חלוץ מחיר למשתכן קורא להפסיק עם התוכנית: "אפשר לעבור הלאה"

ראש עיריית לוד: "מחיר למשתכן היתה טובה רק כדי לעצור את הדימום בשוק הדיור; חצי מהזוכים בלוד לא גרים בדירות" • בני דרייפוס: "ירידת מחירי הדירות תימשך"

שיתוף הכתבה
חלוץ מחיר למשתכן קורא להפסיק עם התוכנית: "אפשר לעבור הלאה"חלוץ מחיר למשתכן קורא להפסיק עם התוכנית: "אפשר לעבור הלאה"

ראש עיריית לוד יאיר רביבו, שהיה חלוץ מקדמי פרויקטי מחיר למשתכן בעירו, סבור כי התוכנית מיצתה את עצמה ויש להפסיק אותה. רביבו אמר אתמול כי "מחיר למשתכן היתה טובה כדי לעצור את הדימום כפי שאומר השר כחלון, אבל עכשיו אפשר לעבור הלאה".

רביבו דיבר במסגרת פאנל לסיכום הפעילות הממשלתית בתחום התכנון והשיווק למגורים בכנס של בית הספר לנדל"ן שנערך אתמול בקריה האקדמית אונו. את הפאנל הנחה עורך התוכן במכרז הנדל"ן דרור מרמור, והשתתפו בו גם בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ; דניאלה פז ארז, מנכ"לית חברת פז כלכלה והנדסה; עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר ; מתי דב, מנכ"ל מגוריט; יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל.

המשתתפים בפאנל דיברו על תוכנית הדגל של השר כחלון והדעות כמובן היו חלוקות. ראש עיריית לוד רביבו, שהעיד שהוא סבור שכחלון הוא מהשרים הטובים ביותר שהיו בישראל, יצא בביקורת נגד מחיר למשתכן ואמר כי הקבלנים המובילים בישראל אמרו לו שהם לא מעוניינים להיכנס לקחת חלק בתוכנית אז בעצם נותרים עם קבלנים מדרג אחד למטה."אם כן רוצים להמשיך עם מחיר למשתכן צריך לעשות בה שינויים - להוציא הגרלה לזוכים רק כשיש היתר בנייה ואז יש יותר ודאות; ושנית, לא לאפשר לזוכים להשכיר את הדירות מהיום הראשון ולחייב אותם לגור בעיר. "חצי מהזוכים שזכו במחיר למשתכן בלוד לא גרים בדירות אלא משכירים אותן - וזה חוטא למטרה של התוכנית", אמר.

נציג הממשלה בני דרייפוס כמובן הגן על התוכנית ואמר כי "תוכנית מחיר למשתכן היא התוכנית היחידה שהממשלה משווה את ההשקעה של היזמים. התוכנית אולי עלתה 5 מיליארד שקל למדינה, אבל הציבור נהנה מ-10 מיליארד".

לדברי דרייפוס, "ארבע שנים לערך מאז השקת התוכנית ישנן כבר 3,500 דירות שאוכלסו בפועל ועוד כ-33 אלף דירות שנמצאות בהחלטת ועדה או שקיבלו היתר בנייה מלא ועשרות אלפי חוזי מכר - אלה נתונים דרמטיים. נכון שיש 60 אלף זוכים אבל חשוב להבין שבנדל"ן התהליכים לוקחים זמן, אי אפשר לאכלס 60 אלף זוכים בארבע שנים. בישראל לוקח בממוצע 12 חודשים לקבל היתר בנייה (נתון שהיזמים שנכחו בפאנל פיקפקו בו באופן מוצהר - י.נ), עוד 28 חודשים לבנות בניין ולאחר מכן הזמן לקבלת טופס 4 ". 

דרייפוס גם ענה לרביבו בעניין ההצעה לצאת עם הגרלה רק אחרי היתר, והטיח בו "אולי נצא להגרלה רק כשהבניין עומד כבר וזהו". מנגד דרייפוס אמר לראש עיריית לוד כי "צריך להודות לראשי הערים שהם השותפים שלנו שמאפשרים בנייה במסגרת מחיר למשתכן . לולא הסכמתם ושיתוף הפעולה שלהם התוכנית לא היתה יכולה להתרומם ב-86 רשויות ברחבי הארץ".

לעניין ההגבלות על הזוכים שהציע רביבו, דרייפוס אמר כי "הרגולטור לא יכול לאכוף בפועל מגורים בדירה אבל אם שוקלים אם לתת דירה מוזלת או לא בהקשר זה - העדפנו לתת את הדירות המוזלות. יכול להיות שצריך לשכלל את השיטה, אבל אין לנו כוונה לעשות דברים שאנחנו לא יכולים לעשות", אמר.

אחרי דרייפוס דיברו היזמים שנכחו בפאנל, ולהם כמובן יש ביקורת נוקבת נגד תוכנית מחיר למשתכן . עמיר שאלתיאל יצא נגד הפערים הגדולים בשווי ההטבה בין דירות מחיר למשתכן באזורי הביקוש לבין שוויה בפריפריה - פערים שלדבריו מסתכמים במאות אלפי שקלים. "זה לא צודק, לא שוויוני ולא סביר. כדי ליצור יותר שוויוניות המדינה צריכה למשל לתת הטבות כספיות לזוכים בני מקום בפריפריה בכספים בערבות מדינה"

דניאלה פז חיזקה את דברי שאלתיאל ואמרה כי "הפערים האלה הם עניין של החלטה ממשלתית – צריך אחידות בקביעת ההטבות". לפז היה משהו חיובי להגיד על תוכנית מחיר למשתכן והוא קשור להתמדה שבה: השר כחלון הפגין נחישות והתמדה בתוכנית במשך קרוב לארבע שנים וזה משהו שלא ראינו בממשלות הקודמות שכל אחת שלפה שפן אחר מהכובע. כחלון יצר ודאות בשוק הנדל"ן המקומי – יש שיאהבו ויסכימו עם התוכנית ויש שלא, אבל לפחות כולם יודעים מה קורה בשוק – מחיר למשתכן.יש חשיבות עצומה ליכולת של השוק לדעת לקראת מה הוא הולך. הוודאות הזו טובה לזוגות הצעירים וגם ליזמים שלוקחים חלק בתוכנית. למרות שיש לי ביקורת על כחלון וההתערבות שלו בשוק שאמור להיות שוק חופשי ומשוכלל, יש לי חשש שאם כחלון לא יהיה שר אוצר, התוכנית תיעלם ושוב תהיה חוסר ודאות בשוק".

יוסי חסון אמר בפאנל כי "כחלון כל הזמן מדבר על השיעור הראשון בכלכלה - היצע וביקוש, אבל הממשלה לא טיפלה כראוי בצד ההיצע. כ-60 אלף דירות מחיר למשתכן ו-130 אלף דירות לדיור להשכרה ארוכת טווח זה לעג לרש. המדינה צריכה לייצר 60 אלף דירות חדשות בכל שנה! ואם לוקחים בחשבון את המחסור בדירות שכבר קיים אז נדרשות 90 אלף דירות בשנה ואת זה הממשלה ממש לא מסוגלת לייצר במחיר למשתכן", אמר. חסון יצא בביקורת גם נגד איכות הבנייה והמפרט הטכני המחייב לדירות מחיר למשתכן, ואמר כי הם יהיו "בכייה לדורות". "אני רואה מפרטים עלובים ומגדלי מגורים עם מעלית אחת בלבד כי היזם רצה לחסוך - זה יהיה בכייה לדורות", אמר.

לדבריו, "אם לא ישוחררו מסה של קרקעות לבניית עשרות אלפי יחידות דיור, לא יהיה ניתן להגדיל את ההיצע ומחירי הדירות לא יירדו. החסם המרכזי היום הוא רגולטורי - הוצאת היתר בנייה. במרכז לוקח בממוצע בין שנתיים לארבע שנים להוציא היתר ולא שנה כמו שאומר דרייפוס. לממשלה יש את היכולת להסיר חסמים, 
אם יבוא הרגולטור ויורה על מנגנון שיזרז הליכים ויורה על מתן היתר בנייה תוך חצי שנה או 9 חודשים, רק אז יהיה שינוי בשוק".

"כחלון אמר לפני 4 שנים שאם הוא לא יוריד את מחירי דירות ב-20% הוא יתפטר. הוא לא באמת הצליח, הוא נכשל. אם לא יבוצעו הדברים שהצעתי - אני משוכנע שמחירי הדיור לא יירדו, הם יעלו", סיכם חסון.

דרייפוס התייחס למחירי הדירות ולטענות להיעדר השפעה רוחבית של מחיר למשתכן עליהם, ואמר כי "אף אחד לא ציפה שהמחירים יירדו ב-1.4% אבל זה קרה. השוק הפך משוק של קונים לשוק של מוכרים. אולי ייקח זמן עד שהמגמה תחלחל לשטח, אבל אני משוכנע שהמגמה כאן כדי להישאר", סיכם.

תחום ההשכרה לטווח ארוך הוזנח ונשכח

מתי דב דיבר מן הסתם על הדיור להשכרה, ואמר, כי "הרחקת המשקיעים מהשוק בפועל פגעה בשוק השכירות - היא הקטינה את הדירות להשכרה לכן המחירים עלו ויעלו, בעלי הדירות מתנהלים כמו במערב הפרוע והשוכרים שבויים בידיהם. תחום ההשכרה לטווח ארוך הוזנח ונשכח בקדנציה הנוכחית של כחלון, כל הפוקוס היה על תוכנית מחיר למשתכן . זאת טעות לא לקדם את התחום הזה כפתרון למשבר הדיור". 

דב קרא לממשלה הבאה לשים בקדמת הבמה את תחום ההשכרה לטווח ארוך, להקצות קרקעות לפרויקטים להשכרה באיזורי ביקוש, ולטפל בדחיפות בנושא הרגולטורי שיאפשר לגופים המוסדיים להיכנס לענף - להפוך עבורם את התחום לאטרקטיבי. למשל, ע"י קיצור משך התקופה שבה אסור למכור את הדירות להשכרה מ-20 שנה ל-10 שנים. אם הגופים המוסדיים ייכנסו לענף זה יאפשר לנו לגייס יותר כסף ולרכוש יותר ויותר דירות להשכרה לטובת השוכרים", אמר.

דניאלה פז אף חיזקה את דברי דב ואמרה כי כי "הדירות צריכות להישאר להשכרה בידי קרנות הריט והמוסדיים לצמיתות, לא ל-20 שנה ובטח לא ל-10. מדובר כאן בקורת גג, לא במשחק תשואות. אם רוצים שוק מוסדי של שכירות צריך לחשוב אחרת לגמרי - לא צריך לבנות פנטאהוזים או דירות גן או לחפש אקזיטים - צריך לבנות דירות להשכרה במימון המדינה, וזהו. רק כך אפשר לספק קורת גג ראויה".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןעיריית לודדניאלה פז ארזיאיר רביבומשה כחלוןבני דרייפוסיוסי חסוןמתי דב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...