מכה נוספת לנוטלי המשכנתאות: ריבית בנק ישראל עלתה ב-0.75% לרמה של 2.75%

לטענת הבנק "האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת ב-12 החודשים האחרונים על 5.2%". התאחדות הקבלנים: "ההחלטה היא סימן מסוכן. התפישה המעוותת שלפיה ריבית גבוהה יותר תטפל במשבר הדיור, היא טעות מרה"

שיתוף הכתבה

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה היום על העלאה של 0.75% בריבית, לרמה של 2.75%. בהודעת הבנק נטען כי "האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת ב-12 החודשים האחרונים על 5.2%. עליית האינפלציה היא רוחבית ותרמו לה מרבית הסעיפים". עוד נכתב בהודעה כי "מגמת העלייה במחירי הדירות ממשיכה להאיץ, ואלה עלו ב-12 החודשים האחרונים ב-17.9%. עלייה נרשמה גם בקצב העלייה החודשי של מחירי השכירות, שעלו ב-0.8% ביולי".

לטענת הבנק, עליית מחירי הדירות היתה בקצב גבוה משמעותית לעומת הקצב שהיה בשנים האחרונות. לצד זאת, מספר העסקות ירד בחודשים האחרונים, וכמו ברבעון הראשון - מספרי היתרי והתחלות הבנייה עלו ונמצאים ברמה גבוהה. היקף המשכנתאות שניטלו באוגוסט הצטמצם ל-9.6 מיליארד שקל, אך עדיין גבוה ביחס לשנים הקודמות.

מהתאחדות קבלנים בוני הארץ נמסר בתגובה להחלטת בנק ישראל: "החלטת הנגיד להעלות בחדות את הריבית שוב היא סימן מסוכן, שלהערכתנו ישליך על התנהלות ענף הבנייה והתשתיות מייד ויגיע לכיס של כל ישראלי בחודשים הבאים. התפישה המעוותת, שלפיה ריבית גבוהה יותר תטפל במשבר הדיור היא טעות מרה, שתמשיך לגרום לסגירת הברזים של מימון הבנייה במערכת הבנקאית מול זינוק במספר הישראלים שלא יכולים למצוא לעצמם פתרון דיור הולם. ראינו באוגוסט שינוי מגמה לטובה בתחום האינפלציה בישראל, ולמרות זאת בנק ישראל מבצע עכשיו הליך שראשיו בעצמם הגדירו כמרסן צמיחה מהותי.

"יואיל נגיד בנק ישראל ויסתכל על ההיסטוריה הכלכלית שלנו, וילמד כי פגיעה קשה בייזום כלכלי בכלל, ובייזום בנייה בפרט, היה ונשאר גורם סיכון מספר אחת של הכלכלה הישראלית תמיד. לציבור בישראל מגיעה מהבנק המרכזי שלו התנהלות שקולה ומדודה, התואמת את מצבה הכלכלי של המדינה, ולא את זה של תושבי צפון אמריקה או מערב אירופה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלאמיר ירוןעליית מחירי הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...