הממשלה החליטה להקים תחנת כח חדשה ליד ראש העין, תיבחן השבת רידינג לפעילות

השבתה של תחנת הכח בתל אביב לפעילות תיבחן על ידי משרדי האנרגיה, האוצר ורשות החשמל. הבוקר מחו תושבי ראש העין ליד משרד רוה"מ. ראש עיריית ראש העין: "בצמוד לתחנה מתוכננת שכונה של 2,000 יח"ד"

שיתוף הכתבה
תחנת הכח רידינג בתל אביב (שאטרסטוק)תחנת הכח רידינג בתל אביב (שאטרסטוק)

הממשלה אישרה בישיבתה היום (א') את הקמתה של תחנת הכוח החדשה "קסם" בסמוך לערים ראש העין וכפר קאסם, וכן את הרחבתה של תחנת הכוח דוראד הפועלת באשקלון. במקביל הוחלט כי ייבחן חידוש ייצור החשמל בתחנת הכוח רידינג בצפון תל אביב. הבחינה תבוצע על ידי צוות שיכלול את משרדי האנרגיה, האוצר ורשות החשמל.

עוד הוחלט כי נכון לעכשיו לא תקודם הקמת תחנת הכוח "ריינדיר" שתוכננה בשטח המועצה האזורית דרום השרון, וגם לא הרחבת תחנת הכוח בחדרה. בין המתנגדות להקמת תחנת הכוח החדשה היו השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שרת התחבורה תושבת ראש העין מירי רגב ושרת המודיעין גילה גמליאל.

מטה מאבק תושבי ראש העין שהפגינו היום מול משרד ראש הממשלה, הודיעו כי הם ״ממשיכים במאבק ונדרוש מבג״צ להתערב ולפסול את החלטת הממשלה להקים תחנת כח בקסם. לאורך כל הדרך התוכנית התקדמה באופן קלוקל תוך התעלמות ועדות התכנון מנושאים סביבתיים, ביטחוניים, ופגיעה במאגרי המים. צר לכולנו כי שרי הממשלה האחרים בחרו להפקיר את בריאות תושבי ראש העין, וללא כל הצדקה מספקת – לדברי המומחים כולם״.

התוכנית המקורית: הקמת 4 תחנות חדשות

מוקדם יותר היום הבוקר דנה הממשלה בהקמת תחנות כוח חדשות לייצור חשמל באמצעות גז. על פי הצעת ההחלטה שהוגשה, בשלב ראשון יאושרו להקמה שתי תחנות: תחנת הכוח קסם בסמוך לראש העין, ותחנת ריינדיר המוקמת ממזרח למושב נווה ימין, בתחום שיפוטה של המועצה האזורית דרום השרון. שתי התחנות הנוספות הן למעשה הרחבה של התחנות הקיימות בחדרה ובאשקלון.

מחאת תושבים ליד משרד רוה''מ הבוקר (דוברות עיריית ראש העין)מחאת תושבים ליד משרד רוה''מ הבוקר (דוברות עיריית ראש העין)

תושבי האזורים בהן צפויות לקום התחנות החדשות זועמים על הכוונה להקימן בסמוך כל כך לישובים, וטוענים כי התוצאות יהיו הרות אסון. הבוקר ערכו התושבים הפגנה מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים, לאחר שבחודשים האחרונים מתנהלת מחאה חריפה נגד הקמת התחנות, בה משתתפים גם ראשי הרשויות ראש העין, כפר קאסם, דרום השרון ואורנית. 

בהצעת מחליטים שהגיש שר הפנים משה ארבל (ש"ס) מפורטות 4 התחנות החדשות. הראשונה היא תוכניות לתשתיות לאומית (תת"ל) 11 ב', תוכנית להגדלת הספק תחנת הכוח דוראד במתחם הקיים באשקלון על ידי הוספת יחידת ייצור בהספק של 650 מגה וואט, המאפשרת גם שטח לאגירת חשמל (סוללות) בהספק של 80 מגה ואט. עם זאת, התוכנית כוללת הוראה לפיה ניתן יהיה להוציא מכוחה היתר בניה רק אם אחת מהתוכניות האחרות לא תיכנס לתוקף.

תחנות חדשות ליד ראש העין, כפר קאסם ונווה ימין

תת"ל 20 ב', הינה תוכנית להקמת תחנת כוח המוסקת בגז טבעי כדלק עיקרי, ולחיבורה לתשתיות הגז, הדלק והחשמל באזור תעשייה חדרה, מצפון לנחל חדרה, בשטח הגובל ממזרח בתחנת כוח OPC  חדרה.

תת"ל 98 היא תוכנית להקמת תחנת כוח חדשה המוסקת בגז טבעי בהספק של 870 מגה וואט ברביע הצפון-מזרחי של מחלף קסם, על קרקעות קיבוץ גבעת השלושה, בצמוד לפרוזדור קווי חשמל במתח עליון ומערכת הולכת הגז הטבעי ובסמוך לאזור התעשייה של כפר קאסם. התחנה תוקם על שטח בהיקף של 80 דונם.

תת"ל 91 גם היא תחנת כוח חדשה מוסקת בגז טבעי אשר תספק לרשת החשמל כ-1300 מגה וואט נטו ותתרום להגדלה הנחוצה במשאבי ייצור החשמל במדינה. היא תמוקם במשולש בין הכבישים 444 במערב, כביש 6 במזרח וכביש 55 בצפון הצמוד לקו התפר, וממוקם מזרחית לנווה ימין ודרומית לעיר הפלסטינית קלקיליה, במרחב תכנון מקומי דרום השרון.

ראש עיריית ראש העין שלום בן משה: "מדובר בתחנה שתקום 50 מטר מכפר קאסם וכמה מאות מטרים מראש העין. יהיו בה שני מכלי סולר עם 16 מיליון ליטר. אם הם ייפגעו מאיזו סיבה זה יזהם את הרזרבה של המים של מדינת ישראל. ומה עם זיהום האוויר? ארובה של 60 מטר זה הרבה זיהום אוויר שמסכן את הילדים שלנו, וזה יגיע גם לישובים מהשומרון וגם לישובים סמוכים אחרים לא רק אלינו. יש תוכנית להקים 2,000 יחידות דיור בכפר קאסם ממש באזור של התחנה, אצלנו זה 250 מטר מאזור תעסוקה גדול"


ראש עיריית ראש העין שלום בן משה, אמר הבוקר למרכז הנדל"ן כי "זה לא נכון שזו תחנה שפועלת רק על גז. מדובר בתחנת כוח שיש בה גם גז וגם סולר. תחנות כוח הן מרעילות, הן גורמות לסרטן. למה להקים תחנות כוח חדשות לפני שמרחיבים את תחנות הכוח הקיימות? זה הרי כתוב בהחלטת ממשלה. ולמה לתת אותן לזכיינים פרטיים בלי מכרז? זה עסק ששווה מאות מיליונים, הזכיין יספר סיפורים ויבטיח הבטחות כדי לקבל אותו". עוד טען כי "את הזיכיון של התחנה ליד ראש העין קיבל מי שהיה מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות בעבר – חזי קוגלר. זה בלתי נתפס".

לדברי בן משה, "הזכיינים הפרטיים מפעילים המון לחצים כדי שהתחנות יוקמו. הרי מדובר בתחנה שתקום 50 מטר מכפר קאסם וכמה מאות מטרים מראש העין. יהיו בה שני מכלי סולר עם 16 מיליון ליטר. אם הם ייפגעו מאיזו סיבה זה יזהם את הרזרבה של המים של מדינת ישראל. ומה עם זיהום האוויר? ארובה של 60 מטר זה הרבה זיהום אוויר שמסכן את הילדים שלנו, וזה יגיע גם לישובים מהשומרון וגם לישובים סמוכים אחרים לא רק אלינו. יש תוכנית להקים 2,000 יחידות דיור בכפר קאסם ממש באזור של התחנה, אצלנו זה 250 מטר מאזור תעסוקה גדול".

עוד בנובמבר 2020 קיימה המועצה הארצית דיון במדיניות משרד האנרגיה בדבר צרכי תכנון לייצור חשמל ולפיהם נדרשת לטווח הקצר תוספת של 1400 מגה וואט ובטווח הארוך עד שנת 2040 תוספת של עד 4000 מגה וואט ביתירות. העקרונות אותם קבעה המועצה הארצית לפיהם יש לשקול תוכנית ארצית לתוספת יחידות ייצור בגז טבעי הם: קרבה לאזורי הצריכה תוך צמצום רשת ההולכה, העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתעשה באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים, הצורך במתן עדיפות לקליטה של אנרגיה מתחדשת והעדפה ליחידות ייצור שאותן ניתן להקים בטכנולוגיה מיטבית. העקרונות שהוצעו ע"י המועצה הארצית אומצו על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, והם אלו שיובאו היום בפני הממשלה.

משרדי הממשלה מסרבים להתייחס 

בפניה לדוברות משרד הפנים נאמר כי "הנושא בטיפול מנהל התכנון ויש לפנות אליהם ישירות".

במנהל התכנון התבקשנו לפנות למשרד האנרגיה.

מדוברות משרד האנרגיה נמסר: "לא נתייחס לנושא".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שלום בן משהראש העיןכפר קאסםמועצה אזורית דרום השרוןתחנות כחנווה ימין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...