התגובות להארכת תמ"א 38: בענף הנדל"ן הרוב מרוצים, במינהל התכנון פחות

נשיא התאחדות הקבלים ראול סרוגו: "תמ״א 38 היא תוכנית מצילת חיים ולכן אסור לייצר ואקום בביצועה" • יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז: "במקביל להחלטה צריך להתחיל לשלב את חלופת שקד עם ההארכה הנוכחית ברגע שהיא תעבור בכנסת"

שיתוף הכתבה
איילת שקד, שרת הפנים (מרסלו פוטו)איילת שקד, שרת הפנים (מרסלו פוטו)

אתמול אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשותו של עו"ד שלומי הייזלר את הארכת תמ"א 38 בשנה אחת נוספת כפי שביקשה שרת הפנים איילת שקד ובניגוד לדעתה המקצועית של מנכ"לית מנהל התכנון היוצאת דלית זילבר. ההצעה אושרה ברוב גדול של 22 תומכים ומתנגדת אחת – דלית זילבר. הוראות תמ"א 38 היו אמורות להסתיים בחודש אוקטובר 2022, עם החלטת מועצת מקרקעי ישראל הוראות התמ"א יוארכו עד חודש אוקטובר 2023. אלו התגובות בענף:

לדברי ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים:
"תמ״א 38 היא תוכנית מצילת חיים ולכן אסור לייצר ואקום בביצועה. היה צורך  להאריך את התוכנית בשלוש שנים לפחות על מנת לייצר ודאות ולתקן בחלופה את הסעיפים כנדרש וליישם את התוכנית בצורה מלאה וטובה בשטח.

"תמ״א 38 היא בראש ובראשונה תוכנית להצלת חיי אדם, ואינה יכולה להסתיים מבלי שיש כרגע חלופה טובה שכבר עובדת בשוק, ולכן יש להאריך אותה כפי שקבעו רוב משרדי הממשלה.

"בנוסף הוכח היום על ידי הרשות להתחדשות עירונית כי תמ״א 38 היא התוכנית המהווה את הרוב המוחלט של דירות בהתחדשות העירונית וכ-20 אחוז מהתחלות הבנייה בישראל, ולכן ברור כי אי אפשר בהינף יד לבטל אותה, ואין לנו ספק כי הארכתה תוביל לגידול בהתחלות הבנייה ולייצוב שוק הדיור.

"אנחנו מודים לשרת הפנים איילת שקד ויו״ר מטה התכנון שלומי הייזלר על שהבינו את הצורך בתוכנית החשובה הזו לאזרחי ישראל והאריכו אותה בשנה נוספת".

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, הוסיף, "שוק הדיור בישראל נמצא בחוסר ודאות משווע. תוכניות הפעולה של השרים בענף שלנו משתנות חדשות לבקרים וגורמות לכאוס מוחלט. הארכת התמ"א מתבקשת וחשובה כדי להוביל לוודאות מסוימת בשוק, שתעזור לצנן במעט את עליות המחירים. במקביל להחלטה צריך להתחיל לשלב את חלופת שקד עם ההארכה הנוכחית ברגע שהיא תעבור בכנסת. לוקח זמן לשוק ללמוד וליישם תוכניות חדשות, לכן מניסיון העבר קידום התוכנית במקביל יעזור לוועדות התכנון, ראשי הרשויות, היזמים והדיירים להבין כיצד להטמיע בצורה מושכלת ונכונה את החלופה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאבד שנים יקרות בקידום ותכנון פרויקטים של תמ"א 38 . זהו צו השעה".

גם ניב רום, מנכ"ל כנען התחדשות עירונית מקבוצת כנען, שמח על ההחלטה:
"אני מברך על ההחלטה המושכלת להאריך את תקופת התמ"א וכל עוד לא תימצא או תאושר חלופה אחרת, יש להמשיך באותה המתכונת, שכן בסך הכל מדובר בתוכנית ראויה המאפשרת את חידוש הבניינים וחיזוקם או בנייתם מחדש שאינה במסגרת תכנית פינוי-בינוי שלא תמיד אפשרית. בכל מקרה חשוב שמקבלי ההחלטות לא יפגעו במי שכבר החלו בתהליכים מול הרשויות, דיירים ויזמים, שכן מעבר להיבט הכלכלי מדובר בסופו של דבר במהלך המציל חיים ומונע פגיעה בחיי אדם הן בהיבט הבטיחותי והן בהיבט הביטחוני לאור איום הרקטות שלצערנו כבר הגיע כמעט לכל חלקי הארץ".

לדברי ינון סבג, סמנכ"ל קבוצת אמבסדור, המתמחה בייעוץ ושיווק פרויקטים למגורים:

"כל עוד אין חלופה ראויה לתמ"א 38 ההחלטה להארכת התכנית נכונה מפני שהיא נותנת ודאות ויציבות לפרויקטים שכבר נמצאים בתהליך.

"עם זאת אני לא חושב שההחלטה נותנת באמת פתרון לעליות המחירים ולביקושים הגבוהים, בטח במרכז הארץ כי מדובר במלאים קטנים יחסית.  עם זאת, יש להביא בחשבון שבאזורי פיתוח שבהם יש תוכנית לרכבת הקלה או תשתיות נוספות מתחדשות, אישורים של תכניות במסגרת תמ"א 38 במקרים מסוימים עלולים לתקוע תוכנית רחבה יותר של התחדשות".

הסתייג רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת " מזרחי ובניו ", שאמר: "מזכיר לי את אגדת בגדי המלך החדשים של אנדררסן. משחקים בנדמה לי. להרגיש עם אבל להיות בלי... הלוא רק קבלת היתר לוקחת שלוש שנים לפחות, אז תמצאו לי יזם אחד שיהמר על התחלת פרוייקט בגלל הארכת התמ"א בשנה?
"חבל, כי ב-2018-19, ערב משבר הקורונה, היה זינוק בפרוייקטים של תמ"א 38 ומנהל התכנון במו ידיו הצליח לעצור את התוכנית, זאת ללא חלופה מתאימה למרות שחלפו מאז שלוש שנים תמימות"..

גם ישראל אברמוב, יו"ר קבוצת פרקש יזמות נדל"ן, הסתייג: "בתור קבוצה המתמחה בהתחדשות עירונית אנחנו מופתעים בכל פעם מחדש מהדיסונאנס העצום בין ההצהרות על חשיבות חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה לבין העובדה שרובם המכריע של בנייני מדינת ישראל, קל וחומר בפריפריה, הם ללא ממ"דים וללא מקלטים זמינים. הארכת התמ"א בעוד שנה אחת בוודאי לא תפתור בעייה לאומית אקוטית זו."

שלשום (ב') בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ובשיחה אחד על אחד עם דני קושמרו מגיש N12 זילבר הביעה את התנגדותה הנחרצת להארכת תמ"א 38 בשנה נוספת:

 "התמ"א גוססת. כולם מבינים שהיא לא טובה, הרשויות הצביעו ברגליים ומבינות שתמ"א 38 עושה להן רק רע ורוצות תכנון מתחמי. גם השרה הבינה את זה והחלופה התקדמה. התמ"א לא רלבנטית, ישראל משקיעה מיליארדים בתשתיות, ובתחבורה ציבורית, אז ליד תחנה של מטרו נעשה תמ"א 38 ? אף אחד לא מעלה את זה בדעתו. אנחנו רוצים לתת הרבה יותר. החלופה לתמ"א 38 תיתן את המענה הנקודתי אבל התמ"א גוססת, בכל מקרה היא כבר פאסה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילת שקדיהודה כתבניב רוםתמ"א 38ראול סרגושלומי אייזלרינון סבג
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...