרכז הנדל"ן)עו"ד זיו כספי ושחף ארליך (מרכז הנדל"ן)

יום ראשון הגיע ואיתו פרק נוסף של פודקאסט "החזית העירונית". הפעם אירח עו"ד זיו כספי (שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות ') את שחף ארליך מנכ"ל טריא , לשיחה על שיטת ההלוואות הייחודית של חברת טריא, על הרגע שבו החברה החליטה להעמיד מימון בתחום הנדל"ן, על המהפך שהחברה עשתה בתחום המימון של קבוצות הרכישה בישראל והאם נראה בעתיד  מערכת פיננסית חוץ בנקאית שתתחרה בבנקים האזינו:

להאזנה בספוטיפיי לחצו כאן

להאזנה באפל פודקאסטים לחצו כאן

להאזנה בגוגל פודקאסטים לחצו כאן

"טריא היא חברת פינטק שיש לה טכנולוגיה פיננסית המאפשרת מגוון דברים – חיתום, ניהול השקעות, פיזור השקעות, ועוד. הרעיון הראשוני היה להקים "מתווך מקוון באשראי", מצד אחד יש את הציבור שנותן את הלוואות ומצד שני יש את הציבור שמקבל את ההלוואות. יש שני יתרונות למשקיעים  במערכת שלנו – 1. אנחנו יודעים לעשות חיתום וניהול סיכונים, 2. אנחנו מפזרים את הכסף על פני מאות הלוואות. נותן ההלוואה מקבל את כל הריבית מההלוואות ומשלם עשרה אחוז לטריא מהריבית. זה מהצד של המלווים, מהצד של הלווים היתרון הוא שניתן לקבל את ההלוואה במחירים סבירים במהירות יחסית גבוהה".

אם כבר תיווך אז עד הסוף

"בעצם כל המערכת הפיננסית היא מתווך, אין באמת כסף, הבנק לרוב מחזיק כ־10% הון עצמי, אבל 90% מהכסף מגיע מהציבור. הבנק אומר לציבור כל הסיכום עלי ולכן אתם לא מקבלים מהריבית, ואני רק שומר לכם על הכסף, יש מקומות בעולם שהציבור גם משלם ריבית שלילית על כך שהבנק שומר על הכסף שלו. כאן נכנס הרעיון של "מתווך מקוון אשראי" המבקש למקסם את עמדת התיווך - נותן ההלוואה מקבל את כל הכסף והוא גם לוקח את הסיכון ואנחנו מפזרים אותך בין ההלוואות כדי שהסיכון של המלווה יפחת". 

הריבית בנדל"ן נמוכה, הסיכון נמוך מאוד

"בניגוד לכל השוק גם בארץ וגם בעולם, אמרנו לעצמינו שלא נלך כמו כולם על ההלוואות בריבית מאוד גבוהה כי הציבור לא חפץ בכך  - אנחנו רואים את הציבור כמשקיע העיקרי. לכן החלטנו ללכת על הלוואות עם ריבית יחסית נמוכה, יציבה ולא משתנה ולכן נכנסנו לעולם הנדל"ן. הסבירות להפסד בתחום הנדל"ן היא מאוד נמוכה".

כיצד טריא שינתה את עולם המימון של קבוצות הרכישה

"בתחום הנדל"ן טריא נכנסה לעולם מימון קבוצות הרכישה והפריחה מחדש לא מעט קבוצות תקועות החל משנת 2016. במהלך השנים היא ליוותה כ־7,000 יח"ד בתחום הקבוצות רכישה. כשבחנו את העולם של קבוצות רכישה ראינו שיש עשרות אלפי יח"ד תקועות – הדיירים כבר שמו את ההון העצמי ורכשו את הקרקע, וכשהם עמדו לקחת מימון היה להם שתי אופציות, או ללכת לבנק בריבית של 5%, האופציה השנייה הייתה מימון חוץ בנקאי בריבית בשיעור 12%. אנחנו נכנסנו לשוק ובחנו אותו ואמרנו אם ניתן 7% ריבית המשקיעים שלנו יקבלנו הלוואה נהדרת, הסיכוי להפסד הוא נמוך מאוד. עכשיו אם אנחנו יכולים לבצע בדיקת היתכנות למימון תוך חודשיים ולבנק לוקח שנה וחצי, בטווח הזמן הרחוק 7% ריבית יוצא זול יותר מהריבית של הבנק בשיעור 5%. 

הכניסה של טריא לתחום קבוצות הרכישה טלטלה את ענף המימון בישראל. אחרי שהתחלנו היו גופי מימון שאמרו אין להם כסף היא לא תצליח ונתעלם ממנה, אחר כך זה עבר לכעס שכועסים עליך על זה ששברנו את השוק ובסוף אחרי שהיה ברור לכולם שהצלחנו כולם הצטרפו אלינו. ואם אנחנו בוחנים את השוק היום חמש שנים אחרי, אנחנו רואים שלפחות שלושת הבנקים הגדולים שינו את כל מערך המימון של קבוצות הרכישה, הם הפכו ליעילים בהרבה והורידו ריביות, גם המימון החוץ בנקאי מתאזן ועומד על שיעור של כ־5% ואנחנו רואים מה התחרות עשתה לציבור, כולם רק הרוויחו מזה - המשקיעים שלנו נהנו מהרביות, הדיירים נחלצו מצרה מתמשכת, הם היו תקועים שנים ואנחנו גם קיבלנו את חלקינו ובמקביל הצלחנו לגרום לשוק להיות יותר טוב לכולם". 

החזון להקמת מערכת פיננסית חוץ בנקאית

באשר לחזון להקמת מערכת פיננסית שתתחרה בבנקים: "החזון שלנו הוא להיות בית לשירותים פיננסיים. אפשר לקרוא לזה בנק, בעולם יש הרבה סוגים של בנקים, בישראל יש בנק מסחרי עם רישיון מאוד ספציפי. כנראה שיהיו במהלך השנים שירותים דיגיטליים מקיפים, אי אפשר לדעת בוודאות מה צופן לנו העתיד, אבל ברור שזה הולך לכיוונים האלה".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שחף ארליךטריאזיו כספי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...