הכלכלנית הראשית: שליש מ"משפרי הדיור" עברו לדירה זולה יותר

על רקע התייקרות הריבית, נרשם שיעור גבוה במיוחד של מצמצמי דיור. בינואר אשתקד הגיע שיעורם ל-25% בלבד. בסך הכל חלה צניחה של כ-40% במספר העסקאות ביחס לינואר אשתקד. בנוסף, חלה עלייה קלה במספר הרוכשים להשקעה ביחס לדצמבר

שיתוף הכתבה
הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברגהכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג

בינואר 2023 נמשכה הירידה החדה במספר העסקאות, כשאלה הסתכמו ב-7,093. מדובר בצניחה של 39% במספר העסקאות לעומת ינואר אשתקד, וללא שינוי ביחס לדצמבר. כך עולה מסקירת הנדל"ן למגורים לינואר שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג. בניכוי עסקאות מחיר למשתכן , הגיע מספר העסקאות בשוק החופשי ל-6,558 – ירידה של 35% לעומת ינואר אשתקד.

מתוך כלל העסקאות, עמדו מכירות הקבלנים על 2,541 דירות – ירידה של 42% לעומת ינואר אשתקד, וכן ירידה של 5% ביחס לדצמבר. זה החודש ה-12 ברציפות שבו חלה ירידה במכירות הקבלנים ביחס לחודש המקביל אשתקד. בניכוי מחיר למשתכן , הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,006 דירות בינואר - ירידה של 29% לעומת ינואר אשתקד, וירידה של 12% לעומת החודש הקודם.

לאחר תקופה ארוכה שבה הובילו המשקיעים את הירידה ברכישות, מי שהובילו את הירידה בעסקאות בינואר היו "משפרי הדיור" ורוכשי דירה ראשונה, שרשמו ירידות של 42% ברכישות לעומת ינואר אשתקד. ברכישות המשקיעים חלה ירידה של 18% לעומת ינואר אשתקד, והן הגיעו ל-1,227 רכישות. לעומת דצמבר האחרון, דווקא חלה עלייה של 4% במספר הרכישות.

היקף מכירות המשקיעים בינואר היה 1,550 דירות, וגם כאן מדובר בירידה של 37% לעומת אשתקד. בסך הכל נגרעו במהלך החודש כ-320 דירות ממלאי הדירות שבידי המשקיעים.

מספר העסקאות שביצעו משפרי הדיור הגיע בינואר ל-2,436 - ירידה של 42% לעומת אשתקד. נתון מעניין נוסף הוא שרק 66% ממי שהוגדרו כמשפרי דיור אכן עברו לדירה יקרה יותר. זאת לעומת 75% בשנה שעברה. באוצר הסבירו זאת בעליית שיעור הריבית של החודשים האחרונים. בסך הכל מחירה של הדירה החדשה של מצמצמי הדיור היה נמוך ב-700 אלף שקל בממוצע לעומת דירתם הקודמת.

מספר הדירות שרכשו הזוגות הצעירים בניכוי מחיר למשתכן הגיע בינואר לכ-2,900 – צניחה של 41% ביחס לינואר אשתקד.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משפרי דיוררוכשי דירה ראשונהמשקיעיםביקוש לדירותהכלכלנית הראשית של משרד האוצרשירה גרינברגרוכשי דירות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...