ועדת הכספים אישרה הארכת הטבות המס לתמ"א 38 עד מאי 2026

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את הארכת הפטורים ממס מכח תמ"א 38 עד מאי 2026, זאת על מנת למנוע קיפאון ובשל הערכות כי לשוק יידרש זמן רב ליישם את חלופת שקד

שיתוף הכתבה
פרויקט תמ"א 38. צילום: בית וגגפרויקט תמ"א 38. צילום: בית וגג

ועדת הכספים של הכנסת בראשותו של ח"כ אלכס קושניר אישרה היום את הארכת הטבות המס מתוקף תמ"א 38 עד מאי 2026. המשמעות היא כי פרויקטים שייבנו מכוחה של התמ"א ברשויות שיבחרו להאריכה מעבר למועד תפוגתה הנוכחי - אוקטובר 2023, יוכלו ליהנות מהפטורים ממס שמקנה התמ"א.

כזכור, בחודש אפריל 2022 אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבניה כי התוכנית הארצית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה תמ"א 38 תוארך בשנה נוספת, עד אוקטובר 2023. במקביל, העניקה המועצה אפשרות לרשויות שיחפצו בכך להאריך בתחומן את התמ"א עד לשנת 2026.

אלא שיוזמה זו במישור התכנוני עשויה היתה שלא להתממש כלל, שכן תוקף הטבות המס מכוחה של תמ"א 38 אמור לפוג בסוף 2023. כך, האפשרות להמשיך לקדם פרויקטים במסלול תמ"א עד 2026 היתה עלולה להפוך לתיאורטית בלבד. מסיבה זו החליטה הוועדה על הארכת תוקף הטבות המס עבור תמ"א 38 בשנתיים וחצי נוספות. 

יו״ר ועדת הכספים, ח״כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר: ״ההצעה המממשלתית הייתה להאריך את הטבות המס על תמ״א 38 עד סוף שנת 2023, אך תוך כדי הדיון התברר שהתכנית תקפה עד 18.5.2026, לכן על מנת לתת ודאות לשוק הנדלן ולייצר קוהרנטיות בין תוקף התוכנית לתוקף הטבות המס, אישרתי את הארכתן עד 18.5.2026".

עוד לדבריו, "תוכנית תמ״א 38 אינה מושלמת, אך בשלב זה מאפשרת חידוש וחיזוק מבנים. ולכן חייבים לייצר וודאות והטבות המס ליזמים ודיירים הופכות את הפרוייקטים לכדאיים כלכלית".

עו"ד ישי איצקוביץ שייצג בדיון את התאחדות בוני הארץ שדחפה להארכת ההטבות ברך על החלטת הוועדה: "חברי הועדה בראשותו של ח"כ אלכס קושניר נהגו באחריות רבה תוך שהבינו היטב את המשמעויות ההרסניות של אי הארכת הפטורים והקפאון הצפוי בשוק התמ"א 38 ועמדו על הארכת הפטורים עד מאי 2026 (ולא עד 2023 כפי שהופיע בהצעה שהוגשה) זאת על אף התנגדויות מצד משרד האוצר וטיעונים בדבר כבילת שיקול הדעת.

"הקאורנטיות המשפטית, הרציפות, הרצון למנוע קפאון בשוק והשכל הישר גברו על כל שיקול אחר. כפועל יוצא מכך יש לקוות שהתקנות הנדרשות על מנת שחלופת שקד תהיה ישימה, יותקנו ללא דיחוי וכי עם הקמת הממשלה החדשה, יוסדרו הוראות החוק לעניין המיסוי שיחול לגבי חלופת שקד. ברור לכל, כי לא ניתן לקדם עסקה, ובפרט בתחום ההתחדשות העירונית, כשעולם המס לוט בערפל".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו ברך על החלטת ועדת הכספים בנושא הטבות המס של תמ"א 38 וקרא לכנסת לאשר אותה במליאה במהירות: "חברי הכנסת יואב קיש, יריב לוין, בועז טופורובסקי ואלכס קושניר הבינו את המשמעות המלאה של ההארכה הזו שללא אישורה נגיע למצב בלתי נתפס של פגיעה ביכולת לייצר תוספת של עשרות אלפי דירות לאיזור הביקוש ולמגן עשרות אלפי בתי אב. כיום אלפי פרויקטים של תמ"א 38 מתעכבים רק בשל היעדר הארכת הפטור הזו. הבהרנו שיש צורך להאריך את התוקף עד 2026 כדי לכלול במסגרת זו את כל הפרויקטים שיצאו לדרך עד מועד פקיעת תוקף התמ"א, על פי התוכניות העירוניות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38ישי איצקוביץאלכס קושניר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...