הישראלים "עפים" על עצמם: מה שווי הדירות שלנו לעומת כמה שאנו חושבים

מרחק עצום בין החלום לבין המציאות בשטח: לפי הלמ"ס, קיים פער של 316 אלף שקל בין שווי דירה מוערך לבין השווי האמיתי

שיתוף הכתבה
הישראלים "עפים" על עצמםהישראלים "עפים" על עצמם

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספקת היום הצצה להערכת היתר של הישראלים בנוגע לשווי דירתם. כששואלים את הישראלים "אילו יכולתם למכור את דירתכם כיום, איזה סכום הייתם מקבלים עליה?", הממוצע המתקבל לדירה עומד על 1.8 מיליון שקל. מנגד, לפי מדד מחירי הדירות המבוסס על נתוני העיסקאות האמיתיות כפי שהן דווחו לרשויות המס, שווי דירה ממוצעת עומד על 1.485 מיליון שקל "בלבד" – פער של 316 אלף שקל, 21% בין החלום לבין המציאות בשטח.

בלמ"ס מציינים, כי מאז 2003 הפער עמד בממוצע על 18% בין סקר הוצאות משקי הבית (המחיר המוערך על ידי משקי הבית) לבין מדד מחירי הדירות (המחיר המובסס על נתוני מס שבח ). הפער הנמוך ביותר היה בשנים 2006 ו-2007, שסיימו עשור של ירידות מחירים רצופות בשוק הדיור (בשיעור ריאלי של כ-20%), אז עמד הפער על כ-60 אלף שקל, 7% בלבד. הפער הגבוה ביותר היה בשנת 2011, אז הוא עמד על 27% (311 אלף שקל). 

כך או כך, למרות הפערים הגדולים בין המחיר המוערך למחיר האמיתי, בלמ"ס מציינים כי מגמת העלייה הכללית במחירי הדירות דומה על פי שני מקורות הנתונים, ובשניהם התפנית חלה בשנת 2008 "ומאז ישנה מגמת עלייה כמעט רציפה". בסך הכל, עלו מחירי הדירות בשנים 2017-2003 ב-87% על פי סקר הוצאות משק הבית (מחיר מוערך) וב-87.6% בממוצע על פי מדד מחירי הדירות ( מס שבח ). בשנים 2017-2008 עלו מחירי הדירות ב-66% וב-70% על פי סקר הוצאות משק הבית ועל פי מדד מחירי הדירות, בהתאמה.

 

בנוסף, לפי הנתונים, ממוצע שווי הדירות עלה משמעותית בכל עשירון הכנסה, אולם הפערים בשווי דירה בין העשירון התחתון לעליון הצטמצמו לאורך השנים. בשנים 1987-1986 היה שווי דירה ממוצע בעשירון העליון פי 3.7 מאשר בעשירון התחתון (241 אלף שקל, לעומת 898 אלף שקל), ואילו בשנת 2017 ירד הפער לפי 2.7 (1.04 מיליון שקל, לעומת 2.8 מיליון שקל). כלומר, שיעור העלייה בשווי הדירה הממוצע בעשירון התחתון היה משמעותי יותר מאשר בעשירון העליון, באחוזים כמובן. בנוסף, לפי הנתונים, ערך הדירה הממוצע הנמוך ביותר היה ביישובים "פריפריאליים מאוד" (1.065 מיליון שקל)  והגבוה ביותר ביישובים "מרכזיים מאוד" (2.255 מיליון שקל) – יותר מפי שניים. 

 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

 

 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהמדד מחירי הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...