עו"ד דקלה מוסרי טל: "בחיפה אתה חייב להתחשב בנוף כי זה חלק משמעותי מערך הדירה ובחיים של אנשים"

יו"ר ועדת הערר מחוז חיפה לשעבר התארחה בפרק 36 של פודקאסט 'החזית העירונית' ודיברה עם אילי בר על הוועדות העצמאיות, על מסמכי המדיניות, התחדשות עירונית בחיפה ועוד

שיתוף הכתבה
אילי בר ועו"ד דקלה מוסרי טל, החזית העירוניתאילי בר ועו"ד דקלה מוסרי טל, החזית העירונית

יום ראשון הגיע ואיתו פרק נוסף של פודקאסט "החזית העירונית". הפעם אנחנו מגישים לכם את פרק 36, שבו אירח אילי בר (מנכ"ל משותף באקו סיטי ויזם נדל"ן) את  עו"ד דקלה מוסרי טל,  לשעבר יו"ר ועדת הערר מחוז חיפה וכיום הבעלים של משרד פרטי עם בן זוגה עו"ד דורון טל, השניים דיברו ביניהם על  עצמאות הוועדה המקומית, על התחדשות עירונית בחיפה, מסמכי מדיניות, חשיבות הנוף בעיר ועוד. האזינו:

להאזנה בספוטיפיי --->

להאזנה באפל --->

להאזנה בגוגל --->

בהתייחס לחוות דעת פנימית של המחליפה שלה  עו"ד מיכל דגני הלברשטם (שהופצה לעיתונות),שלפיה  יש אי סדר בוועדה המקומית של חיפה ויש לשקול את סמכויותיה מחדש, משיבה מוסרי טל:

"כשהחליטו להסמיך את הוועדות המקומיות להיות יותר עצמאיות עם יותר סמכויות, החליטו שצריך לעשות ביקורת פנימית, כדי לבדוק שהוועדות משתמשות בסמכויות שלהן בצורה הנכונה ויצרו מנגנון של גופים משיקים לוועדה המקומית  ובו שאלון על  נתונים ובו יש גם את המקום לתת את ההערות הפרטיות והפרטניות. אני יכולה להבין מאיפה באה חוות הדעת. היא כתבה את המשוב כמשוב פנימי שלא יצא החוצה. העובדה שהוא יצא החוצה מעידה על פוליטיזציה של נושאי התכנון, ובכלל בחיפה יש אופוזיציה חזקה שתוקעת גם את ענייני הרישוי וגם התכנון.

"מה שראינו בהתחלה הייתה עזיבה משמעותית של כוח אדם מקצועי. נכנסו אנשים חדשים ולא מיומנים, וזה השפיע על החלטות הוועדה המקומית. אנחנו רואים שההחלטות לא מתייחסות באופן ישיר להמלצת הצוותים המקצועיים".

בנוסף היא התייחסה למסמכי המדיניות:

"אנחנו צריכים להסתכל משני הצדדים, מצד היזמים ומבקשי היתרים זה יכול לתקוע את הפרויקט. אומרים ליזם נכון שהתקדמת עד עכשיו ואם לא ביקשת בקשה להיתר, אנחנו לא מתחשבים במה שעשית עד עכשיו, שזה מאות אלפי שקלים ושנים של עבודה. מצד שני, הוועדות המקומיות צריכות כל הזמן לרוץ עם מה שקורה והדברים משתנים. אם התחלנו עם תמ"א 38 שהיו לה מעט ביקושים ופתאום היה גל תמ"א, אז אין כיתות, אין פתרונות תחבורה, אין שטחים ירוקים, והם חייבים לעשות משהו. אז עושים מסמכי מדיניות או שהם עושים 77 78, שזו גם דרך לעצור. אני חושבת שהדרך הנכונה היא כשאתה מעדכן מדיניות היא לעשות הוראת מעבר הגיונית. בחיפה קבעו בין מסמך המדיניות הראשון לשני פרויקט שקיבל תיק מידע כשהמדיניות הקודמת הייתה בתוקף, אז הוא חל עליו".

על הנוף בחיפה היא אומרת:

"בניגוד למקומות אחרים, בחיפה אתה חייב להתחשב בנוף כי זה חלק משמעותי מערך הדירה ומשמעותי בחיים של אנשים. ואם אתה מקים מגדל-בניין  שמכסה להם את הנוף שהיה להם, חוף פתוח של מפרץ, זו בעיה. באיזון ממש הזזנו קוביות, עשינו טטריס, אמרנו להם תבנו קצת יותר לשם, כדי להשאיר מבט. זה אחד הנושאים העיקריים שעלו בדיונים, בעיקר בכרמל".

על הפינוי בינוי בחיפה היא אומרת:

"אני יכולה להעיד רק על מה שהייתי עדה לו כשכיהנתי, זו תוכנית משמעותית בבת גלים, יש גם באזור נווה דויד תוכנית גדולה ומשמעותית, אזור סוציואקונומי פחות חזק בחיפה. זה לא יקרה בכרמל כי אין שם מקום להתחדשות עירונית במסות.  אבל זה קורה במקומות שמקבלים תאוצה, וזה יקרה יותר כשאנחנו מתכננים את הרכבת ופינוי המתחמים המזהמים".

על אתגר התחבורה בחיפה ההררית היא אומרת:

"לא מזמן השיקו את הרכבל השני, שמיועד לסטודנטים, וזה עובד. קודם כול מבחינת תחבורה ציבורית חיפה יותר מתקדמת במקומות שיש להם מטרונית,  היא תחליף לרכבת הקלה ויש את הכרמלית שמעלה אותך מהתחתית לכרמל והרכבת שמאוד משמעותית. זה לא פותר את הבעיה שיש בכרמל. יש שכונות שיש בהן פקקים, כמו כרמלייה שמזכירה את רמת גן. יהיה קשה לרשת את הכרמל בגלל העליות. למטרו שמתכננים בתל אביב אין ייתכנות בכרמל".

ולסיכום, לשאלה אם לא הייתה עוסקת במקצוע עורכת דין, באיזה מקצוע הייתה רוצה לעסוק בתחום של ההתחדשות העירונית היא עונה:

"תכנון ערים. זה פלא. לעשות את זה נכון זה מסובך, וכשעושים את זה נכון זה מדהים ממש. יו"רי ועדת ערר קצת מתכננים, קצת אדריכלים, קצת שמאים, יש בהם קצת מהכול".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אילי ברועדת הערר המחוזיתהחזית העירוניתמחוז חיפהדקלה מוסרי טל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...