התחדשות עירונית בפריפריה, מציאות או אגדה?

יעקב אטרקצ'י מנכ"ל ובעלים אאורה ישראל: "אם נייצר מוצר ראוי עם שטחי מסחר ותעסוקה המחיר יעלה והפרויקטים יצמחו" • אביעד פרידמן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "חייבים לפתור את בעיית התשתיות בפריפריה" • שירה ברנד סגן יו"ר מטה התכנון הלאומי: "חלופת שקד תזניק את ההתחדשות העירונית בפריפריה"

שיתוף הכתבה
פאנל פינוי בינוי מחוץ לגוש דן - אשליה או מציאות (שי שבירו) פאנל פינוי בינוי מחוץ לגוש דן - אשליה או מציאות (שי שבירו)

פאנל סוער נערך הבוקר בפסגת ההתחדשות העירונית בנושא – פינוי בינוי מחוץ לגוש דן, מציאות או אגדה. בפאנל השתתפו יזמים מובילים ורגולטורים בכירים העוסקים ביום יום בתחום ההתחדשות העירונית בישראל. אחת החברות שמשקיעות בפינוי בינוי בפרפריה היא חברת אאורה שהייתה החברה הראשונה שהכריזה על פרויקט פינוי בינוי בעיר טבריה. 

יעקב אטרקצ'י: "ההתחדשות העירונית היא גם ציונות וגם חזון"

יעקב אטרקצ'י מנכ"ל ובעלים חברת אאורה ישראל נימק את הסיבות לכניסה למיזמי פינוי בינוי בפריפריה: "ההתחדשות עירונית היא גם ציונות וגם חזון. אם נשלח שמאי לבחון את הפרויקט הוא יגיד לך שאין רווחיות. הרחוב בטבריה לא צריך רעידת אדמה כדי ליפול. אני מסתכל על השטח הזה ואומר נבנה שם מבנים ראויים, אם נייצר מוצר ראוי עם שטחי מסחר ותעסוקה, המחיר יעלה והפרויקטים יצמחו. העתיד של ישראל הוא בפריפריה, מאוחר מדי ללכת למרכז. בעוד חמש  שנים מי שלא הלך לפריפריה יפספס"

אביעד פרידמן: "פועלים לקדם את ההתחדשות העירונית בפריפריה"

אביעד פרידמן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון : "בשנה זו אנחנו לראשונה מנסים להתמודד עם הנושא של הפריפריה בתקציב של 150 מיליון שקל לפריפריה ו–55 מיליון שקל לאוכלוסייה הערבית. אבל אלה פתרונות חלקיים וספציפיים אי אפשר לתקצב כל שנה. חייבים פתרונות תשתיתיים. 

שירה ברנד: "חלופת שקד תעצים את ההתחדשות העירונית בפריפריה"

שירה ברנד סגן יו"ר מטה התכנון הלאומי: "בהתחלה היה ברור שתמ"א 38 לא מיועדת לפרפיריה. במידה והחלופה תעבור לשרה תהיה סמכות לתת זכות של יותר מ־400%  וזה יועיל גם ליזמים וכך גם להתחדשות העירונית. אני רוצה 'להרים' לרשויות בשטח. אנחנו תמיד מגלים ראש עיר וצוות נאמן שרוצה ודוחף להתחדשות עירונית בפריפריה. אני חושבת שזה המתכון כדי להוציא את הפריפריה מהפריפריה. הכלכלות של התושב, העיר והיזם חשובים וצריך להסתכל עליהן. ברגע שהמרכז מגיע אליך פתרת את הבעיה".

רון אבידן: "ככל שהמדינה תשקיע בתשתיות בפריפריה הביקושים יילכו ויגדלו"

רון אבידן מנכ"ל אזורים: "אין ספק שההתחדשות העירונית היא הפתרון לפריפריה. ברור לנו שיש תהליכים של ביקוש מחוץ לגוש דן בעקבות העלייה במחירים. ככל שהמדינה תשקיע יותר בתשתיות ובתעסוקה בפריפריה הביקושים ילכו ויגדלו. אנחנו כיזמים מזהים את זה ונמצאים שם". 

בתוך כך, אבידן התייחס לסוגיה גדולה יותר שמעיבה על היזמים – העיכובים הבירוקרטים: "יש לטפל בבעיה הזאת טיפול שורש. כשאנחנו מוציאים היתרים, מגישים תוכניות וטופס 4. אנחנו מכירים את הבעיות של גיוס עובדים לרשויות מקומיות. פשוט יש להעביר את האחריות ליזמים ולתת להם. לא נעשה שגיאות תכנוניות כאלה כבדות. אנחנו יודעים לעבוד כי אנחנו קמים כל בוקר עם סכין בין השיניים". 

יעקב אטרקצ'י מנכ"ל ובעלים אאורה ישראל: "חוק ההסדרים עשה כמה שינויים לטובה אבל ראינו קודם לכן שחלק מהרשויות לא מקבלות את ההסדרים. הדבר הכי חשוב בעיני הוא הדאגה לאנשים. שיפסיקו עם הצרות עין הזו של 12 מ"ר לדיירים שיתנו 25 מ"ר לדיירים בטח בפריפריה, אנשים שמפנים דירות של 70 מ"ר ראוי שיקבלו דירה של ארבעה חדרים, מאה מ"ר. בסוף אנחנו רוצים שהדיירים הללו, ההורים שלנו יוכלו לחזור לדירות האלה ושיעמדו בתשלומי הארנונה. אנחנו רוצים לשפר את הדירה אבל גם את איכות החיים, שלא יאלצו למכור כי הם לא עומדים בארנונה הגבוהה.  

רון אבידן מנכ"ל אזורים: "הדבר הראשון שעולה הוא הטיפול בבירוקרטיה. יש לטפל בבעיה הזאת טיפול שורש. כשאנחנו מוציאים היתרים, מגישים תוכניות וטופס 4. אנחנו מכירים את הבעיות של גיוס עובדים לרשויות מקומיות. פשוט יש להעביר את האחריות ליזמים ולתת להם. לא נעשה שגיאות תכנוניות כאלה כבדות. אנחנו יודעים לעבוד כי אנחנו קמים כל בוקר עם סכין בין השיניים. 
אין ספק שהתחדשות עירונית היא הפתרון לפריפריה. ברור לנו שיש תהליכים של ביקוש מחוץ לגוש דן בעקבות העלייה במחירים. ככל שהמדינה תשקיע יותר בתשתיות ותעסוקה בפריפריה הביקושים ילכו ויגדלו. אנחנו כיזמים מזהים את זה ונמצאים שם. 

מיכאל וידל: "פועלים יד ביד עם היזמים לקידום ההתחדשות העירונית ברמלה"

מיכאל וידל ראש העיר רמלה מחה ביזמים שטענו שהרשויות תוקעות להם מקלות בין הרגליים ואמר כי העיר רמלה עושה הכול כדי לקדם את הפרויקטים בעיר יד ביד עם היזמים: "איזה מקלות ברגליים שמים לכם? אני אומר לעובדים שלי היזמים הם לא אויבים שלנו. בלי שהם ירוויחו הם לא יבואו. אנחנו מתכוונים לתת הנחה של 75% בהיטלי השבחה ". 
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יעקב אטרקצ'ירון אבידןשירה ברנדמיכאל וידלאביעד פרידמןרמלהטבריה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...