הישג לשרה שקד: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה האריכה את הוראות תמ"א 38 בשנה נוספת

בדרך האין סופית לאישור חלופת שקד, המועצה הארצית אישרה את הצעתה של השרה להארכת תמ"א 38 המקורית עד אוקטובר 2023 • ההצעה אושרה בניגוד לעמדה המקצועית של מנהל התכנון בראשותה של דלית זילבר • מנכ"ל משרד השיכון: "היה מקום להאריך את הוראות התמ"א לתקופה ארוכה יותר"

שיתוף הכתבה
שלומי הייזלר יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה (יח"צ),שרת הפנים איילת שקד (מרסלו פוטו),דלית זילבר מנכ"לית מנהל התכנון (ניב קנטור),שלומי הייזלר יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה (יח"צ),שרת הפנים איילת שקד (מרסלו פוטו),דלית זילבר מנכ"לית מנהל התכנון (ניב קנטור),

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בראשותו של עו"ד שלומי הייזלר אישרה היום את הארכת תמ"א 38 בשנה אחת נוספת כפי שבקשה שרת הפנים איילת שקד לאשר ובניגוד לדעתה המקצועית של מנכ"לית מנהל התכנון היוצאת דלית זילבר. ההצעה אושרה ברוב גדול של 22 תומכים ומתנגדת אחת – דלית זילבר. הוראות תמ"א 38 היו אמורות להסתיים בחודש אוקטובר 2022, עם החלטת מועצת מקרקעי ישראל הוראות התמ"א יוארכו עד חודש אוקטובר 2023.

לאור התנגדותו של מנהל התכנון להארכת הוראות התמ"א, עד הרגע האחרון לא היה ברור מה תהיה תוצאות ההצבעה. ההנחה הייתה שההצעה תזכה לרוב, אך הערכה הייתה שהיא תזכה לרוב דחוק בלבד. אתמול בכנס פסגת ההתחדשות העירונית העריכו שרת הפנים איילת שקד ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה עו"ד שלומי הייזלר שההצעה אכן תעבור. העובדה שהחוק עבר ברוב גדול מצביע ללא ספק על ניצחון לעמדתם של משרד הפנים, השיכון והאוצר שצידדו בהצעה של השרה שקד להאריך את הוראות התמ"א בשנה אחת נוספת לפחות.

כזכור, בחודש יולי 2019 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לסיים את הוראות תמ"א 38 ולא להאריכו בחמש שנים נוספות כפי שהה נהוג עד אז בכל חמש שנים. במהלך חודש נובמבר 2021 הציעה שרת הפנים איילת שקד חלופה משלה לתמ"א 38. עם זאת, השרה הדגישה כי ככל ועד חודש נובמבר 2021 החלופה לא תאושר בכנסת, היא תמליץ למועצה הארצית לתכנון ולבנייה להאריך את הוראות התמ"א בשנה נוספת עד חודש אוקטובר 2023.  

במהלך מושב החורף האחרון הצעת החלופה אושרה לקריאה ראשונה בכנסת, לאחרת מכן לקראת סיום המושב היא אושרה בוועדת הפנים בראשות ח"כ וליד טאהא (רע"מ) לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. החוק שהיה צפוי לעבור בכנסת בישיבה האחרונה של מושב החורף נדחה למושב הקיץ בעקבות הסכמים בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע לחוק האזרחות אותה שרת הפנים נאלצה להעביר בעזרת סיעת הציונות הדתית מהאופוזיציה. לפי שקד, השיקול הביטחוני של חוק האזרחות גבר על השיקול האזרחי של הוראות התמ"א, ולכן היא נאלצה לדחות את ההצבעה למושב הקיץ הקרוב. 

כאמור, דלית זילבר מנכ"לית מנהל התכנון היוצאת מתנגדת נחרצות לתמ"א 38, לדבריה, התכנון המתחמי של מתחמי פינוי בינוי נכון יותר מתכנון נקודתי של תמ"א 38 . כמו כן היא הציגה נתונים המעידים על ביקוש גובר של למיזמי תמ"א 38 לאורך קו המטרו, לדבריה, זהו מצב אבסורדי משום שדווקא לאורך קו המטרו אפשר להעצים זכויות ולזכות בתוספת משמעותית ביח"ד באמצעות תכנון מתחמי. 

אתמול אמרה דלית זילבר באירוע פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן: "מי שחושב שתמ"א 38 תוריד את מחירי הדירות, מטעה את הציבור. התמ"א לא רלוונטית, ישראל משקיעה מיליארדים בתשתיות, בתחבורה ציבורית, אז ליד תחנה של מטרו נעשה תמ"א 38 ? אף אחד לא מעלה בדעתו. אנחנו רוצים לתת הרבה יותר. התמ"א גוססת בכל מקרה היא כבר פאסה".

במהלך הדיון הציגה יעל סלומון מתכננת פרויקט המטרו במינהל התכנון שקף שמראה שתמ"א 38 מסכלת את תוכניות בנייה עתידיות בסביבת תחנות המטרו, במסגרת תמ"א 70 שמדברת על עוצמות בנייה משמעויות בסביבת תחנות המטרו.

בקשות לתמ"א 38 בקו תחנת המטרו בראשון לציון - מסכל את התכנון בתמ"א 70?   

מנגד, היו דוברים שציינו את החיוניות בהמשך הוראות התמ"א לאור העובדה שזאת התכונית הממשלתית היחידה לחיזוק והגנה מפני רעידות אדמה, "ביום שתהיה רעידת אדמה, תפתח ועדת חקירה וכולנו נצטרך לענות על השאלות הקשות כיצד טרפדנו את התכונית הממשלתית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה", הם הזהירו.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן ציין כי הוא תומך בהצעת השרה שקד בהארכת הוראות התמ"א, עם זאת לאור חוסר הוודאות שקיים היום בשוק ההתחדשות העירונית, הוא סבור שיש להאריך את הוראות התמ"א בכמה שנים נוספות ולא להסתפק בשנה אחת בלבד. לדעתו הצטרפו עוד דוברים נוספים, כמו נציגת האוצר יעל לינדנברג שציינה שעמדת משרד האוצר היא שיש להאריך את הוראות התמ"א לתקופה של שלוש שנים נוספות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןאיילת שקדדלית זילברועדת הפנים של הכנסתתמ"א 38/2חלופת שקדיעל לינדנברגשלומי הייזלרוליד טאהארע"מאיבעד פרידמן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...