האוצר: קבלנים שמפרים הוראות בטיחות יושעו מהמאגר הממשלתי

החשכ"ל: קבלנים שבאתריהם התגלו ליקויי בטיחות חמורים שהביאו לסגירתם, או שבאתריהם נהרגו או נפצעו פועלים - לא יוכלו לבצע עבודות ממשלתיות למשך שנה

שיתוף הכתבה
קבלנים שמפרים הוראות בטיחותקבלנים שמפרים הוראות בטיחות

כמעט שלושה חודשים אחרי ההסכם בין הממשלה להסתדרות להסדרת תחום הבטיחות באתרי הבנייה בישראל, אגף החשב הכללי באוצר מקשיח את תנאי הקבלה של קבלנים לעבודות ממשלתיות ומחייב אותם בשמירה על כללי בטיחות מחמירים יותר.

על פי קריטריונים חדשים שהחשכ"ל הוסיף כתנאי לכניסה למאגר הקבלנים הממשלתי (שייכנסו לתוקף ב-15 בפברואר), קבלנים אשר באתריהם התגלו ליקויי בטיחות חמורים שהביאו לסגירת האתרים, או שבאתריהם נהרגו או נפצעו באופן קשה עובדים כתוצאה מאי עמידה בהוראות הבטיחות, יושעו ממאגר הקבלנים הממשלתי למשך שנה, במהלכה לא יוכלו להשתתף במכרזי בנייה ממשלתיים.

קבלן מוכר אשר ניתנו לו שני צווי הפסקת עבודה או יותר במהלך שנה, יושעה למשך שנה ממאגר הקבלנים הממשלתי, במהלכה הוא יפסיק להיות קבלן מוכר ולא יהיה רשאי להשתתף במכרזים של משרדי הממשלה לביצוע עבודות הנדסה בנאיות או לחתום על חוזה ביצוע בהתאם לזכייה במכרז. הקבלן יהיה רשאי לבקש לחדש את אישורו כקבלן מוכר רק בתום תקופת ההשעיה. כמו כן, קבלן שאינו קבלן מוכר ויבקש להיכלל במאגר הקבלנים הממשלתי, ושבמהלך שנה עד למועד הגשת בקשתו ניתנו לו שני צווי הפסקת עבודה ומעלה - בקשתו תידחה על הסף.  

מוות במספרים: ההרוגים באתרי הבנייה בישראל בארבע שנים

כזכור, בתחילת נובמבר האחרון הממשלה וההסתדרות הגיעו להבנות להסדרת תחום הבטיחות בענף הבנייה לאחר משא ומתן בין השרים משה כחלון, יואב גלנט וחיים כץ ובין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. ההסדרה כללה הפיכת התקן האירופי לפיגומים למחייב (מאז נכנסו שינויים שריככו את סעיף זה), הטמעת החובה לשימוש ברשתות מגן בעת עבודה בגובה, הגדלה משמעותית של תקני המפקחים במינהל הבטיחות בעבודה, הסדרת תחום המנופים, תיקון חקיקה שיאפשר לרשם הקבלנים במשרד השיכון לשלול רישיונות קבלן עקב הפרות בטיחות, הכנסת מפרט בטיחות למכרזי החשב הכללי – כפי שבוצע היום, הכנסת עוזרי בטיחות לאתרי הבנייה, חובת השתלמות בטיחות בסיסית לעובדים באתרי בנייה ועוד.

לדברי ניסנקורן, "מדובר בצעד נוסף במאבק להגברת הבטיחות בענף הבנייה, אחד המאבקים החשובים שהובילה ההסתדרות בשנים האחרונות. המדינה הכירה בחובתה ובאחריותה להסדיר את הנושא, אך תפקידנו לוודא שההסכמות שהגענו אליהן אכן מתבצעות בשטח ומביאות לשיפור בנושא הבטיחות. הסנקציות נגד קבלנים אשר באתריהם התגלו ליקויים חמורים יטיבו בסופו של דבר עם הענף, אשר רובו ככולו מורכב מבעלי מקצוע שהבטיחות היא נר לרגליהם".

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, הוסיף: "צעד זה הוא חשוב ביותר למיגור נגע תאונות העבודה בישראל. יחד עם זאת, אין בו די ויש להמשיך ולפעול במישורים נוספים במטרה למנוע את התאונה הבאה. צריך לפגוע בכיס הקבלנים שאינם שומרים על בטיחות העובדים - להטיל עליהם עיצומים כספיים, להורות על סגירת אתרי הבנייה שלהם, להטיל פיצויים עונשיים על קבלנים במסגרת תביעות נזיקין וכדומה. רק אתמול נהרג באתר בנייה בחדרה פועל בניין סיני בן 44 שנפל מגובה 11 קומות - ההרוג השלישי בשנת 2019".

"ניסנקורן וכחלון הפקירו את פועלי הבניין שימשיכו ליפול אל מותם"


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:החשב הכללימשרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...