מנכ"ל דיסקונט: "האינפלציה כאן להישאר. דיסקונט ימשיך לתת אשראי"

אורי לוין: "אף אחד לא יודע מה קורה בשוק הנדל"ן. אנחנו במשבר שלא היה כמוהו בעבר, שבו מעלים את הריבית. נראה עלייה באבטלה וירידה בצריכה"

שיתוף הכתבה
אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט בכנס EY צילום: שאולי לנדנראורי לוין, מנכ"ל דיסקונט בכנס EY צילום: שאולי לנדנר

על רקע מחאת הדיור  נערך היום כנס הנדל"ן השנתי ביוזמת  פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY  ובחסות בנק דיסקונט.

בכנס התארח אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט.  לדבריו,  "לפני כמה חודשים היינו בעולם אחר, בשנתיים-שלוש הקרובות הפקטור שישפיע הוא לא התחלות הבנייה, לא סיום הבנייה, לא הפער בין היצע לביקוש, לא האשראי בבנקים אלא הכלכלה העולמית. 

"הנדל"ן יושפע מאוד ממה שקורה בעולם בתחום המאקרו. אף אחד לא יודע מה הולך לקרות. בכל זאת אני פסימי בטווח הקצר. אני חושב שאנחנו הולכים לקראת האטה, וזה ייקח זמן, ותהיה לזה משמעות על כל ענף הנדל"ן. עתיד הנדל"ן מאוד ברור".

"אני חושב שאחריות המנהלים בחברות המובילות להתכונן למשבר, כי זה יבטיח את השרידות.

"אף אחד לא יודע מה קורה בשווקים הפיננסיים ואף אחד לא יודע מה קורה בנדל"ן. יש סימנים מאוד ברורים למשבר משמעותי. אנחנו רואים עליית אינפלציה משמעותית שלא ראינו לאורך זמן, ואינפלציה שהולכת ועולה ל-8% בארה"ב, עליות ריביות משמעותיות, עליות ריבת שלא מרסנות את האינפלציה. בצד זה הקורונה והשלכותיה וקטיעת שרשרת אספקה, מלחמת רוסיה-אוקראינה.

"מול  הסימנים האלו יש כלכלות חזקות בכל העולם. בשנים האחרונות נוצרו מנועים חדשים שצומחים, צמיחה משמעותית בכל העולם. בכל העולם שפל היסטורי באבטלה. חברות שהרוויחו הרבה מאוד כסף המון זמן. הצרכנים נמצאים במצבים הכי טובים הפעם - חסכונות ברמה גבוהה, פחות אוברדרפט, מינוף נמוך.  

"בבנק דיסקונט אני מסתכל על החברות, על הלקוחות, הם במצב טוב מאוד, זה משבר שאין לו תקדים בהיסטוריה. בדרך כלל במשבר יש הזרמת כספים של הבנקים המרכזיים ריביות אפס. במשבר הזה מעלים את הריבית. מטרת הבנקים היא להביא להאטה, ובגלל כל זה אנחנו לא יודעים מה הולך להיות:

"כל יום שעובר ברור שיש יותר ממשבר בשוקי המניות הגלובליים וההייטק, האטה כלכלית לא קצרת טווח, ב-2022-2023. זה מעבר לטלטלה בשוק ההון. האינפלציה כאן כדי להישאר. יש צפי לאינפלציה של 6.6% בארה"ב. התחושה שלי היא שהם מגזימים, ולכן גם הריבית תמשיך ותעלה. נגמר העולם שאנחנו זוכרים של ריבית אפס ואינפלציה. עכשיו יש ריקון הנזילות בשווקים. זה קרה ברגע, מנזילות חופשית. מצוקת הנזילות מובילה למצוקת האשראי, והבנקים רוצים להוריד את הפעילות העסקית.

נמשיך לתת אשראי

"בנדל"ן אנחנו הבנק שימשיך לתת אשראי לנדל"ן, ויש לנו הרבה לתת. בהייטק נראה שינוי דרמטי. נראה  עלייה באבטלה וירידה בצריכה. לא תהיה צמיחה שלילית בארצות הברית ובישראל. אני חושב שזו האטה, לא משבר, ריסון האינפלציה. ייקח זמן לכלכלה העולמית להסתגל למצב החדש.

כל זה רלוונטי באופן ישיר. מה שקורה בישראל קרוה גלובלית:
א. רמת אי השוויון - צפי להאטה כלכלית, התעוררות המחאה החברתית, הגיעו האוהלים בשדרות רוטשילד, אי שוויון לאורך הרבה זמן.

ב. רמת המשילות - משבר זה מורכב יותר ממשבר הקורונה והוא דורש מנהיגות כלכלית שתפעל, להוריד את ההאטה. מצב המשילות כרגע מעורר דאגה. בכל העולם יש בעיות משילות.

 

המשבר משפיע על שוק הנדל"ן בכל התחומים

המשבר הזה משפיע על שוק הנדל"ן בכל התחומים, במגורים, סוחרים, במניות. שוק הנדל ן מושפע פחות מהמשברים, כי הם המחירים לא מופיעים במסכי הבורסות. המשבר הכי דומה הוא 2000, מחירי הנדל"ן ירדו. אבל אז האבטלה הייתה יותר גבוהה, הריבית הייתה יותר גבוהה.

אני לא חושב שעליית המחירים תימשך. תהיה ירידה. רואים את עליית" התשואות. זו נקודה לתשומת לב, הנדל"ן נכנס למשבר אחרי עליית מחירים משמעותית, מכרזים במחירי שיא, לצד מינוף משמעותי והכניסה למשבר כשחברות רגישות יותר.

אבל אני אופטימי: הכלכלה העולמית במצב טוב, ישראל יותר טוב, הגירעון אפסי, ההייטק שנחלש הוא עדיין חזק ויישר. המחירים היו מפוצצים ובועטים. ההייטק הישראלי הבין שהצמיחה שלו ללא גבולות. זה שינוי דרמטי לכלכלה. בתוך מדינת ישראל הקטנה. ההייטק הישראלי ימשיך ויצמח. גם אם תהיה האטה יתמודדו איתה. האוכלוסייה גדלה, ישראל היא אבן שואבת לעולם. הגירה של יהודים שבאים לעבוד בהייטק. זה ישפיע ומחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות. בלונג טרם

לסיכום, אני חושב שהדבר העיקרי העולם שחיינו בו של ריבית אפס, אינפלציה נמוכה הוא נגמר. חשוב להתכונן לעולם החדש, עם ריבית גבוהה יותר. הדבר השני: צריך להתכונן להאטה ולמשבר, להוריד מינוף, להגדיל כריות. חברות  שיידעו לתפוס את ההזדמנויות ירוויחו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנק דיסקונטמחירי הנדל"ןאורי לוין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...