עוקץ בשכונת הארגזים: מכר נכס שלא בבעלותו ל-3 רוכשים שונים תמורת מאות אלפי שקלים

תושב תל אביב, פושט רגל ואסיר לשעבר, מכר דירת שישה חדרים בשכונת הארגזים בדרום ת"א מבלי שיש לו חזקה חוקית על הנכס, אליו סבו פלש לפני שנים. את רוב התמורה העביר דרך ילדיו וגרושתו לגורמים בשוק האפור, ובחלקה השתמש לרכישת ב.מ.וו. הפרשה נידונה בימים אלו בבית המשפט

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק) אילוסטרציה (שאטרסטוק)

תושב תל אביב מכר זכויות בנכס שלא בבעלותו בדרום תל אביב לשלושה רוכשים שונים, מהם גבה מאות אלפי שקלים. הנכס ש"נמכר" הוא דירת שישה חדרים בשטח 350 מ"ר ברחוב שבט בשכונת הארגזים שבדרום תל אביב. את התמורה העביר, דרך ילדיו וגרושתו, לגורמים בשוק האפור. בנוסף, ניסה למכור את הנכס לרוכש נוסף, וכל זאת על סמך מסמכי ארנונה הרשומים על שמו, מבלי שיש לו שום חזקה חוקית על הנכס.

הפרשה נחשפה בשורה של בקשות שאותן הגישה עו"ד גלית שוקרון, שמונתה ב-2019 לנאמנה לנכסי המוכר - שהנו עבריין שהורשע וריצה 15 שנות מאסר בעבר, במסגרת הליך פשיטת הרגל שאליו נקלע. במאי 2022 מכר לראשונה את הזכויות ברחוב שבט תמורת 330 אלף שקל, שהועברו לבתו, למרות איסור על דיספוזיציה (העברת נכס). לטענת המוכר, הוא גר שם למרות שהקרקע לא הייתה שלו ומכר את הזכות לשבת במקום. כמו כן הוא הסתיר שמכר לשני קונים נוספים מהמרכז את הזכוית בנכס בעסקאות נוגדות באוגוסט 2022 ב-820 אלף שקל דרך קרובי משפחה. 

הנאמנת ביקשה להעביר את כל נכסי המשפחה לקופת הכינוס

עו"ד גיא סרוסי, המייצג את אחד מקורבנות העוקץ, מציין כי הליך פשיטת הרגל  הסתיים בהפטר מותנה, אך בשל חשיפת התנהלותו, במכירת נכס שאינו שלו, ביקשה הנאמנת להורות לו ולבני משפחתו להעביר את כל הכספים שאותם קיבלו לקופת הכינוס – ומשם לנושיו.

לדברי הנאמנת, בצו ההפטר שקיבל מצוין בפירוש, שכל הכספים והזכויות השייכים לו שלא דווחו במסגרת הליכי פשיטת הרגל, יועברו מיד עם גילויים לקופת הכינוס. לדברי עו"ד סרוסי, הנכס שאותו מכר העבריין כלל לא שייך לו. "סבו של החייב ומשפחתו פלשו אל הנכס לפני שנים, ועקב כך הוצא נגדם פסק דין לפינויו". לדבריו, המוכר לא פינה את הנכס, ומשום כך חייבה אותו עיריית תל אביב בארנונה בגין שימוש בנכס. באמצעות מסמכי הארנונה, טוען עו"ד סרוסי, הצליח האיש לשכנע את מרשו להפקיד בידיו כ-330 אלף שקלים, בעסקת מכירה מפוברקת. הדבר נודע לנאמנת, לאחר שקורבן העוקץ גילה כי מדובר בתרגיל עוקץ.

עו''ד גיא סרוסי (אילן אסייג) עו''ד גיא סרוסי (אילן אסייג)

ביולי 2022, בעקבות ביצוע המכירה הראשונה, פנתה הנאמנת בבקשה דחופה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, כדי  שיורה על השבת הכספים לקופת הכינוס, ויאסור כל דיספוזיציה בנכס. השופט אילן דפדי  קיבל  את בקשתה והורה לפושט הרגל להימנע מביצוע כל פעולה בכספים שהתקבלו בתמורה לנכס. כמו כן הורה השופט לדווח לנאמנת, לאלתר, היכן נמצאים הכספים, ולהעביר אליה את מסמכי הדיווח לרשות המיסים שהוצאו בעקבות העסקה.

עקב ביצוע תרגיל העוקץ הנוסף, פנתה הנאמנת בפברואר לביהמ"ש המחוזי בבקשה נוספת, ובה היא דורשת את השבת הכספים גם מתרגיל עוקץ זה לקופת כינוס הנכסים, לאחר שכספים אלה, לטענתה, הועברו לחשבונותיהם של שני ילדי החייב ולגרושתו. 

הנאמנת הדגישה בבקשתה, כי רוב חובותיו של החייב נוצרו בחוסר תום לב כתוצאה ממעשים פליליים, שבגינם אף הורשע ונדון למאסר בפועל. עתה, לדבריה, חרף כך שתלויה ועומדת נגדו בקשה לצו מאסר נוסף, הוא ממשיך לפעול ולפגוע בצדדים נוספים, ולראיה, הוא אף ניסה לבצע ניסיון נוסף, שלישי במספר, למכירת הנכס.

כמו כן, התקבלה בפברואר בקשה שלישית של הנאמנת, לפיה הצליח העבריין לעקוץ קורבן שלישי בסכום של למעלה מ-360 אלף שקלים. בכסף הוא רכש רכב ב.מ.וו יוקרתי לאחד מקרובי משפחתו. גם בקשה זו של הנאמנת התקבלה ע"י השופט דפדי.

הנאמנת מציינת בבקשתה, כי "מדובר בחייב מתוחכם שנדרשת בעניינו פעולה מהירה ויעילה, כדי למנוע חשש של הברחת כספים". כמו כן היא מדגישה, כי בכספי התמורה לנכס שהתקבלו עד כה, בסכום של יותר ממיליון שקלים, יש כדי לסייע בפירעון החוב שיצר החייב אצל נושיו.

בתגובת החייב לבקשה להוצאת צו מאסר נגדו, הוא טוען, כי מכירת הנכס לרוכש הראשון התבצעה, מאחר שסבר כי הוא יכול לעשות כן, מכיוון שהנכס רשום על שמו בעירייה. לדבריו, כאשר התברר לו, כי אינו יכול להעביר את הנכס על שם הרוכש, הוא החזיר לו במזומן חלק מהסכום וחלק אחר העביר לקבלן שהתעתד לבנות בשטח. לדברי עו"ד סרוסי המייצג את קורבן תרגיל העוקץ הראשון – דבריו אלה של העוקץ רחוקים שנות אור מן האמת. "הוא מעולם לא השיב, ואפילו לא שקל, למרשי" טוען עו"ד סרוסי.

באשר לטענת הנאמנת, שלפיה בני משפחתו שימשו עבורו צינור להברחת הכספים, טוען החייב, כי ילדיו ניתקו עימו כל קשר בשל מעשיו, והוא עשה שימוש בחשבונותיהם ללא ידיעתם והסכמתם, באמצעות האפליקציה והכרטיס הדיגיטלי של "פפר", שאפשר לו לעשות כן. טענה שהנאמנת דוחה מכול וכל, כיוון שמדובר באנשים בגירים שלא ייתכן שלא היו מודעים לכסף שהועבר לחשבונם.

באשר למכירת הנכס לרוכשים הנוספים, טוען החייב, כי מדובר בעסקה מותנית שבוצעה לאחר ביטול העסקה עם הרוכש הראשון, וכי סיכם עימם, כי יחזיר להם את כספם. לדבריו, הוא לא עשה זאת עד כה, מאחר שנאלץ לשלם חובות לנושים בשוק האפור, שמאיימים על חייו ועל חיי משפחתו. גם בקשתה השנייה של הנאמנת, עו"ד גלית שוקרון, התקבלה לאחרונה על ידי השופט דפדי מביהמ"ש המחוזי בתל אביב.

עוקץ שלישי - רכש ב.מ.וו מכספי העוקץ

כמו כן, התקבלה בפברואר בקשה שלישית של הנאמנת, לפיה הצליח העבריין לעקוץ קורבן שלישי בסכום של למעלה מ-360 אלף שקלים. בכסף הוא רכש רכב ב.מ.וו יוקרתי לאחד מקרובי משפחתו. גם בקשה זו של הנאמנת התקבלה ע"י השופט דפדי.

עו"ד גיא סרוסי, המייצג את קורבן תרגיל העוקץ הראשון, פועל עתה להשבת הכספים למרשו. לדבריו, מרשו נפל בפח שטמן לו העוקץ, ואם בית המשפט ייענה לבקשת הנאמנת לנכסיו, ויעביר את הכספים לנושיו, יקבל מרשו חזרה לידיו סכום זעום ביותר. לדברי עו"ד סרוסי, על פי רוב, בראש רשימת הנושים נמצאים הבנקים וחברות האשראי, כשיתר הנושים נדחקים אל סוף התור, ומסתפקים בחלק זעום מכספי החוב.

בימים אלה עומד עו"ד סרוסי להגיש לנאמנת בקשה להשבת מלוא הכספים שנגזלו ממרשו. בבקשתו ידגיש עו"ד סרוסי כי יש להחריג את הכספים שקיבל החייב מהרוכש שנעקץ, שכן חוב זה נצבר לאחר שהחייב היה כבר נתון בהליך שפיטת רגל.  "היות ומדובר בכספי גזל מתרגיל שהתבצע במהלך היותו של העבריין פושט רגל, אין להתייחס אל הכספים הללו כאל שאר נכסיו, אלא כאל כספי גזל לכל דבר ועניין, ואלה אמורים לעבור במלואם לקורבן העבירה" טוען עו"ד סרוסי.

כאמור, הפרשה כולה נדונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכונת הארגזים בתל אביבתל אביבעוקץעבריינות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...