מדיניות קטלנית: למרות התראות חוזרות - דיני הבטיחות בעבודה לא חלים ביהודה ושומרון

כבר לפני שנה וחצי התריע ארגון קו לעובד בפני משרד הכלכלה ואלוף פיקוד המרכז כי היעדר אכיפת דיני הבטיחות באתרי הבניה ביו"ש גובה מחיר כבד בחיי אדם. פיקוד מרכז הודיע במרץ כי גיבש טיוטה לתיקון חקיקה, אך מאז לא חלה התקדמות, ואתמול נהרגו שני פועלים פלסטינים נוספים. קו לעובד: "כל מה שמעבר לקו הירוק 'לא יספר' לרעתו של הקבלן, ולא יביא להטלת סנקציות נגדו"

שיתוף הכתבה
אתר הבניה בו התרחשה התאונה בגבעת זאב (דוברות משטרת ישראל)אתר הבניה בו התרחשה התאונה בגבעת זאב (דוברות משטרת ישראל)

המכתב שהתריע על האסון: כבר לפני כשנה וחצי, ביולי 2021 שלח ארגון קו לעובד מכתב למפקד פיקוד מרכז, האלוף יהודה פוקס, מכתב המתריע על כך שבשטחי הגדה המערבית לא חלה כל אכיפה של הוראות הבטיחות בעבודה על ידי מנהל הבטיחות שבמשרד הכלכלה. המכתב אמנם זכה לתגובה מפוקס לפיה יקודמו הליכי חקיקה שיאפשרו את החלת סמכויות האכיפה של מנהל הבטיחות גם בשטחי הגדה, אך דבר לא התקדם מאז. אתמול התרחש אסון נוסף כאשר שני פועלים פלסטינים נהרגו בעת קריסת פיגומים באתר בנייה בהתנחלות גבעת זאב שמצפון לירושלים.

במכתב, מפרט אלעד כהנא מהמחלקה המשפטית של ארגון "קו לעובד" על המהלכים שנעשו בשנים האחרונות מול משרדי הממשלה ומנהל הבטיחות לקידום שיפור רמת האכיפה בגדה המערבית. "ביום 11.07.2021 התקבלה אצלנו (ארגון קו לעובד, ס.ש) תשובת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (כיום המינהל במשרד הכלכלה, ס.ש) , לבקשת חופש מידע שהוגשה אליו. בתשובה נמסר לנו, כי המינהל אינו מבצע פעולות אכיפה של דיני הבטיחות בשטחי הגדה, משום שהוא נעדר סמכות לכך, וזאת בשונה מהמינהל האמון על אכיפת זכויות מגן בדיני העבודה, אשר פועל בשטחי הגדה מכח הסמכתו בנספח 6 לתקנון המועצות המקומיות".

משמעות הדברים היא כי מינהל הבטיחות בבניה כי אינו מבצע כלל כל סוג של אכיפה של דיני בטיחות בשטחי הגדה המערבית, דבר המסכן את חיי הפועלים אשר עובדים ללא כל פיקוח מינימלי על תנאי הבטיחות בעבודה שלהם. המכתב ממשיך ומשווה את זרוע העבודה, אשר פועלת בשטחי הגדה ומעניקה זכויות מגן לעובדים כמו חוק שכר מינימום, חוק שירות התעסוקה וחוק ההסכמים הקיבוציים, להוראות דיני בטיחות בעבודה: "החלה חלקית של סמכויות פיקוח בתחום שוק העבודה היא בלתי סבירה ואינה מקדמת מטרה לגיטימית. משכך, נבקש כי בדומה לסמכויות הפיקוח על זכויות המגן, אשר קיימות בשטחי הגדה מכח נספח 6 לתקנון, יוסדרו סמכויות הפיקוח של מינהל הבטיחות בגדה".

במענה למכתב, השיב האלוף פוקס במכתב משלו רק 8 חודשים מאוחר יותר, במרץ 2022 ולפיו, "החלת דיני הבטיחות בעבודה באזור יהודה ושומרון נושאת חשיבות גדולה בעיני. נוכח זאת, נערכת עבודת מטה רחבה להסדרת דיני הבטיחות בעבודה באיו"ש, בשיתוף עם משרדי הממשלה הרלוונטים השונים בישראל. בסיומה של עבודת המטה, גובשה טיוטה לתיקון חקיקה בנושא. הטיוטה הועברה למשרדי הממשלה הרלוונטים לצורך קבלת התייחסותם".

עו"ד דיאנה בארון, מנהלת מדיניות ציבורית ומחקר בקו לעובד, מקדמת כבר תקופה את החלת סמכויות הפיקוח של מנהל הבטיחות בגדה המערבית, אך לדבריה הנושא לא מתקדם. "המחלקה המשפטית שלנו מוציאה פניות ובקשות לעדכון באופן שוטף ונכון לעכשיו לא קיבלנו מענה ענייני לגופו של עניין. זה עוד רחוק מאוד, מה שהמנהל האזרחי מסר לנו בזמנו זה שהם גיבשו טיוטה לגיבוש חקיקה בנושא, אך השלב הבא לא הגיע".

דיאנה בארון (Swissinfo סיימון בראדלי) דיאנה בארון (Swissinfo סיימון בראדלי)


ואכן, מאז מכתבו של פוקס במרץ האחרון לא חלה התקדמות בנושא, לא במשרד הכלכלה ולא במנהל הבטיחות. "אין למנהל הבטיחות סמכות אכיפה מעבר לקו הירוק" מוסיפה עו"ד בארון, "בתאונות כמו מה שקרה היום בגבעת זאב לא סתם מנהל הבטיחות אומר שהמקרה באחריות וטיפול המשטרה. הסיבה היא שהמפקחים של מנהל הבטיחות לא יכולים ללכת לשטח לאתר העבודה שנהרגו בו שני האנשים והוא לא יכול להוציא צו שיסגור את האתר, לא יכול לחקור את התאונה, לא יכול אחר כך להמליץ לרשם הקבלנים לשלול את הרישיון, גם אם זה קבלן שעושה גם עבודות בנייה בשטח ישראל".
 
לדברי עו"ד בארון, כתוצאה מהמדיניות הנוכחית לתאונות עבודה בשטחי הגדה המערבית אין השלכות על הקבלנים האחראים להם: "כל מה שמעבר לקו הירוק 'לא יספר' לרעתו של הקבלן , ולא יעמוד נגדו אחר כך בשלבים של הטלת סנקציות שנגדו. מנהל הבטיחות לא סופר את התאונות האלה בדוחות השנתיים שלו. מנהל הבטיחות לא יכול ללכת לגבעת זאב או למקומות אחרים מעבר לקו הירוק ולהטיל צווים ולעשות פיקוח שוטף ולנקוט גם בצעדי מניעה כדי למנוע את התאונה הבאה. וכאן נשאלת השאלה – החילו את חוקי העבודה על ההתנחלויות, למה גם פקודות הבטיחות לא חלות שם?".

בדוברות פיקוד מרכז הפנו אותנו לדוברות המנהל האזרחי.

מדוברות המנהל האזרחי לא התקבלה תגובה.

מזרוע העבודה שבמשרד הכלכלה לא התקבלה תגובה.
 
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בטיחות באתרי בנייהתאונות באתרי בנייהקו לעובדמינהל הבטיחות בזרוע העבודה של משרד הכלכלהיהודה פוקסהמינהל האזרחידיאנה בארון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...