סקר המגורים הגדול: שיא בכוונות רכישה, שיא במחיר המקסימלי

סקר המגורים של מרכז הנדל"ן ואזימוט: למעלה משליש מהישראלים שוקלים לקנות דירה, רק 16% מתחשבים במכרזי מחיר למשתכן

שיתוף הכתבה
סקר המגורים הגדולסקר המגורים הגדול

המכירות בשפל – וכוונות הרכישה של דירות נמצאות בשיא. כך מגלה סקר הביקושים שערך בחודש האחרון מכון המחקר "מאגר מוחות", עבור מרכז הנדל"ן וחברת אזימוט . לפי הסקר, שהתבצע בדצמבר 2018 ושנערך מאז דצמבר 2008, 35% מהנשאלים, השיעור הגבוה ביותר שנמדד אי פעם, ציינו בדצמבר 2018 כי הם מתכוונים לקנות בקרוב דירה – 13% מחפשים בפועל דירה ועוד 22% ציינו כי הם מתכוונים לחפש דירה לרכישה בשלושת החודשים הקרובים. 

לפי הסקר, בקרב מחפשי הדירות ולמרות הכותרות על ביקוש גדול לדירות קטנות, מסתבר שרוב רובם של המחפשים מתמקדים בדירות 4 חדרים – 43% מהביקוש (לעומת 33% בסקר בסוף 2017) . 24% מחפשים 5 חדרים ויותר (20% בסוף 2017), 24% מחפשים דירת 3 חדרים (לעומת 34%, הנתח הגדול ביותר, בסוף 2017), ורק 4% מחפשים דירת 2 חדרים או פחות מכך (לעומת 3% בסוף 2017) – מה שגם מתאים להיצע הנמוך של דירות קטנות שבונים היום קבלנים ברחבי הארץ.

התקציב המקסימלי שהם מוכנים לשלם הגיע בדצמבר 2018 ל-1.585 מיליון שקל בממוצע, גבוה ב-117 אלף שקל לעומת הסקר הקודם, שנערך בדצמבר אשתקד, והמחיר הממוצע הגבוה ביותר לדירה בכל הסקרים שנערכו עד כה. לדברי בני קרת , מנכ"ל אזימוט   ויועץ אסטרטגי ליזמי נדל"ן, "הנתון המובהק מוכיח שהציבור לא תופס שחלה ירידת מחירים כי אם עליה קלה או התייצבות. זאת, למרות הנסיונות הבלתי פוסקים של הממשלה והאוצר להורידם בכח, ללא הועיל".

23% ציינו כי התקציב המקסימלי שלהם עומד על מיליון שקל לכל היותר, 32% הגדירו את התקציב כנע בין מיליון ל-1.5 מיליון שקל, עוד 26% מחפשים דירה בתקציב מקסימלי של 1.5-2 מיליון שקל ו-13% מחפשים דירה במחיר של 2 מיליון שקל ויותר.

התעלמות ממחיר למשתכן

לא פחות מעניין השפעתה של תוכנית מחיר למשתכן על כוונות הרכישה של הישראלים. זה לא חדש שלמרות ההצהרות הגדולות בתוכנית הדגל של שר האוצר כחלון, שמשווקת לקבלנים קרקעות מסובסדות בתמורה להתחייבות למכירת דירות לזכאים במחירים הנמוכים בכ-200 אלף שקל לדירה, עדיין רוב רובם של מחוסרי הדירה שקנו דירות בשנים האחרונות העדיפו לעשות זאת בשוק החופשי במחירים "רגילים", ולא לחכות לתורם בהגרלה.

הסקר שאל כיצד השפיעה תוכנית מחיר למשתכן על כוונות הרכישה של האנשים ששוקלים לקנות דירה. רק 16% אמרו שהתוכנית השפיעה על הכוונות שלהם, 72% אמרו שהיא לא השפיעה עליהם כלל (27% בגילאי 35-44, קהל היעד המרכזי אליו מכוונת התוכנית), ועוד 12% טענו שהם כלל לא מכירים את תוכנית מחיר למשתכן (25% בגילאי 35-44).

לדברי קרת, "ניתן לראות שהשוק התבגר, הציבור מבין כי להבטחות הממשלה ייקח עוד זמן להתממש. השוק נכון לשנת 2018- ממשיך בקיפאונו ובעת האחרונה מכרזי דיור למשתכן נותרו ללא מציעים. התחושה היא שהפוטנציאל של דיור לזוגות צעירים מוצע ברובו בעת הזו, וחלק מהזוכים במכרזים נותרו עם מלאים שכנראה יצאו לשיווק לשוק חופשי. על הממשלה לטפל באופן מובנה בצד ההיצע הקרקעות לבניה חופשית, ולא להתעלם באופן פופוליסטי  מהחלק הארי (כ-50%) של ביקושים של משפרי הדיור".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מאגר מוחותפרסום אזימוטנתוניםהיחס בין היצע לביקושמחיר למשתכןבני קרתמשפרי הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...