שר הבינוי והשיכון הפיץ את תזכיר החוק הממשלתי שיבטל את רכיב הקרקע ממדד תשומות הבנייה

עוד בתזכיר החוק: ביטול שכר טרחת עורך דין ברכישת דירה מקבלן • נוסף על כך, בסעיף החוק המחייב קבלנים פיצוי שכר דירה בגין איחור במסירת הדירה, ייקבע כי הקבלנים יהיו פטורים מהפיצוי רק במקרים בהם האיחור נבע מאשמת הרוכש • האם הקואליציה תגבש את הרוב לחוק?

שיתוף הכתבה
זאב אלקין שר הבינוי והשיכון (שי שבירו)זאב אלקין שר הבינוי והשיכון (שי שבירו)

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין,פרסם היום תזכיר הצעת חוק ממשלתית להערות הציבור, במסגרת תיקון לחוק המכר, לפי הצעת החוק, עלות מרכיב הקרקע יובדל ממדד תשומות הבנייה, במטרה להפחית באופן ניכר את העלייה במדד תשומות הבנייה ולהקל על רוכשי דירות מקבלנים. החוק יוגש כהצעת חוק ממשלתית שיוצמד לחוק פרטי של ח"כ אלכס קושניר יו"ר ועדת הכספים ושאושר בקריאה טרומית בכנסת במושב החורף האחרון.

כזכור, בחודש דצמבר של השנה החולפת הגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ' יו"ר הציונות הדתית שאילתה במליאת הכנסת בנוגע לעלייה החדה במדד תשומות הבנייה במהלך שנת 2021, במענה לשאילתה הגיב השר זאב אלקין, כי צוות מקצועי במשרד הבינוי והשיכון שוקד על תוכנית להוצאת רכיב עלות הקרקע ממדד תשומות הבנייה, זאת משום שהקבלנים כבר משלמים על הקרקע לפני תחילת הבנייה, ולכן אין טעם שהדיירים ישלמו לקבלן גם על רכיב הקרקע לאחר שהקבלן כבר שילם עליו.

מיד לאחר הדיון בשאילתה, הודיע ח"כ סמוטריץ', כי אין בכוונתו להמתין להחלטת משרד הבינוי והשיכון בנידון וכי בכוונתו לקדם הצעת חוק פרטית בנידון. בפברואר האחרון ח"כ אלכס קושניר יו"ר ועדת הכספים הגיש את  הצעת החוק בשמו של סמוטריץ', זאת, בעקבות העובדה שח"כ סמוטריץ' משתייך לספסלי האופוזיציה והסיכוי לאישור החוק בתמיכת חברי הקואליציה היו קלושים מדי. כעת הצעת החוק הממשלתית של שר הבינוי והשיכון תוצמד לחוק של ח"כ קושניר וסמוטריץ' שכאמור אושר בקריאה טרומית במושב החורף האחרון.

תזכיר הצעת החוק של שר הבינוי והשיכון כולל עוד שני עקרונות נוספים שמטרתם להגן על רוכשי דירות מחברות בנייה. עקרון אחד נוגע לתשלום שכר טרחת עורך הדין של הקבלן , כיום, נהוג לגבות שכר טרחת עורך דין בהסכמי המכר בין חברות בנייה לרוכשי דירות. שכר הטרחה נגבה בעיקר על שירות הרישום לטאבו אותם מבצעים עורכי הדין של הקבלנים עבור הדיירים, ועל הטיפול הכולל בהסכם המכר מצד החברה. לפי הצעת התיקון לחוק, חברות הבנייה לא יוכלו להשית על הרוכשים את התשלום כעלות נפרדת ממחיר הדירה.

תיקון נוסף נועד לצמצם את הפגיעה ברוכשים שזמן האכלוס החוזי שלהם מתעכב. לפי חוק המכר הקיים, חברות הבנייה חייבות בפיצוי שכר דירה בגין איחור במסירת הדירה, בפועל קבלנים רבים מתחמקים מהתשלום בטענה לכוח עליון או בטענה שהאיחור לא נגרם באשמתם, מה שבדרך כלל גורר הליכה לערכאות, תיקון החוק מציע כי רק במקרים בהם האיחור נבע מאשמת הרוכש הקבלן יהיה פטור מן הפיצוי, בכל שאר המקרים הקבלן יהיה חייב בפיצוי שכר דירה.

האם החוק יאושר בכנסת הנוכחית? במצב הפוליטי הנוכחי בו אין לקואליציה רוב פרלמנטרי, אין לדעת אם החוק יקודם. מושב הקיץ ייפתח בימים הקרובים, חברי האופוזיציה טרם גיבשו דעה אחידה בנוגע למדיניות ההצבעות על חוקים אזרחיים בכנסת. עם זאת, העובדה שהחוק הממשלתי מוצמד לחוק הפרטי שהוגש בשמו של ח"כ סמוטריץ' מהאופוזיציה, מגדילה את הסיכוי שהחוק יזכה לתמיכת חלק מחברי האופוזיציה – חברי הכנסת של סיעת הציונות הדתית המונה ששה ח"כים. כך ייתכן שהסיטואציה שנוצרה תסייע לחוק לעבור ואולי אף להיות בין החוקים הבודדים שהקואליציה תצליח לקדם בכנסת זו בתמיכת האופוזיציה, ימים יגידו.    

לעיון בתזכיר החוק לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןבצלאל סמוטריץ'זאב אלקיןח"כ אלכס קושנירהציונות הדתית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...