החברה להגנת הטבע עתרה נגד שקד: "הקמת המרחב התכנוני המיוחד לא חוקית"

על פי הצו שפורסם ביוני השנה מרחב התכנון יחליף את הוועדה המחוזית צפון.  "מטרת הצעד היא הרצון לנטרל את הוועדה המחוזית שמביאה בחשבון גם שיקולים סביבתיים"

שיתוף הכתבה
חוות הטורבינות ברמת הגולן (שאטרסטוק)חוות הטורבינות ברמת הגולן (שאטרסטוק)

החברה להגנת הטבע הגישה אתמול (ג') עתירה לבג"צ נגד שרת הפנים איילת שקד, משרד הבינוי והשיכון , המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוועדות המחוזיות גולן והמועצה האזורית גולן. בעתירה היא מבקשת מבית המשפט לבטל את החלטת השרה שקד על הקמת מרחב תכנון מיוחד לרמת הגולן וועדה מיוחדת לתכנון ובנייה בגולן, במקום הוועדה המחוזית צפון. בג"צ הורה לשרה שקד ולשאר המשיבים להשיב לעתירה בתוך 60 יום עד ל-14.11.

העתירה מופנית כנגד צו שעליו חתמה שרת הפנים ביוני השנה, שהכריז על מרחב תכנון מיוחד בשורה ארוכה של מתחמים ויישובים ברמת הגולן. בעקבות הצו תוקם ועדת תכנון מיוחדת, שתהיה אמונה על התכנון במקומה של הוועדה המחוזית צפון. החברה טוענת כי הצו מפר את חוק התכנון והבנייה ויפגע בהיבטים סביבתיים. 

בעתירה נכתב כי מרחב התכנון המיוחד שהוכרז הוא בפועל סימון של עשרות "בועות-שטח" בגולן על פני שטחים ניכרים. "בועות" אלו כוללות עשרות יישובים למעט העיר קצרין והיישובים הדרוזיים, באופן הקוטע ומפרק את המרחב התכנוני לכדי נקודות מנותקות זו מזו, שבהן סמכויות התכנון והרישוי יופקעו לידי הוועדה המיוחדת.

מהעתירה: "מדובר בוועדה שבה מוכפל הייצוג של משרד הפנים ומשרד השיכון והבינוי, על חשבון משרדים בעלי זיקה לשמירת השטח הפתוח. בנוסף, בוועדה המיוחדת יש ייצוג ל- 4 חברי הוועדה המקומית, במעין שעטנז מחוזי-מקומי, שנותן משקל עודף לשיקולים מקומיים צרים, על חשבון ראייה כוללת של מרחב הגולן".

החברה להגנת הטבע טוענת כי מדובר במהלך קיצוני, חסר תקדים ובלתי חוקי, שנקטה שרת הפנים שקד, אשר עלול לשנות במידה רבה את פניה של רמת הגולן בעתיד הלא רחוק ושכל מטרתו, היא הרצון "לנטרל" את הוועדה המחוזית צפון, שמביאה בחשבון בשיקוליה גם שיקולים סביבתיים ומרחביים, שיפריעו למימוש כוונות הממשלה.

עוד טוענת החברה להגנת הטבע לחוסר איזון בייצוג בוועדה: "מדובר בוועדה שבה מוכפל הייצוג של משרד הפנים ומשרד השיכון והבינוי, על חשבון משרדים בעלי זיקה לשמירת השטח הפתוח. בנוסף, בוועדה המיוחדת יש ייצוג ל- 4 חברי הוועדה המקומית, במעין שעטנז מחוזי-מקומי, שנותן משקל עודף לשיקולים מקומיים צרים, על חשבון ראייה כוללת של מרחב הגולן. כך, למשל, תחום העיר קצרין והיישובים הדרוזים, אינם חלק מן המרחב התכנוני המיוחד, ובהם תמשיך לטפל הוועדה המחוזית צפון, תוך יצירת ניתוק תכנוני בין המרחבים והצרכים".

לכן, טוענת החברה להגנת הטבע, "החובה היה על שרת הפנים שקד, לשקול גם את החלופה המתבקשת, והיא מתן משאבים מתאימים, לוועדה המחוזית צפון". 


נגד חוק התכנון והבנייה

עוד נכתב בעתירה שכתבו והגישו עו"ד אסף רוזנבלום ועו"ד אסף בן לוי כי "בימים אלה חשוף מרחב הגולן למגוון יוזמות פיתוח הצפויות לסכן את ערכי הטבע בגולן ואת מרקם החיים בגולן, בפרט ביחס לרבים מתושביו, שבחרו להתגורר בגולן, דווקא בשל דלילות האוכלוסין שבו והפיתוח המועט שהיה בו עד עתה. בין היתר, מדובר בחוות לטורבינות רוח, קווי מתח, שדות סולריים בשטחים פתוחים, הקמת יישובים חדשים ועוד. לאור כך, קיימת חשיבות רבה לשמירה על הגולן, לתועלת האדם והסביבה, ובכלל זה לקדם תהליכי תכנון ובנייה מושכלים, ומעמיקים, על מנת לוודא שפיתוח הגולן ייעשה בזהירות הראויה, תוך שימור ערכי הטבע הרבים שבו.

 "והנה, דווקא באחד האזורים הרגישים ביותר בישראל, החליטה שרת הפנים, שקד, בהנחיית הממשלה, להקים ועדת תכנון מיוחדת – כלי דרקוני, שלאורך ההיסטוריה נעשה בו שימוש מצומצם ביותר, וזאת אך ורק לצורך הקמת העיר מודיעין והרחבת היישוב חריש. עד כה, מעולם לא הוקמה בישראל ועדה מיוחדת, שתהיה אחראית על עיצוב דמותו של חבל ארץ שלם, לרבות הרחבת עשרות יישובים, הקמת מרכזי תעסוקה, מסחר ותיירות, וכן תשתיות, כגון מכוני טיהור שפכים. מיותר לציין, עד כמה חמורה עלולה להיות הפגיעה בטבע הגולני, לו מהלכים דרמטיים כאלה, יבוצעו ללא איזון ראוי, בין האינטרסים השונים". 

 בעתירה, טוענת החברה להגנת הטבע, כי הצו הנדון הוצא בניגוד להוראה מפורשת בחוק התכנון והבנייה, ולכן דינו להתבטל – "החוק מתנה את השימוש בסמכות ההכרזה על מרחב תכנון מיוחד, בהכנתה של תכנית. כידוע, חוק התכנון והבנייה , מגדיר במפורש מהי תכנית, ומהם הליכי הכנתה ואישורה. ואולם, שרת הפנים דילגה מעל הוראה ברורה זו, בתואנה לפיה ניתן להסתפק בעקרונות תכנון, הבאים לידי ביטוי בהחלטת ממשלה, על קידום ההתיישבות בגולן, במסמך אסטרטגי של הרשות המקומית, ובהמלצה של שר השיכון – כל אלה, מסמכים שאינם תואמים את הגדרתה של תכנית בחוק וממילא אין להם כל מעמד, לפי חוק התכנון והבנייה - הם מעולם לא זכו לאישור מוסד תכנון כלשהו, וודאי שאינם נחשבים כתכנית. על רקע זה, מדובר בצו בלתי חוקי בעליל, ובית המשפט הנכבד, מתבקש להורות על ביטולו".  

גם הוועדה המחוזית צפון מתנגדת

בעתירה, מציינת החברה להגנת הטבע, כי גם הוועדה המחוזית צפון מתנגדת למהלך. על פי הוועדה המחוזית צפון, "הקמת ועדה מיוחדת, לפי סעיף 32 לחוק התכנון והבנייה, שהוא סעיף הנועד לקדם הקמה של שכונת מגורים, יוצרת הטייה מובנית בוועדה המיוחדת, לטובת פיתוח, זאת בעוד שמרחב הגולן, הוא חבל ארץ ייחודי, שיש לבחון את פיתוחו בקפידה ולתת משקל נכבד גם לשיקולי שמירת טבע, שטחים פתוחים ואתרי עתיקות, שעלולים להיפגע כתוצאה מתכנון המונע משיקולים מקומיים צרים". בעתירה ביקשה החברה להגנת הטבע גם את תגובת הוועדה המחוזית צפון.

ממשרד הפנים ומהשרה איילת שקד טרם נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר "העתירה טרם התקבלה במשרדנו. לכשתתקבל נלמד אותה ונגיש תגובה לבית המשפט"


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןאיילת שקדמשרד הפניםהחברה להגנת הטבעהוועדה המחוזית צפוןהוועדה המחוזית גולן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...