מינהל התכנון: 108,100 יחידות דיור חדשות אושרו ב-2021

מהן 104,122 יחידות דיור אושרו במוסדות התכנון המחוזיים והארציים ו-3,978 יחידות דיור אושרו במוסדות התכנון המקומיים; השרה איילת שקד: "אנחנו רואים שיפור אדיר בלוחות הזמנים - אישור תכנית עומד כיום על פחות מ- 16 חודשים בממוצע"

שיתוף הכתבה
איילת שקד, שרת הפנים (מרסלו פוטו)איילת שקד, שרת הפנים (מרסלו פוטו)

מינהל התכנון , הציג היום (ראשון, 8.5.22) את דו"ח הפעילות השנתי לשנת 2021. הדו"ח כולל מידע ונתונים המסכמים את פעילות מינהל התכנון (מטה ולשכות התכנון המחוזיות) ושל מוסדות התכנון ברמה הארצית והמחוזית.

מהנתונים עולה כי 108,100 יחידות דיור חדשות אושרו בכל הארץ - מהן 104,122 יחידות דיור אושרו במוסדות התכנון המחוזיים והארציים ו-3,978 יחידות דיור אושרו במוסדות התכנון המקומיים.

בנוסף ליחידות הדיור, מינהל התכנון שם דגש על קידום תוכניות לתשתיות תחבורה ואנרגיה מתחדשת, ושמירה על מעמד השטחים הפתוחים.

מוסדות התכנון אישרו בשנים האחרונות כאמור מאות אלפי יחידות דיור וימשיכו לאשר בהתאם לתוכנית האסטרטגית לשנת 2040. עם זאת במינהל התנכון טוענים כי "המאמץ הלאומי נדרש בקידום וביצוע תשתיות-על חיוניות. אנו נמצאים בעיצומו של משבר ביצועי ברמת התשתיות - מתחבורה ואנרגיה ועד לכיתות לימוד. ברור לכל כי לא ניתן לבנות ולאכלס שכונות ללא המענה התשתיתי הנדרש - ביוב, מים, חשמל וכמובן תחבורה ציבורית".

לכן מינהל התכנון קידם השנה שורה של מהלכים בתחומי הדיור, ההתחדשות והעירוניות, מתוך מטרה לתת מענה לצורכי הדיור, ובהם:

שינוי בהוראת תמ"א 35 - כחלק מהיערכות מדינת ישראל להכפלת האוכלוסייה, מקדם מינהל התכנון ארגון מחדש של המרחב העירוני, שבו חיים 90% מהאוכלוסייה בישראל. המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאשר עדכון לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35, שעיקרו ארגון מחדש של המרחב הבנוי. משמעות העדכון היא שהצפיפות בערים תעלה כמו בערים גדולות בעולם, כך שיתאפשר צמצום השימוש ברכב, התניידות נוחה יותר והקטנת זיהום האוויר בעיר.

שמירה על השטחים הפתוחים - השנה הוכרזו 19 אתרים כשמורות טבע וגנים לאומיים חדשים. מדובר בכ-181,600 דונם, הכוללים מגוון רחב של בתי גידול המשתרעים על שטחים מצפון הארץ ועד דרומה.

פרויקט המטרו - השנה הועברו לאישור הממשלה שני קווי מטרו: קו מטרו M1 דרומי (תת"ל 101 א) וקו מטרו M3 (תת"ל 103). 

ועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) - המליצה לאישור הממשלה על 14 תוכניות, ביניהן: ארבע בתחום דרכים ומסילות, שלוש בתחום אנרגיה מתחדשת, שתיים בתחום הסעת המונים. בנוסף, נחתמו בוות"ל 15 היתרים, 30 הרשאות ואושרו 63 חבילות תכנון מפורט לביצוע.

מועצה ארצית לתכנון ובנייה - המועצה הארצית דנה ב-98 תוכניות מתאר ארציות ומחוזיות. הומלצו לאישור הממשלה 14 תוכניות מתאר ארציות (תמ"א) ואושרו חמש תוכניות מתאר מחוזיות (תמ"מ). נושאי התכנון העיקריים במועצה הארצית היו פיתוח אזורי, תשתיות תחבורה ותשתיות אנרגיה ומים. בוועדות שלצד המועצה הארצית - הוועדה לשמירה על שטחים פתוחים (ולקשח"פ) והוועדה לשמירה על החופים (ולחו"ף),נדונו מעל 90 תוכניות, שהופנו לטיפולן

לדברי שרת הפנים, איילת שקד: "עם כניסתי למשרד הפנים הנחיתי את יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר, לפעול בשיתוף מנהל התכנון לצמצם את לוחות הזמנים על ידי קיצור של תהליכים וויתור על בירוקרטיה מיותרת. בהתאם לכך אנחנו רואים שיפור אדיר בלוחות הזמנים - אישור תכנית עומד כיום על פחות מ 16 חודשים בממוצע.

"עוד הנחיתי להגדיל צפיפויות על ידי עדכון הלוחות בתמ"א 35, לאפשר תוספת קומות ויח"ד באזורים עירוניים, ולתת מענה לתשתיות הנדרשות לגידול האוכלוסייה על מנת להתמודד עם משבר הדיור והמצוקה המורגשת בשטח. בין היתר פעלתי יחד עם מטה התכנון הלאומי לקידום הקמת יישובים חדשים בנגב ולשינוי מדיניות תכנונית. לצד כל אלה אני לא מקלה ראש בהשלכות שיש לתוספת כה מאסיבית של יח"ד, ולכן הדגשתי את החשיבות של השמירה על השטחים הפתוחים והקפדה על איכות התכנון, בין היתר מתוך מחשבה על איכות החיים שלנו ושל הדורות הבאים. על כן, יחד עם מטה התכנון ומינהל התכנון הכרזתי בשנה האחרונה על 19 שמורות טבע. בנוסף אני פועלת לפיתוח של אנרגיה מתחדשת ובהתאם לכך אושרו 26 תכניות למתקנים פוטו-וולטאים".

מנכ"לית מינהל התכנון , דלית זילבר: "השנה אני מסיימת את כהונתי כמנכ"לית מינהל התכנון. בשנה זו, ביתר שאת, אני מתכבדת להציג את העשייה הענפה של מינהל התכנון במגוון תחומים - דיור, עירוניות והתחדשות עירונית, תשתיות, תחבורה, תעסוקה, שטחים פתוחים, רישוי ורגולציה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילת שקדדלית זילברמינהל התכנוןשלומי הייזלר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...