"הייתי העוזרת האישית של רמי לוי בתקופה שבה הוא שינה את הכללים. זו הייתה חוויה מכוננת"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם – עו"ד רונית אשד לוי, מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית, שמספרת על הטעות שעשתה כעו"ד צעירה, מה משותף לשוק הנדל"ן ולכדורגל, ואיזה ז'אנר ספרותי היא הכי אוהבת

שיתוף הכתבה
צילום: ענבל מרמרי צילום: ענבל מרמרי

עו"ד רונית אשד לוי, מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית , מבית אפריקה ישראל מגורים, מתארחת השבוע במדור ומספרת למה לפרויקט בבאר יעקב היא שומרת חסד נעורים, איך רמי לוי לימד אותה איזה שינוי יכול לעשות אדם עם תעוזה וחזון, ולמה היא תמיד עונה לטלפונים של הקרובים אליה. 

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:

"בתחילת דרכי, לפני כמעט 18 שנה, הייתי העוזרת אישית של רמי לוי. הוא דמות מאוד מרשימה, גם באחד על אחד. בעבודה לצידו נחשפתי לשוק העסקים בצורה הכי קשוחה שלו. בעולם הקמעונאות צריך לשחק לפי הכללים - והוא שינה את הכללים, זה מראה איך אדם אחד עם הרבה תעוזה וחזון יכול לשנות עבור רבים את מה שנחשב כאקסיומה. הוא עשה בעשר אצבעות את מה שאנשים אחרים לא עשו כל החיים, הביא שינוי תודעתי ושינוי צרכני, והביא את בשורת המחיר הזול למשקי בית רבים שזה היה חלום רחוק מבחינתם".

טעות שלמדתי ממנה:

"הטעות הכי גדולה שעשיתי, עוד כעו"ד צעירה. בדיוק שבתי מחופשת לידה, והייתי בתהליכי סגירה של עסקה שדרשה רישום של המשכנתה בעירייה. באותה תקופה התרחש שינוי בירוקרטי בתהליך ולא היינו ערים לכך, וזה עיכב בכמה ימים את הפרוצדורה. היינו צריכים לקבל אישורי עירייה כדי לרשום משכנתה, הגעתי לטאבו ולא הצלחנו להשלים את העסקה. למדתי מהטעות הזו תמיד להיערך מראש, ללמוד ולעקוב אחר שינויי רגולציה ותמיד לוודא שאת מגיעה מוכנה לסיטואציה מסוימת. באותו מקרה לא הצלחנו להמשיך את הרישום בטאבו בגלל זה, אך כמובן שזה נפתר כעבור כמה ימים".

צילום: ענבל מרמרי צילום: ענבל מרמרי

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:

"בשנת 2017 התחלתי לעבוד אצל רוני יצחקי, יו"ר  קבוצת יצחקי השקעות. הייתי סמנכ"לית פיתוח עסקי, הקמתי וניהלתי את מערך ההתחדשות העירונית בחברה. רוני הוא דמות למופת. הוא האמין בי ונתן לי מפתחות להקים עבורו אופרציה משמעותית, אבל הוא גם איש עסקים מהזן שלא רואים כמעט - חכם, רואה כמה צעדים קדימה, יצירתי, יודע לתת גב לעובדים שלו בצורה מלאה, לתת את התחושה שהוא מגבה. הוא היה מאוד זמין להתייעצויות, גם הכי קטנות. עבדתי איתו 6 שנים ואלו שנים שהשפיעו עלי מאוד. גדלתי מאוד בתפקיד עצמו".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:

"בסוף הבית זו ההצלחה הכי גדולה. להצליח בקריירה וגם להיות אמא נוכחת, בת זוג, אחות ובת. לשמור על התא המשפחתי וגם על מעגל החברים, ולמצוא את האיזון ואת היכולת לנהל את המקצוע ואת החיים ביחד. ההצלחה הכי גדולה זה לעשות את זה לאורך זמן. אני תמיד עונה לטלפונים של הקרובים אליי, אמא שלי, הבן הזוג והילדים".

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:

"שוק הנדל"ן הפך להיות שוק שכולם מכירים את כולם וכולם מבינים בו, כמעט כמו כדורגל, מן תחביב שכולנו חולקים. חשוב לא להתבלבל בתחילת הדרך ולחשוב שאתה כבר יודע הכל, אלא להמשיך להתמקצע ולהכיר את כל ההיבטים של מה שאתה עושה. מה שאנחנו עושים משפיע על אנשים לאורך זמן, נדל"ן זה יותר ממניות ושורת רווח, זה משהו שהוא גם מאד רגשי. צריך להתייחס לזה בחרדת קודש. כשאתה נכנס לתחום תהיה מקצועי ואל תשכח להיות אנושי".

החלטה הראשונה שהייתי מקבלת אם הייתי שרת הבינוי והשיכון:

"לשבת ולדבר עם כולם, להבין וללמוד, דברים שרואים מכאן לא רואים משם. אני מניחה שיש הרבה צרות שמגיעות אלייך כשר שאנחנו לא חשופים אליהן. דבר ראשון זה לשבת ולמפות את בעלי ההשפעה והרלוונטיים לתחום. גם הרגולטורים, גם ברמה המוניציפלית וגם הממשלתית - הקבלנים, היזמים, הבנקים, לשבת ולהבין את השוק הזה ואז רק לדעת לקבל החלטות נכונות. צריך לבחון איך השפעות הרוחב שלנו משפיעות על כל הענף. כשאתה מושך מקצה אחד אתה מושך את הקצה השני. לא לעשות, ואז לראות מה קורה. בסוף צריך לראות את האירוע בכללותו ולקבל החלטות גם אם הן לא פופולריות, כי שוק הנדל"ן זה שוק ארוך טווח, אז צריך גם לייצר תוכניות ארוכות טווח".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי עולם הנדל"ן:

"אנשים לא מבינים למה לוקח כל כך הרבה זמן לפרויקטים לצאת לדרך, ואי ההבנה היא במקומה. כשאתה הולך בתוך השוחות אתה מבין שכל שלב לוקח המון זמן: להגיש מסמכי תב"ע ואז לאשר והתנגדויות והיתרים, וזה הפער הכי גדול בין אנשים שחיים את השוק ובין כאלה שלא. אנחנו מבינים שזה לוקח את הזמן, הלוואי שזה ישתנה ויוסיפו תקנים איכותיים לאנשי מקצוע, כי לוקח המון זמן להוציא תכנון והיתרים ודווקא החלק של הביצוע לוקח הכי פחות זמן".

קולגה שאני מעריכה במיוחד:

"מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים. הוא מנהל את החברה בתקופה סוערת ועושה את זה ביד רמה, בצורה מעוררת השראה, והוא זוכר להיות בן אדם. הוא אחד הנחמדים בענף ועל זה יש קונצנזוס אמיתי. הוא תמיד ברוח טובה ויש הרבה מה ללמוד ממנו".

הפרויקט האהוב עלי:

"אני מאוד נהנית מהעשייה ואני מתאהבת בפרויקטים שלנו. הפרויקט האהוב עליי הוא אחד שקידמתי כעורכת דין, 'סביוני תלמי מנשה'. השכונה הוקמה על קרקעות מושב תלמי מנשה, כשכונה חדשה של באר יעקב. השלמת הפרויקט היתה מורכבת וזה לקח לנו הרבה זמן, זו הייתה עסקת קומבינציה והייתה התנהלות מורכבת מול המנהל. זה היה מהפרויקטים הראשונים שלי ולכן גם היה משמעותי, אני שומרת לו חסד נעורים".

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:

"לבלות עם המשפחה שלי, ולקרוא. אני קוראת הרבה, ואוהבת ביוגרפיות במיוחד. יש מה ללמוד מאנשים שהלכו דרך. יש לי מנוי לספריה ואני לוקחת איתי את הילדים, שיחליפו גם ספרים. ואני נהנית שגם הם חווים את זה".

אם לא הייתי מנכ"לית חברת בנייה הייתי...

"אני ממש אוהבת את מה שאני עושה. כבר עשיתי את השינויים בקריירה שלי ועברתי מעריכת דין לעולם היזמות, אבל בסופו של יום כבר כסטודנטית מאוד נמשכתי לעולם הנדל"ן ולקחתי קורסים שעוסקים בנדל"ן. הייתי עובדת אולי מצד אחר של הענף,  אבל לא הייתי בוחרת בענף אחר".

התחזית שלי לשנה הקרובה:

"אנחנו בסיטואציה מורכבת. מצד אחד יש ציפיות לירידות מחיר אבל מצד שני אין התחלות בנייה דרמטיות חדשות ואין שחרורים של קרקעות. יש מכרזים שנסגרים ללא דורש, ולכן לצערי אני חושבת שהמחירים יחזרו לעלות. יש לנו אחריות אחד לשני וגם לילדים שלנו. אנחנו רוצים לחיות במקום שנוכל לגור בו ולקנות, ואני לא רואה שהמחירים הולכים לרדת. כל אחד מאיתנו רוצה להיות בעלים של דירה, ואנחנו כמובן תלויים גם במה שקורה בעולם אבל במובנים מסוימים אנחנו אי בודד, ובישראל חשוב לרבים מאיתנו להיות בעלים של בית כמעין סימן להצלחה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מיכה קלייןאפריקה התחדשות עירוניתזרקוררונית אשד לוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...