ברגע האחרון: שינוי נוסח בהחלטה להפחתת הנחות "מחיר מטרה" - דווקא מגדילה אותן

מועצת מקרקעי ישראל הייתה אמורה להפחית את גובה ההנחות הניתנות ב"מחיר מטרה", במסגרתו משווקת דירות מוזלות לרוכשי דירה ראשונה. אך משפט שנוסף בסוף ההחלטה, עשוי להעניק הנחות עתק של למעלה ממיליון שקלים לדירה. גורמים עמם שוחחנו התפלאו על השינוי והעריכו כי הוא צפוי להשתנות. משרד השיכון: "לא יוסיף אלא עשרות אלפי שקלים בודדים לגודל ההנחה"

שיתוף הכתבה
שר השיכון יצחק גולדקנופף ומנהל רמ"י יעקב קוינט ( (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, יוסי אלטמן) שר השיכון יצחק גולדקנופף ומנהל רמ"י יעקב קוינט ( (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, יוסי אלטמן)

מועצת מקרקעי ישראל, אשר צפויה להתכנס לישיבתה השנייה בסך הכל מאז הקמת הממשלה ביום ב' הקרוב, הייתה אמורה לקבל החלטה שמזה זמן רב דובר בה – להפחתת ההנחות הניתנות כיום במסגרת מבצע "מחיר מטרה", במסגרתו משווקת המדינה דירות מוזלות לרוכשי דירה ראשונה. אלא שקריאת נוסח ההחלטה שפורסם אמש, מעלה כי ברגע האחרון נעשה שינוי, ומשפט בודד שנוסף בסוף ההחלטה משנה לחלוטין את משמעותה, ומגדיל משמעותית את ההנחות שצפויה המדינה להמשיך לתת במסלול זה.

נזכיר, על פי המודל שנקבע בתקופת שר הבינוי והשיכון הקודם, זאב אלקין, ייקבע מחירן של הדירות לזכאים ברף הנמוך ב-20% לעומת מחיר השוק, כאשר ההנחה בכל מקרה אינה עולה על 300 אלף שקלים. "מחיר השוק" נקבע כערכי הדירות בדצמבר 2020, והכוונה העתה כי זה יעודכן מדי שנה. כוונתה המקורית של המדינה הייתה להעניק הטבה צנועה יחסית, על מנת למתן את ביקושי השיא שהביאו להתנפלות על הדירות בתקופת מבצע " מחיר למשתכן " שאופיין בהטבות ענק שהגיעו עד למיליון שקל ולמעלה מכך.

אלא שמספר חודשים לאחר מכן, כאשר החלו מחירי הדירות לעלות במהירות מסחררת לקרת סוף 2021,  חזר בו משרד השיכון מכוונתו לעדכן את מחיר השוק אשר ממנו נגזרת ההנחה, וקיבע את ערכי דצמבר 2020 כערכים שמהם נגזרת ההנחה באופן קבוע – גם כאשר מחיר השוק היה גבוה יותר, מה שהוביל כמובן להנחות שהלכו וגדלו. עד לרמה של קרוב למיליון שקל לדירה במרכז הארץ.

הכוונה הראשונית הייתה לצמצמם את גובה ההנחות 

בהחלטה שהוגשה כעת לאישור מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, הייתה הכוונה הראשונית לצמצם את גובה ההנחות לזכאים, כפי שעולה מנוסח ההחלטה, שלפיו במקום הנחה של עד 20% אן עד 300 אלף שקלים ביחס לערכי דצמבר 2020, ההנחה תיגזר ממחירי הדירות הנוכחיים, עד לחצי מיליון שקל או עד ל-25% - הנמוך מהשניים. כלומר, על אף הגדלת שיעור ההנחה, הרי שהצמדת המחיר לערכים הנוכחיים, היתה אמורה להביא להנחות פחות גבוהות מבעבר.

אלא, שכאן מגיע טוויסט בעלילה, בסוף הסעיף המתאר את מודל ההנחה החדש, הוכנס המשפט הבא:" על אף האמור לעיל, בכל מקרה מחיר הדירה לא יעלה על המחיר לפי שומה נכון ליום 31.12.2020  ללא הנחה. מחיר הדירה המעודכן יחושב לפי שומה עדכנית." מדובר במשפט שמשמעותו היא הנחות עתק, שכן מאז דצמבר 2020 ועד היום, בתקופה של קצת פחות משנתיים וחצי, עלו מחירי הדירות בכ-30% לפי מדד מחירי הדירות של הלמ"ס. במרכז הארץ, משמעותו של סעיף זה היא הנחה של למעלה ממיליון שקלים.

גורמים שעמם שוחחנו הביעו הפתעה מהוספת המשפט הזה, אשר משנה לחלוטין את הרציונל שעמד בבסיס ההחלטה, מיוזמה שאמורה הייתה לצמצם את ההנחות, שהחלו להתקרב למיליון שקלים לדירה – ליוזמה שדווקא מגדילה אותן. אותם גורמים העריכו כי מקור השינוי הוא במשרד הבינוי והשיכון, וכן העריכו כי נוסח זה עוד צפוי להשתנות עד למועד הישיבה עצמה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "מבדיקות שנעשו עולה כי התנאי לפיו מחיר הדירה לא יעלה על מחירה בשנת 2020, לא יוסיף אלא עשרות אלפי שקלים בודדים לגודל ההנחה, וגם זאת במקרים מעטים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר מטרהזאב אלקיןיעקב קוינטיצחק גולדקנופףממ"י
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...