מדיניות חדשה בתל אביב: דיור בהישג יד בכל תוכנית בניה

על רקע מחירי השכירות הגואים בעיר, אישרה עיריית תל אביב שורה של צעדים להוזלת המגורים. הצעדים כוללים חיוב דיור בהישג יד בכל תוכנית בעיר, סיוע בשכר דירה לאלפי משקי בית ועידוד הקמת פרויקטים שייועדו להשכרה לצמיתות

שיתוף הכתבה
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי. צילום: עיריית תל אביב-יפו ראש עיריית תל אביב רון חולדאי. צילום: עיריית תל אביב-יפו

עיריית תל אביב-יפו אישרה היום (ב') מדיניות דיור עירונית להוזלת השכירות למגורים, על רקע מחירי השכירות הגואים בעיר. בין הצעדים שבתוכנית: הקצאת שיעור מסוים של דיור בהישג יד בכל תוכנית בניה חדשה שתאושר מעתה בעיר, מתן סיוע בשכר דירה למשקי בית מהעשירונים הנמוכים ויצירת יעוד חדש של שכירות ארוכת טווח לקרקעות. היעד העירוני של העירייה הוא יצירת 400 יחידות דיור במחיר מופחת  בשנה, מתוך כ-4000 יחידות דיור הנבנות מידי שנה בעיר.

בהודעה שפרסמה העירייה צוין כי מדובר במדיניות ארוכת טווח, אשר תציע מגוון פתרונות שיותאמו לכל עשירוני ההכנסה, וכן כי כדי ליישם את המדיניות העירונית, תוקם בעירייה בשבועות הקרובים מינהלת חדשה לדיור, שתהיה אחראית בין היתר על קידום מדיניות ושינוי חקיקה בתחום הדיור מול משרדי הממשלה ועל יישום מדיניות הדיור העירונית.

מחיר ממוצע להשכרה של דירת שלושה חדרים בתל אביב עמד נכון לחודש אפריל על 6,511 שקלים, מחיר השכרה של דירת ארבעה חדרים עמד על 8,555 שקלים, ודירת חמישה חדרים על 11,025 שקלים.

על פי התוכנית, כל תכנית למגורים שתקודם בעיר תל אביב-יפו תכלול דיור בהישג יד, כלומר דיור בשכירות מוזלת. בקרקע פרטית, בכל פרויקט מגורים יעמוד שיעור הדיור בהישג יד על כ-15% מכלל יחידות הדיור, שיעור ההנחה יהיה השיעור המקסימלי הקבוע בחוק - 40% ממחיר השוק, ו-25% מקרב הזכאים שיעלו בהגרלה יהיו תושבי תל אביב-יפו.

בקרקע עירונית יעמוד שיעור הדיור בהישג יד על 50%, ושיעור ההנחה יעמוד על 50% ממחיר השוק. עוד נמסר כי "הנכסים העירוניים ישמשו לצורכי השכרה לצמיתות, בניגוד למתווה הדיור בהישג יד בקרקע פרטית, אשר קבוע ומוסדר בחוק לתקופה של 20 שנים בלבד.  כמו כן בניגוד למתווה הדיור בקרקע  פרטית  - שאינו כולל מבחן הכנסה - קריטריוני הזכאות העירוניים כוללים מבחן כזה".

על פי נתוני העירייה בתל אביב-יפו מתגוררים כ-5,000 משקי בית המהווים 3% מכלל משקי הבית בעיר, מקבלים סיוע בתשלום שכר הדירה ממשרד הבינוי והשיכון, בהתאם לקריטריונים ממשלתיים. על פי התוכנית תוסיף העירייה סיוע לאותם משקי בית ותכפיל את הסיוע בשכר דירה – העומד כיום על ממוצע של כ -1,000 שקל בחודש למשק בית. "כך הזכאים יוכלו לכסות כמחצית עד שני שלישים משכר הדירה, ולהותיר לאוכלוסיות עם הכנסות נמוכות מאוד בעיר הכנסה פנויה לצרכים חיוניים אחרים".

תל אביב והירקון. צילום: שאטרסטוקתל אביב והירקון. צילום: שאטרסטוק

ולבסוף הודיעה העירייה כי בכוונתה לעודד הקמת מיזמי השכרה ארוכת טווח בהתאם לחוק עידוד השקעות הון המעניק הטבות ליזמים וחברות הפועלות בתחום. זאת באמצעות יצירת ייעוד קרקע חדש של דיור להשכרה. "שינוי הייעוד אמור  להקנות תשואות גבוהות יותר לגורמים עסקיים, ובכך העירייה מקווה שהיזמים יתומרצו לבנות לצורכי השכרה לצמיתות,  בדיור ראוי  מבחינת תחזוקה והוגן מבחינת קצב עליית שכר הדירה".

בנוסף הודיעה העירייה כי תפעל לקידום צעדים משלימים, בהם שינויי חקיקה, בהם קידום הצעת חוק לרגולציה בשוק השכירות הפרטית ועדכון קריטריוני הזכאות לדיור בהישג יד הקבועים בחוק. צעד נוסף הוא  כאמור הקמת מינהלת דיור עירונית, בכפיפות למנכ"ל העירייה, לקידום חקיקה ושינוי מדיניות, יישום מדיניות הדיור וניהול מאגר הדיור המוזל בעיר.

שורת הצעדים באה על רקע מחירי דיור חסרי תקדים בעיר - הן לרכישה והן להשכרה. לפי נתוני הלמ"ס, מחיר דירה ממוצעת בתל אביב עומד על כ־3.6 מיליון שקלים. המחיר הממוצע של דירת שלושה חדרים עומד על כ־3.1 מיליון שקלים, דירת ארבעה חדרים: כ־4.2 מיליון שקלים ודירת חמישה חדרים 5.6 מיליון שקלים.

ואילו בתחום השכירות, לפי ניתוח המבוסס על נתונים מתוך מערכת ה־BI של YZER, פלטפורמה המנתחת נתונים ועסקאות מאתר יד 2, מחיר ממוצע להשכרה של דירת שלושה חדרים בתל אביב עמד נכון לחודש אפריל על 6,511 שקלים, מחיר השכרה של דירת ארבעה חדרים עמד על 8,555 שקלים, ודירת חמישה חדרים על 11,025 שקלים.

לדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "זה זמן רב שאני מוטרד ממצוקת הדיור והמחירים המאמירים בשוק השכירות במדינה ובתל אביב-יפו. על אף שבישראל תחום הדיור מוסדר באופן כמעט בלעדי על ידי הממשלה, ולא על ידי הרשויות המקומיות, החלטתי שאנחנו חייבים לפעול, לא לתת לכוחות השוק להמשיך לשחק לטובת החזקים, ולא להותיר את בני מעמד הביניים והנמוך מאחור.

"חוסנה של העיר הזו בתושבות והתושבים שמתגוררים בה, והופכים אותה למה שהיא. אעשה כל שביכולתי על מנת לשמור עליה ככזו. לכן, החלטנו לעשות צעד משמעותי נוסף להרחבת מגוון היצע הדיור המוזל בעיר ולגבש מסמך מדיניות עם החלטות אופרטיביות. בכך מצטרפת עיריית תל אביב-יפו לשורה של ערים מובילות בעולם שבהן דיור בהישג יד תופס נתח משמעותי מסך היצע הדיור בעיר. אני קורא לממשלת ישראל לשלב איתנו כוחות ולקדם מגוון יוזמות חקיקה משלימות לרבות זו שהצגנו לגבי רגולציה בשכירות בשוק החופשי".

בעירייה מציינים כי סקירת מדיניות הדיור העדכנית של חלק מהערים בעולם העלתה כי גם ערים ללא תשתית פיזית מבוססת של דיור בהישג יד, הצליחו להרחיב באופן משמעותי את פתרונות המגורים שהן מציעות לקבוצות אוכלוסייה מגוונות מבחינת מאפיינים חברתיים ורמות הכנסה, תוך שנים מספר. לאור כל זאת ביקש מסמך המדיניות למצוא את כלי היישום שיוכלו לחולל תפנית דומה גם בתל אביב-יפו והוא מציע שורה מגוונת של כלים שאת רובם ניתן ליישם מיידית.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכירות ארוכת טווחרון חולדאיעיריית תל אביב-יפודיור בהישג ידדיור בר השגהסיוע בשכר דירה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...