פרופסור רחל אלתרמן בפודקאסט "החזית העירונית": "בישראל אין משבר דיור, יש מחדל דיור"

מתכננת הערים והמשפטנית פרופסור רחל אלתרמן, דיברה בפרק 29 של פודקאסט "החזית העירונית" עם אילי בר על מחדל הדיור בישראל ועל מלכודת הדבש בהשכרה לטווח ארוך

שיתוף הכתבה
אילי בר ופרופסור רחל אלתרמן (מרכז הנדל"ן)אילי בר ופרופסור רחל אלתרמן (מרכז הנדל"ן)

יום ראשון הגיע ואיתו פרק נוסף של פודקאסט "החזית העירונית". הפעם אנחנו מגישים לכם את פרק 29, שבו אירח אילי בר (מנכ"ל משותף ב-'Ecocity') את פרופסור רחל אלתרמן, מתכננת ערים, משפטנית וחוקרת בכירה במוסד שמואל נאמן לחקר מדיניות לאומית, בעבר שימשה כעשור כחברה במועצה הארצית לתכנון ובנייה. השניים שוחחו על מחדל הדיור המתמשך של ישראל, על הפיקוח במחירי השכירות, על השכירות המסובסדת בישראל, ועל מצב הדיור בכלל. האזינו:

להאזנה בספוטיפיי לחצו כאן

להאזנה בגוגל פודקאסטים לחצו כאן

להאזנה באפל פודאסטים לחצו כאן

"ישראל לא נמצאת במשבר דיור, אלא במחדל דיור. משבר הוא מה שבא בהפתעה. משבר דיור אמיתי היה לנו בעלייה הגדולה מברית המועצות. אז הצפי היה להגעה של למיליון וחצי עד שני מיליון תוך שנה וחצי איש ללא התראה. כמה חודשים לפני כן סגרו את מרכזי העלייה, זו הוכחה שלא היה צפי. זה היה משבר חיובי שהמדינה רצתה אותו אך לא צפתה אותו.

הדבר הכי קל לצפות בתחזית ליניארית הוא הדיור, ובטח במדינת ישראל. מתחילים לדבר על המשבר בעקבות הגל הקטן מאוקראינה, אך צריך לדעת שזה לא המספר הגדול. המספר הגדול הוא קצב הילודה בישראל. לא עברנו את השינוי שהיה ברוב מדינות המערב, להפסיק ללדת. לנו אין את שינויי הדפוסים הללו. מהות המחדל היא שהדברים ידועים אך לא מטופלים כמו שצריך"

פיקוח הדוק על השכירות יביא לשוק שחור

"שכירות ממוסדת היא שכירות שיזמים בונים מראש להשכרה, וזה קורה רק במדינות מעטות שבהן יש קרקע זולה, כמו קנדה, ארצות הברית וכדומה, מה שלא מתאים לישראל. אחד המיתוסים הוא שמשווים אותנו לארצות הברית, אבל בפועל רק אחוז קטן בה היא שכירות מסובסדת. בארץ לא כלכלי לבנות מראש לשכירות ללא סבסוד.

"אבל לנו יש שכירות מזדמנת,  אלו משכירים כשמתאים להם, דירה שנייה או שלישית, עקב מעבר דירה או דירה שקנו לילדים, או להשקעה, השכרה לא מתוכננת וזה מתאים גם לשוכרים  שמחפשים בינתיים באזור התעסוקה שלהם. נכון שזו לא שכירות אופטימלית, אבל בקיצוניות השנייה כמו בברלין, שבה יש הסדרה חזקה מדי, מביא לשוק שחור, וזה הכי גרוע. ואז הפיקוח הרך ילך לאיבוד מתחת לרדאר. בכך הסכמתי גם עם איילת שקד"

השכירות המסובסדת צריכה ללכת רק לאלו שממש זקוקים לזה

"בשכירות המסובסדת המדינה מסבסדת שכבות שיכולות לשלם 5,500 שקל בחודש. כאלה שיכלו גם לקנות דירה במשכנתא. המדינה מוציאה מהמתווה הזה את האנשים שממש זקוקים לזה. אני מסכימה שהמדינה צריכה להגביר את הסבסוד של משקי בית עניים, או בבנייה או בשכירות,  אבל רק להם. הרי אותו זוג לא יכול להסתייע בהורים כדי לקנות את הדירה. ההורים לא יסבסדו את 4,500 שקל, ובאמצעות הסבסוד הם יוצאים מהשוק ויוצאים מהניידות".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיוראילי ברפרופסור רחל אלתרמןמועצה הארצית לתכנון ובנייהמוסד שמואל נאמן לחקר מדיניות לאומיתשכירות מסובסדתשכירות ממוסדתמחדל הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...