אי מסוכן: שוק הנדל"ן הבריטי נערך לברקזיט והוא מבולבל מאוד

לא מעט יזמים מנסים לפתות את הישראלים לקנות נדל"ן בבריטניה. חשוב לדעת כי בין אם הברקזיט יתרחש בסוף מרץ ובין אם יידחה, שוק הנדל"ן נמצא באי ודאות עצומה 

שיתוף הכתבה
אי מסוכן: שוק הנדל"ן הבריטי נערך לברקזיט והוא מבולבל מאודאי מסוכן: שוק הנדל"ן הבריטי נערך לברקזיט והוא מבולבל מאוד

נדמה שהדיבורים על הברקזיט – עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי – נמשכים כבר נצח. בפועל, עזיבת בריטניה את האיחוד אמורה לקרות בסוף החודש הבא, ב-29 במרץ 2019, אבל גם זה כבר לא ממש בטוח: בימים האחרונים מתפרסמות ידיעות על הסיכוי הגבוה למשאל עם על דחיית הברקזיט, דבר שיאריך את תקופת ההמתנה שנמשכת כבר כשנתיים. על רקע כל זה, ישנו עניין אחד ודאי, והוא אי הוודאות: מאז אושר הברקזיט במשאל העם, סקטורים שלמים בבריטניה שרויים בבלבול גדול ולא באמת יודעים למה לצפות.

אחד הענפים שבהם הבלבול הזה הוא הגדול ביותר, הוא ענף הנדל"ן - לתשומת ליבם גם של ישראלים רבים, שלאחרונה מוצפים בהצעות מפתות לקנות נדל"ן באי הבריטי, בהזדמנות כמובן. 

בכתבה שהתפרסמה בנושא לאחרונה במגזין הנדל"ן The Real Deal מצוינים כמה מספרים מעניינים מאוד סביב הברקזיט, בהקשר של השקעות נדל"ן : מתברר שהמשקיעים משכו 315 מיליון ליש"ט מענף הנדל"ן בבריטניה בדצמבר 2018 בלבד; עוד נכתב שם כי סביב משאל העם, שנערך ביוני 2016, נמשכו 446 מיליון ליש"ט על ידי משקיעים, ועוד 328 מיליון ליש"ט בחודשים שלאחר מכן. אדריאן בנדיקט, משקיע נדל"ן בחברת פידליטי אינטרנשיונל, התראיין בכתבה והצהיר כי "זוהי רק תחילת הדרך", וכי מחירי הנכסים הקמעונאיים ימשיכו לרדת עוד.

מן הצד השני, בשולי כתבה שהתפרסמה בבלומברג ושדיווחה על משפט בנושא חוזה לשכירות ארוכת טווח במרכז לונדון, צוין כי הביקוש למשרדים בעיר הבירה דווקא שמר על יציבות ואף הציג מספרים יפים: ב-2018 הושכרו בעיר כ-14.6 מיליון רגל רבוע של משרדים, המספר הגדול ביותר זה ארבע שנים. אם נזכיר שההחלטה על הברקזיט עצמו התקבלה, כאמור, באמצע 2016, נקבל תמונה אופטימית יותר על שוק הנדל"ן הבריטי, לכל הפחות בנוגע ללונדון.

כתבתה של ליז לוקינג במגזין Mansion Global מחזקת את הנתונים האלה: לוקינג מדווחת כי המחיר הממוצע לרגל רבוע בלונדון עלה ב-3% ברבע הרביעי ב-2018.

נחזור לנתונים המעודדים פחות: חברת ראיית החשבון הבריטית מור סטפנס (Moore stephens) דיווחה זה מכבר על מצוקה של ממש בקרב סוכני הנדל"ן הבריטיים. מבדיקה שערכה עולה כי כמעט 5,000 סוכני נדל"ן, מתוך כ-25,500, דיווחו על מצוקה פיננסית בתקופה האחרונה. אומנם הדיווח מתייחס ל-2017, אך הוא בהחלט יכול להצביע על מגמה.

הגארדיאן הזכיר בכתבה שלו מיולי 2018, התייחס לפרסום של פירמת ראיית החשבון וכתב שני דברים: ראשית, חלה עלייה מינורית בסוכנויות הנדל"ן שפשטו רגל לאורך 2017 – 153 מול 148 בשנה הקודמת. שנית, 7,000 סוכנים – מספר לא קטן כלל - הכריזו כי הם נמצאים בסכנה לפשיטת רגל.

במגזין IPE Real assets ממשיכים במגמה האופטימית פחות ומדגישים את החששות מקיפאון. ויליאם הרדימנט, בעליה של חברת נדל"ן בריטית, צוטט בכתבה כמי שאומר כי הוא צופה סטגנציה, קיפאון, בשוק ברבע הראשון של 2019, "בשל חוסר הוודאות שיוצר הברקזיט", כדבריו.
באותה הכתבה מסופק נתון אשר ממחיש, אולי, את הבלבול הגדול. הכתבה מציינת כי, מצד אחד, היקף המשרדים שנמצאים בשיפוצים נכון לסוף 2018 עמד על 11.8 מיליון רגל רבוע, מספר המשקף ירידה של 13% - אך מצד שני, המספר עדיין נמצא מעל הממוצע השנתי, שעומד על 10.5 מיליון רגל רבוע.

הניו יורק טיימס מצידו סיפק זווית אחרת לכל העניין – וגם היא אופטימית יחסית: הוא מדווח כי חברת נדל"ן גרמנית בשם גרנד סיטי, שמעולם עד היום לא השקיעה בלונדון, החליטה דווקא לאחרונה לרכוש בעיר 117 דירות, פשוט משום שהיא חושבת שמדובר בהשקעה מצוינת, דווקא על רקע הברקזיט. כדי לקבל פרופורציות נציין כי לא מדובר בסתם חברה – אלא בכזו שבבעלותה 86 אלף בתים בגרמניה. בכירי החברה מספרים שרכשו את הדירות בהנחות משמעותיות, משום שהמוכרים פשוט היו "תחת לחץ למכור אותן בהקדם".

עוד צוין בכתבה זו כי המחירים בלונדון שמרו על יציבות בשנה החולפת, אבל יש מי שטוען שמדובר רק במה שקורה מעל פני השטח. מתחת לפני השטח נדמה כי רבים פשוט מחכים: מכירות של נכסים יוקרתיים בעיר, למשל, ירדו ב-25% בשנה האחרונה, מה שמעיד על כך שהאנשים מחכים ולא ממהרים לבצע עסקאות.

הנתונים שהוצגו כאן אכן מבלבלים, והם ממחישים יותר מכול את הבלבול בשוק הבריטי. כל עוד הברקזיט הוא בגדר מהלך עתידי, וכל עוד הוא לא יוצא לפועל, נראה שהשוק ימשיך לשרות באי ודאות רבה, מה שעלול להוביל להשלכות רבות – לכאן או לכאן.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:The Real Dealנדל"ן בבריטניהרכישות משקיעיםברקזיט
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...