עד מאי 2026: ועדת הכספים אישרה שוב את הארכת הטבת המס לתמ"א 38

הוועדה הצביעה על ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, לאחר שזו כבר אושרה ב-2022 בוועדה, אך בשל פיזור הכנסת לא הסתיים אישורה במליאה. על רקע העובדה שהרשויות המקומיות יכולות לקבוע ארכה לתוכניות התמ"א עד 2026, הוחלט על הארכת הטבות המס במסגרת החוק עד מאי 2026, בהתאמה

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (דוברות ועדת הכספים)יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (דוברות ועדת הכספים)

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הארכת הטבות המס לתמ״א 38 עד מאי 2026. זה אישור נוסף לחוק שכבר אושר ב-2022 בוועדה, אך בשל פיזור הכנסת לא הסתיים הליך אישורו במליאת הכנסת. בנוסח החוק המקורי, ביקשו מגישיו להאריך את ההטבות עד תום 2023, אך על רקע העובדה שהרשויות המקומיות יכולות לקבוע ארכה לתוכניות התמ"א עד 2026, הוחלט, לדרישת יו"ר הוועדה וחבריה, על הארכת הטבות המס במסגרת החוק עד מאי 2026, בהתאמה.

מנתונים שהוצגו בדיון עלה כי מתוך כ-800 אלף יחידות דיור במבנים שלא עמידים לרעידות אדמה, הוגשו בקשות לחיזוק של כ-100 אלף. למחצית מהבקשות כבר ניתנו אישורי בנייה. לצד זאת, טענו ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית כי "בודדים מהם נמצאים בפריפריה".

חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) בשילוב עם חוק מע"מ, מקנים הטבות מס ליזמים ולבעלי דירות המתקשרים ביניהם בפרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, בהתאם להוראות תמ"א 38 . על רקע השינויים בחוק התמ"א, הסתיים מועד ההטבות ב-31 בדצמבר 2021.

הצעת חוק שהובאה בפני ועדת הכספים ב-2022 כללה את הארכת הטבות המס. מועד סיום ההארכה בחוק המוצע נקבע ל-31 בדצמבר 2022. במהלך תהליך החקיקה, עברה החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאוקטובר 2023. במקביל, יש סעיף שמאפשר לוועדה מקומית להאריך את התמ"א עד 18 במאי 2026, ועקב כך הובאה החלטת ממשלה המבקשת להאריך את ההטבות הקיימות עד דצמבר 2023. במהלך הדיון היום, ציין יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי תיקבע ההארכה של ההטבות במסגרת החוק עד למאי 2026, במקביל לאפשרות של הוועדה המקומית להאריך את התמ"א. 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "אנו קוראים לממשלה לעשות פעולות אקטיביות של חיזוק המבנים באזורים אלה. זה לא הגיוני שאנו ממקדים את הסיוע במרכז הארץ - שם יש כדאיות כלכלית, לעומת מקומות אחרים בפריפריה שגם צריכים את החיזוק, ושם עדיין אין התנעה של הפעילות הזו"

לשאלת חברי הכנסת לגבי מספר המבנים הדורשים הליך חיזוק ואינם עמידים בפני רעידות אדמה, השיבה מנהלת אגף התחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, עינת גנון, כי בישראל נבנו עד 1980 כ-80 אלף מבנים כאלה, עם אומדן של 800 אלף יחידות דיור.

גפני סיכם ואמר כי, "חברי הוועדה מבקשים כי המועד של הטבות במס של חיזוק המבנים בסופו של דבר יימשך עד 18 במאי 2026, ולא לעשות את זה מקוטע לשנה או עשרה חודשים. אנחנו בתקופה שבה יש חשיבות עליונה לחזק את המבנים. אנחנו מביעים מורת רוח מכך שהתוכניות האלה לא באות לידי מימוש בפריפריה, במקומות שמועדים לסיכון. אנו קוראים לממשלה לעשות פעולות אקטיביות של חיזוק המבנים באזורים אלה. זה לא הגיוני שאנו ממקדים את הסיוע במרכז הארץ - שם יש כדאיות כלכלית, לעומת מקומות אחרים בפריפריה שגם צריכים את החיזוק, ושם עדיין אין התנעה של הפעילות הזו".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה גפניועדת הכספיםתמ"א 38הטבות מסעינת גנון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...