מנכ"ל חברת בנייה נהרג אתמול במהלך דיון על תאונות עבודה. יו"ר ועדת המשנה אוסמה סעדי: "ללא אכיפה ימשיכו להיהרג"

בשנים 2021-2017 הוגשו 42 כתבי אישום בלבד, ובאותן שנים נהרגו 336 פועלים; מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשיה הדגישה כי בממוצע מוגשים כעשרה כתבי אישום על גרימת מוות ברשלנות בתאונות כאלו, ותיקים ממתינים בפרקליטות ללא החלטה בין שנתיים לארבע שנים

שיתוף הכתבה
כנסת (שאטרסטוק)כנסת (שאטרסטוק)

 ועדת המשנה לבטיחות בעבודה של ועדת העבודה והרווחה, דנה אתמול (שלישי) במדיניות הגשת כתבי אישום בנושא תאונות עבודה. באותו הזמן נהרג מנכ"ל חברת בנייה באתר. יו"ר ועדת המשנה, אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת),הסביר כי מתחילת שנת 2022 נהרגו כבר 25 פועלים בתאונות כאלו, והישיבה הבאה כבר תדון בדו"ח מבקר המדינה בנושא, הממליץ על שיעורי העיצומים הכספיים על מפרי-בטיחות בעבודה ועל מספר המפקחים בנושא. "ללא אכיפה - נמשיך לצערנו לספור הרוגים בתאונות עבודה, ובנוסף פצועים רבים בדרגות חומרה שונות, ומשפחות רחבות שחרב עליהן עולמם. לא נסכים לסחבת הזו", אמר. הוא ציין את ההכרח להתקין תקנות בנושא – כדי להבהיר מיהו המעביד הישיר או העקיף לצורך הגשת כתב אישום. בשנים 2021-2017 הוגשו 42 כתבי אישום בלבד, ובאותן שנים נהרגו 336 פועלים.
 
שלמה למברגר, המשנה לפרקליט המדינה, הכחיש כי "יש זילות בתיקים הללו – למרות שיש לנו מה להשתפר בתחום, בפרקליטות, בתי המשפט ובמשטרה. מניסיוננו אלו תיקים מורכבים ולא-פשוטים, בגלל קושי הוכחת העובדות, הצורך להוכיח רשלנות וקשר סיבתי לגרימת המוות. לא פעם מדובר במכונות שנדרשות חוות-דעת הנדסיות כיצד בדיוק הן פועלות – ולא קל להשיג חוות-דעת כאלו. בשנה האחרונה הקימה המשטרה מאגר מומחים שיאפשר השגת חוות-דעת מקצועיות כאלו". בנוסף, למברגר טען כי קיימת מצוקת כוח אדם בחוקרי משטרה מיומנים, ועד השנה לא הייתה קיימת כלל אפשרות ממוחשבת בפרקליטות למציאת נתוני תאונות העבודה. "לא בכל מוות – הייתה רשלנות שניתן להגיש כתב אישום. הייתה הקפדה של הקבלן על ההנחיות, והפועלים בשטח לא הקפידו עליהן".
 
עו"ד הדיל יונס, ממחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים, טענה בנוסף כי התקנות בעניין מורכבות מאוד לגבי הטלת אחריות על בעלי תפקידים באתרי בניה, וזקוקות לעדכון ע"י עבודה מאומצת בנושא. לדבריה, חודשים יחלפו עד שיסתיימו גיבוש התקנות.
 
רב-פקד ורד ליכטרסול, ראש מחלף חקירות "פלס" העוסק בתאונות עבודה, סיפרה כי בצוותה חמישה חוקרים בלבד, ומאז הקמתו לפני כארבע שנים טיפל ב-93 תיקים, בשנת 2022 נחקרו כבר 57 תיקים בנושא, נערכות הכשרות מיוחדות לכ-200 חוקרי המשטרה. חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, הלין על מחסור בחוקרי תאונות במשרדו עד העת האחרונה, איליה טטרואשוילי, שבנו עבד כסוור בנמל אשדוד, סיפר על המצוקה הנפשית מאז מות בנו, והדגיש כי איש מהמשטרה לא סיפר לו עדיין את פרטי האירוע למרות שעברו כבר שמונה חודשים. עאהד זידאת, שבנו מוחמד נהרג בתאונת עבודה לפני כארבע שנים, טען כי באותו אתר-עבודה נהרגו כבר שלושה פועלים – ועד היום לא הוגש כתב אישום באף לא אחד מהמקרים.
 
ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשיה, הדגישה כי בממוצע מוגשים כעשרה כתבי אישום על גרימת מוות ברשלנות בתאונות כאלו, ותיקים ממתינים בפרקליטות ללא החלטה בין שנתיים לארבע שנים, ואילו אמנון שינדלר, יו״ר הועד הארצי מנהלי עבודה, קרא למשרד הכלכלה להגביל את מספר העובדים שמנהל אתר יכול להיות אחראי עליהם.​


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חזי שוורצמןהדס תגריתאונות בנייהשלמה למברגראוסמה סעדיעו"ד הדיל יונסרב-פקד ורד ליכטרסול
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...