לכבוד יום כדור הארץ שחל השבוע: מה דעתם של המומחים על התקן החדש של הבנייה הירוקה?

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, מומחה הנדל"ן אוהד דנוס, סבור כי החובה לבנות לפי השיטה הירוקה משיתה עול נוסף על יוקר המחיה בישראל: "כאילו אין משבר דיור, משבר סחורות וחומרי בנייה, משבר כוח אדם בענף, משבר הגירה ומשבר אשראי, המדינה בשלה"

שיתוף הכתבה
בנייה ירוקה (שאטרסטוק) בנייה ירוקה (שאטרסטוק)

לכבוד יום כדור הארץ שיצוין ביום שישי הקרוב ותקן הבנייה הירוקה בהליך קבלת רישוי שנכנס לתוקף בראשון למרץ האחרון, מה היא מעמדה של הבנייה הירוקה לפני כן ומה דעתם של המומחים?

בתחילת השנה, המשרד להגנת הסביבה פרסם את הנתונים המדאיגים: "דוח עתודות הבנייה הירוקה בישראל לשנת 2020 של המשרד להגנת הסביבה מצביע על ירידה משמעותית בתוכניות המחייבות בנייה ירוקה שאושרו בוועדות התכנון: 17% מכלל התוכניות, לעומת 40% ב-2019"

התקן הישראלי לבנייה ירוקה קיים משנת 2005, כאשר ב-2011 החל להיבדק ע"י מעבדות כגורם שלישי שמבטיח עמידה בדרישות התקן השונות. משנת 2013 ועד היום אימצו הערים הגדולות בארץ, החברות בפורום ה-15, את דרישות התקן כחלק מדרישות עירוניות וכחלק מהליך הרישוי. כעת, התקן הפך למחייב במסגרת הבנייה הרוויה.

התקנה החדשה הינה תקנה ארצית שמחייבת את כלל הבנייה בארץ לעמוד בדרישות התקן הישראלי לבנייה ירוקה (ת"י 5281) ברמה של כוכב אחד לפחות. התקנה תחויב באופן הדרגתי החל ממרץ 2022 עד ספטמבר 2023 בהתאם לייעוד המבנה (מגורים, משרדים, בתי מלון ועוד).

התקן הישראלי לבנייה ירוקה הינו תקן שמטרתו בנייה ידידותית לסביבה ובריאה למשתמש המעודדת חסכון במשאבים לרבות צריכת חשמל ומים, מיחזור פסולת, ומשפרת את תנאי המחייה בבניין. התקן הוא מקיף וכולל קריטריונים ממגוון נושאים ודיסציפלינות המחולקות לפרקים: אנרגיה, קרקע, מים, חומרים, בריאות ורווחה, פסולת, תחבורה, ניהול וחדשנות.

באמצעות התקן הישראלי לבנייה ירוקה ניתן לדרג את מידת השפעתם של בניינים על הסביבה. דירוג הבסיס של מבנים על פי התקן לבנייה ירוקה הוא כוכב אחד, ועל מנת להגיע לדרישה זו, יש לתכנן את הבניין כך שהוא יצבור 55 נקודות לפחות, טרם אכלוס המבנה.

היום, כחודש וחצי לאחר כניסת התקן החדש לפעולה בפעימה הראשונה שלו מה דעתם של המומחים על המציאות החדשה בבנייה ומה יהיו השלכותיה?

"כולם מרגישים את ההתחממות הגלובלית ועל ידי בנייה בהתאם לתקן 5281 באופן ארצי ניתן יהיה להפחית באופן משמותי את פליטת את גזי החממה מצדנו, וזו אחת המטרות העיקריות", מסביר גזבר איגוד מהנדסי ערים אדריכל דני גולדברג. "לבנייה ירוקה יש גם יתרונות רבים נוספים כמו חסכון באנרגיה, ייעול ניהול החשמל ועלויות זולות יותר באחזקת בתים ומבנים. חלק ניכר מבנייה ירוקה מתחיל מתכנון חכם. במידה שניתן לתכנן באופן המייצר מבנה שעומד בהוראות תקן 5281, אזי שכבר בשלב זה יש חסכון בעלויות. אז נכון - בנייה ירוקה צפויה להוסיף בין 10 ל-20 אחוז לעלויות הבנייה. אך מנגד - עלויות התחזוקה יורדות, ולאורך זמן העלויות מתקזזות".

גם מנכ"ל יזמית הנדל"ן אסיה סיירוס , דורון עטיה, סבור כי החיוב בתקן הבנייה הירוקה ייקר את הבנייה. "מחיר הדירות יהיה יקר יותר, אך גם התוצאה תהיה איכותית יותר", הוא אומר. "אין ספק שזה נחמד לקבל בית מקיים ומואר, אך במצב של מחירי הדירות כיום - כשיש עלייה דו ספרתית באחוזים מבחינת מחירי הדירות - הצעד הזה עשוי להרחיק עוד יותר את חלום הדירה מהזוגות הצעירים. בניית ירוקה גם מאריכה משמעותית את הליכי הביורוקרטיה".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, מומחה הנדל"ן אוהד דנוס, סבור כי החובה לבנות לפי השיטה הירוקה משיתה עול נוסף על יוקר המחיה בישראל: "כאילו אין משבר דיור, משבר סחורות וחומרי בנייה, משבר כוח אדם בענף, משבר הגירה ומשבר אשראי, המדינה בשלה. ליד ימין לא אכפת מה יד שמאל עושה וכך קיבלנו עוד 'עז', בדמות בנייה ירוקה ויקרה יותר (מלשון דולרים כנראה),שהציבור הישראלי ישלם עוד קצת עבור קורת גג. ושלא יאמרו לנו אחר כך שמחירי הדיור מעניינים מישהו שם למעלה. אבל היי, לפחות נשמור על כדור הארץ בדירה שאין לנו".

גליה לוי, יו"ר המחלקה המסחרית בלשכת מתווכי הנדל"ן הארצית, ציינה כי גם בתחום הנדל"ן המסחרי, בטווח הקצר, הבנייה הירוקה תהיה אמנם כרוכה בעלויות גבוהות יותר לעומת בנייה קונבנציונלית. עם זאת, לדבריה, ההשפעה המשמעותית שלה היא בטווח הרחוק.

"בנייה ירוקה היא מילה גדולה המכילה בתוכה המון פרטי פרטים, אשר לכל אחד מהם משמעות וערך שונים, כאשר שימוש ותכנון נכון של בנייה ירוקה תוביל לחיסכון משמעותי (כ- 20-30 אחוז) בעלויות חימום וקירור המבנה, חיסכון בהוצאות חשמל תאורה, הפקת חשמל באמצעות אנרגיה סולרית, שימוש נכון יעיל וחסכוני במים, תכנון שימוש יעיל ופונקציונלי בחללים של המבנה לטובת המשתמש והכי חשוב התרומה המשמעותית לשימור האקלים הסביבתי.

עם השנים ישראל עוברת תהליך של הטמעת חוקי הבנייה הירוקה בתחום הנדל"ן המסחרי עסקי וכן במבנים הציבוריים ואין ספק שהשקעה כזו בראייה לטווח רחוק תביא תועלת משמעותית הן לבעלי הנכסים, הן לשוכרים והן לעובדים ומתארחים בנכס והכי חשוב - הפחתה של זיהום הסביבה ושמירה על הבריאות של כולנו".

הדס פאר, ראש תחום בניה ירוקה במעבדות איזוטסט אשר מבצעת בדיקות התעדה לפרויקטים ירוקים, מסכימה כי ההשפעה על מחיר דירה ירוקה גבוה בכמה אחוזים בודדים לעומת דירה רגילה, אך בטווח הארוך - הנכס יחסוך לדיירים כסף במסגרת הוצאות ותשלומים רבים עבור אנרגיה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אוהד דנוסבנייה ירוקהדורון עטיהמשרד איכות הסביבהתקן 5281
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...