חשבתם שפספסתם את הרכבת: שר השיכון; שוקלים לדחות את מועד סגירת ההרשמה להגרלה בשבוע

על הגרלות הדיור: "נרשמו 86 אלף, פי 2 מכמות הנרשמים להגרלה הגדולה ביותר בתקופת כחלון" • על תמרוץ הרשויות במסגרת הסכמי הגג להתחדשות עירונית: "נתקצב רק אחרי שנקבל היתר בנייה חתום"

שיתוף הכתבה
השר זאב אלקין (יח"צ)השר זאב אלקין (יח"צ)

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין השתתף היום בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס והתייחס לסוגיות שונות בענף הדיור והנדל"ן: "נשווק כ-30 אלף יחידות דיור השנה", כולם צחקו עליי כשאמרתי 60-70 אלף שיווקים, אבל הגענו ל-100 אלף", מי שהכיר את הנתונים ואת כמות השיווקים שהייתה קודם - העלייה לא הייתה דמיונית", לגיב היישובים החדשים שיוקמו בנגב אמר השר: "לצערי הממשלה לא תאשר עשרה, תאשר כרגע רק חמישה. מקווה שנסיים את השבוע עם עשרה יישובים בנגב - תשעה יהודיים ואחד ערבי". 

בהתייחסות לפער בין מספר הנרשמים להגרלות במסגרת 'תוכנית 10,000' שהתחילו בדיוק לפני שבוע להיצע אמר השר: "ברגע שיש מחסור אין שיטה יותר טובה. כרגע, 60% מהדירות אנחנו מוציאים בהנחה. היו 100 אלף שיווקים בקרקעות מדינה ואף אחד לא האמין שזה אפשרי, המספרים היו דמיוניים.

 "נרשמו 86 אלף אנשים, מספר שיא, פי 2 מהכמות שהייתה בהגרלה הכי גדולה בתקופה של כחלון. כ-40 אלף איש כבר הוציאו זכאות חדשה בימים האחרונים. זה גם מספר שיא. יש 120 אלף זכאים. זה אומר שהמערכת הוסיפה 50% בתוך שבועיים. אף אחד לא ציפה לזה. יהיו הגרלות בערך פעם בחודשיים ונשווק כ-30 אלף יחידות דיור השנה. סיכוי של 25% זה סיכוי לא קטן לזכייה". 

בשאלת הבעיות והתקלות בהרשמה להגרלות אמר השר: "אין בעיית רישום, יש בעיה של אנשים שלא הייתה להם תעודת זכאות למרות שהתרענו להוציא אותה לפני פתיחת הרישום להגרלה כי זה לוקח עשרה ימים. כל מי שעשה את זה, יכול להירשם.

מה שמטריד אותי זה שיש מספר מסוים של אנשים שטרם קיבלו תשובה, חלקם זה באחריות שלהם וכנראה יצטרכו לחכות להגרלה הבאה. ביקשתי לקבל נתונים מדויקים מהחברות - כמה אנשים ניגשו בזמן ועדיין לא קיבלו תשובה, ובמידה ויהיו כאלה - לא נהסס לדחות את ההרשמה בכמה ימים או בשבוע. גם אם נעשה את זה יום אחרי פסח, התוצאה לא תשתנה".

השר המשיך וקישר את עניין ההגרלות לכל השיווקים שנעשו בתקופתו: "האם זה מספיק כדי לסגור את הפער של השנתיים האחרונות בעיקר? לא, צריכים עוד כמה שנים כאלה כדי לסגור את הפער. כולם צחקו עליי כשאמרתי 60-70 אלף שיווקים, אבל הגענו ל-100 אלף. המספרים מדברים בעד עצמם. אני אחראי על זה שבניגוד לכל תחזית שיווקנו 100 אלף קרקעות בשנה בכל החזיתות, התחדשות עירונית , דיור להשכרה לטווח ארוך שהוא חשוב מאוד. הולכים על כמה חזיתות בו זמנית כדי להגדיל את ההיצע. במדינה כמו שלנו, עם הגידול הדמוגרפי, יש פער גדול שלא פשוט לסגור אותו, אבל נהפוך כל אבן כדי לסגור אותו. 

באשר לעלייה הגבוהה של 13% במחירי הדירות בשנת 2021 אלקין התייחס ואמר: "מי שהכיר את הנתונים ואת כמות השיווקים שהייתה קודם - העלייה לא הייתה דמיונית. אם בשנה הקודמת (2020) שיווקו 50 אלף בלבד, מה הפלא שיש מחסור ועליית מחירים, הכתובת הייתה על הקיר.

אני מעדיף לעסוק ביצירת פתרונות, 30 אלף יחידות הדיור בהנחה - האם אני מרוצה שזה לא יותר? לא. הצענו 80%, 85%, משרד האוצר התנגד. התוכנית של האוצר שפורסמה בתקשורת עדיין בעבודה. אין תוכנית - יש רעיונות. אנחנו פתוחים לשמוע כל דבר, ואשמח לשמוע - לתמרץ רשויות מקומיות כדי לשחרר יותר שיווקים, מאוד בעד להגדיל אחוזים בדירות בהנחה, אבל לא בטוח שצריך 100% מהקרקעות - אין היגיון שהמדינה תשקיע במגורי יוקרה". 

כאשר נשאל על יחס הרשויות ומדיניותן במיוחד לקראת שנת בחירות אמר: "הרשויות שחררו רגל מהברקס. לא היינו מגיעים לשיווק של 100 אלף יח"ד בפחות משנה ללא שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות. איך מגיעים לזה? המדינה צריכה לעשות את המינימום שהיא חייבת - להחזיר השקעות ולדאוג לתוכניות בנייה לתשתיות. 

לא הצלחנו לגהץ את כל הפינות בעניין הזה עדיין, אבל הוקצו תקציבים חשובים מאוד שלא היו במשך שנתיים כשלא היה תקציב מדינה. זאת אחת הדוגמאות שאני מביא כששואלים אותי למה אי אפשר לחיות בלי תקציב מדינה. היום משפחה ישראלית משלמת עשרות אלפי שקלים יותר על הדירה שלה משום שלא היה תקציב מדינה. זו דוגמה בולטת וברורה. היום יש יותר אמון מראשי הרשויות. האם אנחנו רוצים יותר? כן ולכן אנחנו רוצים לתמרץ את הרשויות". 

גם בשאלת הזמנים, אמר אלקין: "האם אנחנו לא חושבים שתהליך מתן היתר לרשויות מקומיות לוקח יותר מדי זמן? אנחנו אכן חושבים שלוקח יותר מדי זמן גם בבנייה חדשה ובגם בהתחדשות עירונית שבה, עברנו היום לשיטת תמרוץ פר היתר בעזרת הסכמי הגג עם רשויות מקומיות בעלות פוטנציאל התחדשות גבוהה. אנחנו נעזור תקציבית רק לאחר קבלת היתר חתום. 

המדינה תתחיל לוותר על הכנסות בסדר גודל של מיליארדים, רק מחיר מטרה זה ויתור של 20 מיליארד שקל בהכנסות. לזוג צעיר מגיע עזרה במאות אלפי שקלים, אגף תקציבים לא אהב את זה אבל צריך להרים דגל לבן. לזכותו של שר האוצר ייאמר שהוא תמיד הגיע איתי להסכמות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןמשה כחלוןדיור במחיר מופחתדיור להשכרההגרלהזאב אלקיןשר הבינוי והשיכון זאב אלקיןדיורדירה בהנחההגרלותנגבממשלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...