תמ"א 1 - המדריך השלם לשנת 2024

תמ"א 1 היא תוכנית ממשלתית המאחדת בין תוכניות מתאר שונות בנושאים שונים כמו היתרי בנייה, תשתיות, דרכים ועוד. צריך לשים לב לא להתבלבל בינה לבין תמ"א 38/1 שנועדה לחיזוק בניינים

שיתוף הכתבה
תמ"א 1 זה לא תמ"א 38תמ"א 1 זה לא תמ"א 38

תמ" א 1 היא תוכנית המאחדת בין תוכניות מתאר שונות בנושאים שונים, בסגנונות שונים ועם הוראות שונות. במדריך זה נעסוק במה זה תמ"א 1, מה המשמעות שלה מה המבנה שלה ובאילו הוראות היא עוסקת, וכן מה ההבדל בינה לתוכנית תמ"א38/1.

מה זה תמ"א 1

תמ"א 1 זה השם המקוצר לתוכנית המתאר הארצית האחודה, והיא כאמור מאחדת בין רוב תוכניות המתאר הארציות. הצורך בה נבע מעודף תוכניות מתאר בעשרות נושאים שונים, במהדורות שונות ושימוש בכלים שונים. לכן החליטו בממשלה לאחד את התוכניות לתוכנית אחת פשוטה ובהירה לצורכי שמירת שטחים ורצועות ולטובת שימוש בהם לשטחים ציבוריים בעתיד, דוגמת שטחים פתוחים, דרכים ומסילות. התוכנית מאחדת מעל 50 תוכניות העוסקות בנושאים רבים, דוגמת היתרי בנייה, גז, גנים לאומיים ועוד. תמ"א 1 נערכה בידי המתכנן מוטי קפלן ואושרה לראשונה בישיבת ממשלה בינואר 2020.

תבנית תמ"א 1

תבנית תמ"א 1 מתחלקת לשני נושאים. בחלק הראשון נאספו הנושאים הכלליים והיסודות משאר התוכניות הקודמות. חלק זה עוסק בנושאים כלליים הרלוונטיים להוראות כלל ארציות בנוגע לתכנון. אלו למעשה מטרות על החלות על כלל החלקים של תמא 1. 

החלק השני מורכב מנושאים פרטניים. נושאים אלו היו מפורטים בתוכניות מתאר ארציות רבות ורוכזו לאחת. בין הנושאים שמהם מורכב החלק השני: תחנות כוח קטנות,  מים, מתקנים פוטו-וולטאיים, גז טבעי, גפ"מ, דרכים, פסולת, מסילות ברזל, שטחים מוגנים (שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות),נחלים, חופים (ים תיכון).

נוסף על כך תמ"א 1 מחולקת לשתי חטיבות: הראשונה עוסקת בתשתיות והשנייה בשטחים  פתוחים.  בתחום התשתיות עוסקים בין היתר במשאבים, בקרקע ובתחבורה ובתחום השטחים הפתוחים עוסקים בשטחים מוגנים, בנחלים ובפארק החופים.

תמ"א 1 הוראות

תמ"א1 מחולקת להוראות, תשריטים ונספחים. כיוון שלעתים יש סתירות ביניהם יש לתת עדיפות להוראות לעומת התשריטים ולתת עדיפות להוראות ותשריטים לעומת הנספחים. העקרונות בבסיס כל ההוראות הם הבטחת שטחים לתכנון ומערך השטחים הפתוחים; תיאום מערכות התכנון; הצמדת תשתיות ושילובן; מזעור השפעות סביבתיות; וכן שמירת השטחים הפתוחים וטיפוחם.

תמ"א 1 פינוי בינוי

צריך לשים לב שלעיתים משתמשים במונח תמ"א 1 לתאר חלק מתוכנית תמ"א 38 ולא לתאר את התוכנית הארצית המקיפה. למעשה מתכוונים לתמ"א 38/1. תמ"א 38 /1 היא התוכנית המוכרת יותר כתמ"א 38  לחיזוק בניין קיים מפני רעידות אדמה, תמורת הוספת שתי קומות, מעלית וממ"ד בדרך כלל, ולכן נקראת בקיצור, תמ"א 1, זאת בניגוד לתמ"א 38/2 המוכרת בציבור כפינוי-בינוי בתמיכת 80% מהדיירים, כלומר הריסה של הבניין לגמרי ובנייה של בניין חדש במקומו.

עם זאת בימים אלו מדברים על סיומה של תוכנית תמ"א 38 . במינהל התכנון הארצי חושבים שמדובר בתוכנית לא רלוונטית ויש להתמקד בתוכניות ארציות או עירוניות ולא בבניין יחיד, בהתחדשות עירונית שתשמור על המרקם העירוני. היזמים, לעומת זאת, ובעיקר היזמים הקטנים, מעוניינים בהמשך תמ"א 38 בשני המסלולים כיוון שאינם יכולים לעמוד במחירים הגבוהים של המכרזים הארציים.  בעקבות הביקורת על  תמ"א 38 הוצעה חלופת שקד של שרת הפנים איילת שקד. לטענת השרה, החלופה נותנת פתרון לבעיות העיקריות של תמ"א 38 ואף מביאה בשורה כי היא כוללת לראשונה הוראה הקובעת שהתכנית תשמש גם היתר בנייה, ובכך תחסוך למעשה את כל שלב הוצאת ההיתרים.

בתחילת אפריל 2022 נקבע כי תמ"א 38 תוארך בשנה נוספת, ובמקביל מקדמת השרה שקד את חלופת שקד, אך זו נמצאת בסיכון בעקבות מצבה הלא יציב של הממשלה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מינהל התכנוןתמ"א 38חלופת שקדתוכניות מתארתוכנית מתאר ארצית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...