מבקר המדינה: "רק 50 מתוך 1,600 בתי ספר קיבלו חיזוק כנגד רעידות אדמה. תקציבים לא נוצלו ואף קוצצו"

כך אמר נציג המבקר בדיון בכנסת. "מכל המשרדים שמוקמים חדשות לבקרים, לא מצאו שר אחד שיטפל בהיערכות לרעידת אדמה?" שאל היו"ר מיקי לוי

שיתוף הכתבה
דיון בוועדה לביקורת המדינה (דוד שם טוב, דוברות הכנסת)דיון בוועדה לביקורת המדינה (דוד שם טוב, דוברות הכנסת)

 

על רקע רעידות האדמה בסורקיה ובטורקיה  ולמרות הצפי לרעידת אדמה גדולה בישראל ,"כמעט לא נעשה דבר מאז דוח המבקר (יוסף חיים שפירא - דנ"ק) ב-2018". כך אמר אתמול (ג') נציג מבקר המדינה (מתניהו אנגלמן-  דנ"ק),  נתן שפיגלמן בדיון בכנסת של הוועדה לביקורת המדינה שעסק בנושא המוכנות לרעידות אדמה בנושא תשתיות לאומיות ומבנים.

"רק 50 מתוך 1,600 בתי ספר קיבלו חיזוק כנגד רעידות אדמה" הוסיף שפיגלמן,  "רק תחנת כיבוי אש אחת חוזקה. תקציבים שהוקצו לטובת הענין לא נוצלו ואף קוצצו לאורך השנים. "אין גוף מרכזי שיש לו יכולת לתכלל משבר בסדר גודל של רעידת אדמה".

 בישיבה השתתפו גם נציגי גופי הביטחון, משרדי ממשלה, המל"ל, רח"ל (רשות חירום לאומית),מד"א ועוד. כמעט כולם הציגו נתונים קשים והיערכות לקויה עד חלקית באשר למוכנות המדינה לאסון של רעידת אדמה עם עשרות אלפי נפגעים.

"מכל המשרדים שמוקמים חדשות לבקרים, לא מצאו שר אחד שיטפל בהיערכות לרעידת אדמה?"  אמר יו"ר הוועדה, מיקי לוי "המדינה לא ערוכה לרעידות אדמה. לא נעשה דבר עד כה, ואם נעשה – חלקי ביותר. אדרוש הקמת משרד שיהיה ממונה על אסונות טבע, מצונאמי וסופות ועד לרעידות אדמה. אם לא יהיה משרד ושר שיבנה זאת כמו שצריך, אנחנו נשב כאן בעוד כמה שנים עם אותם נתונים".

היו"ר מיקי לוי: "אדרוש הקמת משרד שיהיה ממונה על אסונות טבע, מצונאמי וסופות ועד לרעידות אדמה. אם לא יהיה משרד ושר שיבנה זאת כמו שצריך, אנחנו נשב כאן בעוד כמה שנים עם אותם נתונים"

 

נציג משרד מבקר המדינה דוד בר הוסיף : ""עוד לפני האסון בטורקיה, הנחה מבקר המדינה שני אגפי ביקורת במשרדנו לבצע ביקורות. הדוח מבוצע עתה בחטיבה לשלטון מקומי והוא שוקל לפרסם אותו בקרוב כדו"ח מיוחד. מכלול הליקויים בדוח מ-2018 מציג תמונה עגומה של רמת המוכנות של התשתיות בשל היעדר יד מכוונת."

התקציב צומצם מ-15 מיליון ל-6 מיליון שקל

מנהל ועדת ההיגוי הבין-משרדית לרעידות אדמה ברח"ל (רשות חירום לאומית) אמיר יהב, אמר: "בוועדת ההיגוי חברים כ-40 ארגונים ויש ביניהם תיאום כמובן. הוועדה מתכנסת אחת לחודשיים שלושה. התקציב צומצם מ- 15 מיליון ל-6 מיליון. לקחנו את דוח המבקר כתוכנית עבודה. אנחנו מקדמים את מרכז המומחים להערכת נזקים מהירה לאחר רעידה. עם רשות העתיקות הקמנו יחידת חילוץ 'הקסדות הכחולות' המתמחה בחילוץ אנשים ומוצגי תרבות מאתרי מורשת שעלולים להיפגע. אנחנו פועלים גם עם משרד השיכון ועד עתה הוכשרו 2000 מהנדסים למיון מבנים לאחר רעידת אדמה."

רק 87 מבני בתי ספר שבסכנה חוזקו

לדברי נציגת משרד החינוך אילנית שושני: "מתוך 1,600 מוסדות חינוך שנמצאים בסכנה בעת רעידת אדמה – חוזקו עד כה 87 מבנים. בשל שיקולי כדאיות ישנם מבנים שנפסלים ונבנים מחדש. מעל 80 בתי ספר אושרו לפסילה וטרם תוקצבו." היו"ר השיב: "ילדי ישראל מגיעים לכמעט 1,600 בתי ספר שאינם בטוחים. למי מאיתנו יש אומץ להביט להורים בעיניים ולומר להם שהם שולחים את ילדיהם לבית ספר שאינו בטוח? זה אסון ברמה לאומית."

ראש המכון הגיאולוגי פרופ' זוהר גבירצמן עדכן על הנעשה אצלם: "הרעידה שהתרחשה בטורקיה מעוררת דאגה גם אצלנו. רמת הפעילות הסיסמית עלתה והיו רעידות קטנות נוספות שהציבור אפילו לא הרגיש. אנחנו טובים יותר במענה לחירום מאשר בהיערכות לרעידות אדמה, לטווח הארוך. בתהליך היערכות, אנחנו לא מונעים כל נזק, אלא רק מקטינים אותו. אנחנו זקוקים ל-13 מיליון שקל בשנה לתחזוקה של מערכת תרועה ואם לא - היא תחליד ותצא מכלל שימוש. גם צנרת הגז שעוברת מלב הים אל האזרח, נתונה לסיכונים ביולוגיים כמו תאוצת קרקע ועוד. אין תשתית ידע בים, בשונה מהיבשה."

 

בתהליך היערכות, אנחנו לא מונעים כל נזק, אלא רק מקטינים אותו. אנחנו זקוקים ל-13 מיליון שקל בשנה לתחזוקה של מערכת תרועה

 

רוב בתי החולים הוקמו לפני 1980 - רק על מיגון מאגרי המים אנחנו בחסר של 28 מיליון שקל 

לדברי נציג משרד הבריאות שמש דוד: "מבחינת התקן, רוב בתי החולים הוקמו לפני 1980. עם פרסום דוח המבקר ב-2018 הוקצו 60 מיליון למיגון בתי החולים  זיו, פוריה וסורוקה. אדגיש כי התקציב שהוקצה הוא רק למוסדות רפואה ממשלתיים. כדי לשקם בתי חולים ממשלתיים נזדקק ל- 200 מיליון ש"ח נוספים. מדובר על מיגון צוברי חמצן, מיגון גנרציה ותשתיות הנדסיות אחרות. רק על מיגון מאגרי המים במוסדות רפואה אנחנו בחסר של 28 מיליון שקל. אם נצטרך לפרוס את מיגון כל מוסדות הרפואה בארץ מדובר על מאות מיליונים" 

לדברי גיאולוג המכון לביטחון לאומי ד"ר אריאל היימן: "ישראל נמצאת ברמת סיכון גבוהה, דומה לאירוע בסדר הגודל שקרה בטורקיה. שם זה השפיע על 13 מיליון איש ויחסית לטורקיה זה קטן, אבל רעידה בישראל בסדר גודל דומה, תשפיע על המדינה כולה. תחשבו כמה אנשים מתעסקים בארץ כל היום באיום האיראני? וכמה ברעידת האדמה? בסה"כ שני אנשים, שזהו כל עיסוקם. המדינה לא מחנכת את תושביה לאירוע כזה ועם כל מה שקורה היום, אחרי עוד דיון או שניים זה יירד מסדר היום."

תקציב משרד הבינוי והשיכון מאפשר לטפל ב-200 בניינים בלבד על השבר הסורי אפריקאי

נציגת משרד הבינוי ושיכון, רחל שגיא, הוסיפה: " אנחנו מטפלים בבניינים שיש בהם רוב של דיור ציבורי. עד היום חיזקנו 91 מבני מגורים, בסכום של 280 מיליון ש"ח מתקציבי המשרד. מיפינו 80,000 בנינים שנמצאים בסיכון להתמוטטות בעת רעידת אדמה. מתוכם 28,000 בנינים במצב של סיכון גבוה במיוחד. ומעל כל אלה, המוקד העיקרי הוא 1,871 בנינים ב-10 הישובים על השבר הסורי אפריקאי, אבל כרגע התקציב שלנו מאפשר לטפל רק ב-200."

נציג משרד האוצר עשהאל צור: "למעלה מ-2 מיליארד ש"ח הושקעו בעשור האחרון בהתחדשות עירונית, הרבה באמצעות תמ"א 38 שנועדה להתמודדות עם רעידות אדמה. כשיש דרישות תקציביות הן הרבה פעמים מתועדפות על ידי המשרדים. על המשרדים לשים את זה בראש סדר העדיפויות." היו"ר לוי העיר: "התקציב צריך להגיע מתוך המדינה ולא מתוך המשרדים. אני קורא למשרדי הממשלה שלא להגיש את התקציב המבוקש לנושא. משרד האוצר הוא זה שצריך לקחת אחריות ולומר כמה תקציב הוא מקצה לחיזוק מבנים. יש לצבוע תקציב ייעודי ולא כחלק מהתקציב הכולל"

באיזה תחום המדינה ערוכה לרעידות אדמה?

בתחום אחד נראה שדווקא המדינה כן ערוכה. לדברי סמנכ״ל תפעול ואחזקה חברת נתיבי ישראל ארז סיקסיק: ״מבין 606 גשרים בכבישים הבין עירוניים, ישנם סך הכל שמונה גשרים שהם עדיין בתוכנית עבודה לחיזוק. את החיזוקים לגשרים האחרים עשינו כבר קודם מתקציב משרד התחבורה. אנחנו מוכנים במצב לא רע לרעידת אדמה.״


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מבקר המדינהמתניהו אנגלמןרעידת אדמהמיקי לויהוועדה לביקורת המדינה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...