משפרי הדיור הרוויחו: ועדת הכספים סירבה להצביע על קיצור תקופת "שחלוף הדירה" לשנה

כיום מאפשר החוק למשפרי דיור להחזיק בדירתם הישנה לתקופה של עד שנתיים, מבלי להיחשב כמשקיעים. הצעת האוצר כי התקופה תקוצר לשנה בלבד על מנת להגדיל את היצע הדירות - נדחתה על ידי היו"ר גפני שדרש כי התקופה תוארך לשנה וחצי: "יש מצבים שאדם רוצה למכור ולא מצליח". נציג האוצר: "מהטבה זו נהנים העשירונים העליונים"

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הכספים משה גפני (שאטרסטוק) יו"ר ועדת הכספים משה גפני (שאטרסטוק)

ועדת הכספים בראשותו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) סירבה אתמול (א') להצביע על הצעת האוצר לקצר את התקופה שבה יכולים משפרי דיור להחזיק בשתי דירות בו זמנית, מבלי שייחשבו כמשקיעים, לשנה אחת בלבד. זאת במסגרת תיקון חוק הנכלל בחוק ההסדרים. את הדיון סיכם גפני בדרישה כי משך הזמן שבו רשאים משפרי דיור להחזיק בשתי דירות יתוקן ויוארך לשנה וחצי.

נזכיר כי על פי המצב החוקי הקיים כיום, רשאים משפרי הדיור להמשיך להחזיק בדירתם הישנה במשך שנתיים לאחר שקנו את דירתם החדשה, וזאת מבלי שייחשבו כמשקיעים.

דירות בחולון (שאטרסטוק)דירות בחולון (שאטרסטוק)

חוק מיסוי מקרקעין קובע את התקופה שבמהלכה משפרי דיור יכולים להחזיק במקביל בשתי דירות ולהיחשב לבעלי דירה יחידה, בטרם מכרו את דירתם הישנה, לצורך הקלה בשיעור מס הרכישה שהם חבים בו, ופטור ממס שבח. נכון להיום, כשמדובר בדירה שנרכשת על מנת להחליף דירה קיימת, ניתן לקבל פטור מתשלום מס השבח אם הרוכש מוכר את הדירה הראשונה תוך שנתיים מהמועד בו רכש את הדירה החדשה, וגם מס הרכישה ששולם על הדירה החדשה מחושב בהתאם למדרגות של בעל דירה יחידה – בעוד משקיע נדרש לשלם 8% מס מהשקל הראשון.

מדובר אם כן בהטבות המגיעות למאות אלפי שקלים, וזאת עוד לפני שמתייחסים לעליית הערך שממנה נהנים משפרי הדיור בתקופה שבה החזיקו בדירה הישנה. מההטבה הזו נהנים גם משפרי דיור וגם משקיעים המחזיקים בבעלותם יותר משתי דירות, ולדברי נציגי האוצר מטרות התיקון לחוק היא למקד את ההטבה בדירה הראשונה ולהגדיל את היצע הדירות בשוק.

ח"כ מש"ס: "תעשו את זה על אלה שיש להם 3 דירות" 

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי ההטבות הנהוגות כיום "מתמרצות את משפרי הדיור להמתין לעליית מחירי הדיור לפני שהם מוכרים את דירתם הישנה, וכי מצב זה מביא למלאי גדול של "דירות בהמתנה", מקטין את היצע הדירות הזמינות בשוק ומביא לעליית מחירי הדירות".

בסופו של דבר התחילו ב-12 כדי להגיע איתנו במשא ומתן ל-18 חודשים. אני רוצה לקבל תמונה מלאה. גם כשאדם קונה דירה מיד שנייה, לפעמים הוא קונה דירה הרוסה שהוא רוצה לעשות הכל מחדש. בשיפוץ אתה יודע איך אתה נכנס ולא איך אתה יוצא, זה יכול לקחת יותר זמן מהמתוכנן.

 

עוד מצוין כי "ככלל, משפרי דיור המחזיקים ב'דירה בהמתנה' מאופיינים בהכנסה גבוהה מאוד למשק בית, שמגיעה בממוצע לפי שניים בערך מההכנסה של משק בית ממוצע בישראל. מכאן שהתקופה הארוכה הקבועה כיום בחוק מיסוי מקרקעין , המאפשרת גם לבעלי דירות המחזיקים בשתי דירות למשך שנתיים ליהנות מהטבות המיסוי המיועדות לבעלי דירה יחידה, מיטיבה עם משקי בית בעלי הכנסות גבוהות ופוגעת בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה, עקב ההשפעה השלילית של 'דירות בהמתנה' על מחירי הדירות."

אולם יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני דרש כאמור להאריך את פרק הזמן שיינתן למשפרי הדיור להחזיק בדירתם הישנה. "יש מצבים שאדם רוצה למכור את הדירה ויש את כל ההוכחות לכך, ולא מצליח ואז יוצא שמטילים עליו מס לא צודק", אמר. ח"כ גפני הביא ציטוטים של שר האוצר סמוטריץ', בזמן שהיה חבר ועדת הכספים, בהתייחסו לטענת האוצר כי המהלך יעלה את המוטיבציה למכור את הדירה. "אתם חיים בלה לה לנד", ציטט ח"כ גפני את השר סמוטריץ'.

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס): "הם (האוצר, ר"ל) בסופו של דבר התחילו ב-12 כדי להגיע איתנו במשא ומתן ל-18 חודשים. אני רוצה לקבל תמונה מלאה. גם כשאדם קונה דירה מיד שנייה, לפעמים הוא קונה דירה הרוסה שהוא רוצה לעשות הכל מחדש. בשיפוץ אתה יודע איך אתה נכנס ולא איך אתה יוצא, זה יכול לקחת יותר זמן מהמתוכנן. זה תלוי גם באזורי הביקוש. אני בעד לשחרר כמה שיותר דירות לשוק, תעשו את זה על אלה שיש להם 3 דירות".

אסף וקלסר מאגף תקציבים במשרד האוצר, הגיב לחברי הכנסת ואמר: "בשורה התחתונה הנתונים מראים שמהטבת המס הזו נהנים העשירונים העליונים. אנחנו חושבים שזה יתרום להורדת מחירי הדיור וישרת בעיקר את מי שאין לו."

יו"ר הוועדה ח"כ גפני השיב לדברים: "למה כשאתם רוצים להגדיל את היצע הדירות אתם לוקחים כסף מהאזרחים? למה אתם אף פעם לא נותנים כסף? אני מכיר מקרים שאנשים במעמד ביניים ומטה לא הצליחו למכור את הדירה, וכאלה יש רבים. בתוך עמנו אנחנו יושבים, אנחנו יודעים שיש מקרים שאנשים לא מצליחים למכור תוך 12 חודש, במיוחד היום".

בסיכום הדיון הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ גפני כי לא תתקיים הצבעה ופנה לנציגי האוצר וביקש מהם להביא הצעת פשרה לקיצור התקופה ל-18 חודשים: "זה יהיה יותר סביר, אם תחליטו שלא אולי נצביע נגד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרמשפרי דיורחוק ההסדריםועדת הכספיםש"סמשה גפני
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...