בנק ישראל: רוב העובדים לא יוכלו להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית

כך על פי מחקר חדש בנושא התחבורה הציבורית • באזורים מסוימים כמות מקומות התעסוקה הנגישים ברכב גדולה פי חמישה מאלו הנגישים בתחבורה ציבורית

שיתוף הכתבה
DepositphotosDepositphotos

עד כמה התחבורה הציבורית בישראל יעילה בכל הנוגע להגעת עובדים למקומות עבודתם? מחקר חדש שנכתב על ידי ד"ר טניה סוחוי ויותם סופר מחטיבת המחקר של בנק ישראל, בחן את נושא התחבורה הציבורית בישראל לעומק. הנתונים לא מפתיעים: המחקר מגלה כי מבחינת רוב המועסקים במשק, כמות מקומות התעסוקה הנגישים ברכב פרטי גדולה פי שניים מכמות מקומות התעסוקה הנגישים בתחבורה ציבורית; באזורים מסוימים ישנם פי חמישה יותר מקומות תעסוקה הנגישים ברכב פרטי – בעיקר בפריפריה, וספציפית ביישובים הערביים.

עוד עולה מהנתונים שאספו ד"ר סוחוי וסופר כי קרוב לשליש מהמועסקים בישראל – 60.7% - מגיעים לעבודה ברכב פרטי, ויותר מ-21% עושים זאת גם כאשר מקום העבודה נמצא ביישוב שבו הם גרים. הדבר קשור, בין היתר, להבדלים הגדולים בזמני ההגעה לעבודה: בעוד זמן ההגעה הממוצע ברכב פרטי, לעבודה שנמצאת מחוץ לעיר, הוא 33.3 דקות, באוטובוס הוא עולה ל-53.1 דקות וברכבת – 68.8 דקות. גם כאשר העבודה נמצאת בתוך היישוב, ההבדלים גדולים: 13.9 דקות בממוצע ברכב פרטי, 27.6 דקות באוטובוס ו-31.4 דקות ברכבת.

בהקשר זה נציין כי הרכבת דווקא נחשבת כפתרון מועדף על מועסקים רבים – יותר מאשר אוטובוס - אם היא נמצאת בסמוך למקום מגוריהם ונחשבת זמינה יחסית. המחקר מצא כי במקומות שבהם ישנו קו רכבת זמין, שיעור השימוש ברכב הפרטי לנסיעות לעבודה פוחת מ-82 אחוזים ל-68 אחוזים; נוסף על כך, 13% מבעלי הרכבים הפרטיים בוחרים לנסוע ברכבת אם ישנו קו זמין גם בסמוך למקום מגוריהם וגם בסמוך למקום עבודתם.

המחקר שבצעו ד"ר סוחוי וסופר התבסס בעיקר על נתוני הסקר החברתי לשנים 2014-¬2016, כולל נתוני הסקר לשנת 2015 ששם דגש נרחב בשירותי התחבורה הציבורית. נוסף על נתוני הסקר הללו, נעשה שימוש בנתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית של משרד התחבורה, ובנתונים מ-Google Maps ומהיישומון Moovit. לצורך ניתוח הקשר בין מאפייני הפרט לבין בחירת אמצעי ההגעה למקום העבודה נעשה שימוש במודל המכונה "Discrete Choice", המאפשר לעמוד על השפעת המאפיינים של כל פרט על הסתברויות הבחירה שלו באמצעי ההגעה השונים לעבודה. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חטיבת המחקר של בנק ישראלנתוניםטניה סוחוייותם סופר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...