"ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים, המטרה היא לשווק כמות של דירות זולות"

את הדברים הללו אמר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בשיחה אחד על אחד עם דני קושמרו בפסגת ההתחדשות העירונית, והוסיף: "מלכתחילה רצינו להגיע לסדר גודל של 85% מקרקעות המדינה שימכרו במסגרת הנחות, בסוף התפשרנו על 60%-65%".

שיתוף הכתבה
זאב אלקין שר הבינוי והשיכון (שי שבירו) זאב אלקין שר הבינוי והשיכון (שי שבירו)

בראיון שנערך בין שר הבינוי והשיכון זאב אלקין לדני קושמרו בכנס פסגת הנדל"ן, השר אלקין נשאל בנוגע לעובדה שראשי רשויות עוצרים עבודה באתרי הבנייה שמעסיקים פועלים פלסטינאים והשיב שמי מי שמופקד על היתר הכניסה אלו גורמי הביטחון שמקבלים את ההחלטות בהתאם למצב הביטחוני. רוב המוחלט של הפיגועים שנעשו על ידי פלסטינים שנכנסו שלא כדין. לכן זה לא נכון שראש עיר יהפוך לראש שב"כ או רמטכ"ל ויקבל החלטות מהסוג הזה.

בנוגע לעליית של 13% במחירי הדירות בשנה האחרונה והעבודה של משרד השיכון עושה בנידון אלקין ציין כי "אני מעדיף פחות לדבר ויותר לעשות. האחוזים האלו לא הפתיעו אותי, אני ראיתי אותם ביום שנכנסתי לתפקיד. זה בסוף שאלה של היצע וביקוש. לא היה תקציב למדינה במשך שנתיים, בזמן זה והממשלה לא השקיעה בתשתיות תומכות בנייה, אז ראשי העיר באופן טבעי אמרו שלא יתנו לשווק. שנת 2020 הסתיימה רק ב-50 אלף שיווקיים אז לא פלא שהמחירים עלו. 

בשנת 2021 למרות שהיה לנו רק חצי שנה לפעול, הצלחנו לסיים עם 100 אלף שיווקים זה מספר דמיוני. כשדיברתי על יעד של 50 -60 אלף צחקו עלי, והיום הגענו ל-100 אלף שיווקיים ואנחנו לא מתכוונים להוריד את הקצב. ב-2021 היו 60 אלף עסקאות יותר מפי 2 ממה שהיה ב-2020. גם בהתחלות בנייה קבענו שיא זאת המציאות, אלו המספרים, על זה אני מופקד, פחות מעניין אותי לתת כותרות. תפקידי לתת את המספרים שאנחנו מופקדים עליהם - לשווק כמה שיותר, שיבנו כמה שיותר ויותר מהר ובשביל זה צריך לעשות רפורמה של תיעוש בבנייה הישראלית, צריך לקדם בין השאר את נושא ההתחדשות העירונית שגם הוא יכול לתת תרומה במאבק הזה. גם השנה נגיע לכמות שיווקיים דומה לשנה החולפת, גם השנה נגיע לכמות עסקאות דומה לשנה החולפת". 

בנוסף, אלקין נשאל על התוכנית של ליברמן על הורדת שיעור הרווח על הקרקע והשיב כי "הרעיון של הפסקת ספסור הקרקעות על ידי המדינה נאמר על ידי ברגע שנכנסתי לתפקיד. בפועל המדינה הרוויחה מעליית מחירי הדירות. אמרתי שאין היגיון שהמדינה תרוויח מזה. אנשי האוצר אמרו לי שזה שוק חופשי ואני אמרתי להם זה ממש לא שוק חופשי. כשהמדינה שולטת על כל הפרמטרים זה הכל אבל לא שוק חופשי. המדינה מרוויחה כסף גם על המחסור. לכן, החזרנו את התוכנית של ההנחה גם במרכז הארץ מה שלא פעל כבר שנתיים המשמעות של זה היא ויתור של 20 מיליארד שקל בשנים הקרובות. 

מלכתחילה רצינו שנגיע לסדר גודל של 85% מקרקעות המדינה ימכרו במסגרת הנחות, בסוף הגענו לפשרה ל60-65%. לאחרונה גם שמעתי ששר האוצר מוכן אף ללכת ליותר מזה ואז הוויתור יהיה הרבה יותר מ-20 מיליארד שקל".

לשאלתו של קושמרו על קושי בקידום התחדשות עירונית בפריפריה, אלקין ציין: "התחדשות עירונית צריכה להיות גם במרכז גם בפריפריה. אנחנו משקיעים הרבה מאמצים וכסף בנושא. אנחנו הולכים לחתום הסכמות עם 12 ערים מובילות בתחום התחדשות עירונית ונתמרץ אותם לפי כמות היתרים. מי שלא יקדם היתרים לא יקבל תמריץ.

לגבי הפריפריה אני סבור שלא הוגן ששכונת מצוקה בחולון בגלל שזה כדאי כלכלי תקבל התחדשות עירונית וקריית שמונה לא. לכן עשינו פה מהלך שהוא תקדימי ושמנו לא מעט כסף על מהלך שהעברתי בנוגע לתחילת התחדשות עירונית גם בפריפריה. עדיף שהמדינה תשקיע במקומות כאלה יותר ובסוף תעגן את זה תחת התחדשות עירונית וזה יוביל לחיזוק המבנים ודירות חדשות וטובות יותר לדיירים בשכונות מצוקה".

דני קושמרו שאל איך משכנעים את ראשי הערים לקדם יותר דירות למגורים, מה עושים עם רשויות מקומיות שלא רוצות לגדול. אלקין השיב כי: "12 רשויות ששם הפוטנציאל הכי גבוה הולכים להיות מתומרצים וכל היתר שווה להם כסף. מדובר על מיליוני שקלים שיעברו להם בזכות שהצלחתי לשכנע את האוצר. מקווה שבעתיד נרחיב את זה לעוד רשויות שגם בהן יש פוטנציאל להתחדשות עירונית. לגבי בנייה חדשה לא היינו מגיעים ל-100 אלף שיווקיים אם לא היינו מצליחים לשכנע את ראשי הערים בכך שנעניק להם תשתיות תומכות בנייה. חרשנו את הארץ והגענו לכל רשות והגענו להסכמה מול ראשי רשויות, רמ"י יש לו את הכלים לתמרץ את ראשי הרשויות. בלי שיתוף הפעולה של השלטון המקומי וראשי הרשויות לא היינו מגיעים לכמות כה גדולה של שיווקיים".

במהלך הריאיון, השר אלקין נשאל על ידי אורן אהרוני כתב התאגיד כאן 11 בנוגע להתנהלות לא כשרה של ראשי ערים כדוגמת ראש עיריית עפולה שמחזיק במקביל גם חברת נדל"ן ומקדם פרויקטים של החברה. כיצד ניתן לוודא שראשי הערים לא מנצלים את כוחם?

אלקין ציין כי: "רשויות החוק הם אלו שצריכות לחקור ולהגיע למסקנות. אני גם לא בוחר את ראשי העיר. אנחנו כמשרד נעבוד עם כל ראש עיר שנבחר בכדי שיבנו כמה שיותר באותה עיר. כמובן כל תהליך שאנחנו מובילים מול רשות אנחנו מוודאים שהכל תקין. אנחנו לא נחרים אף עיר בגלל טענות כנגד ראש עיר שעומד בראשם. בסוף תושבים צריכים דירות". 

בנוגע להגרלות שמתקיימות אלקין ציין כי "אני נגד אשליות, ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים. בפועל יהיו פה כמות דירות זולות יותר. הסיבה שאנחנו עושים זאת נובעת מכך שלשוק הדיור לוקח זמן להגיב למהלכים שלנו. בגלל הפער הגבוה בין היצע לביקוש ולוקח זמן לסגור אותו. לזוגות צעירים אין זמן לחכות את כל השנים האלו. לכן במקביל למהלך של הגדלת ההיצע שהוא פתרון המפתח לטווח הארוך, אנחנו תוך ויתור הכנסות המדינה, מאפשרים לזוגות הצעירים לרכוש דירה. עד סוף השנה נגריל כ-30 אלף יחידות דיור בהנחה של מאות אלפי שקלים. גם בשנים הקרובות נעשה זאת. אם יגידלו את קרקעות המדינה לטובת דירות בהנחה, אז בשנת 2022 ו-2023 יהיו עוד יותר דירות להגריל מאשר 30 אלף הנוכחיות".

בשאלת הסיכום אלקין נשאל האם לקנות עכשיו דירה או לחכות והשיב כי "אם היית זוג צעיר הייתי ממליץ להירשם להגרלות ולנסות לזכות בדירה בהנחה בתוכניות השונות שאנחנו נותנים כי הסיכוי גבוה בהשוואה למפעל הפיס. בסופו של דבר זה יעזור לעשרות אלפי זוגות צעירים לקנות דירה במחירים אפשריים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןפסגת הנדל"ןדני קושמרוזאב אלקיןדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...