המתמודדים במעלות: כך נביא יזמי תעסוקה למרחק קילומטרים מגבול לבנון

"בונים על הקול שלכם": חודשיים וחצי לבחירות המקומיות, מרכז הנדל"ן מציג את הצעות המתמודדים בערים שונות בנוגע למדיניות הבנייה. במעלות תרשיחא נבנות כיום אלפי יח"ד, אך מגמת ההגירה עדיין שלילית והאתגר המרכזי הוא הבאת הזדמנויות תעסוקה. ואיך ניתן לקדם התחדשות עירונית באזור?

שיתוף הכתבה
בונים על הקול שלכם - מעלות תרשיחא. מימין: ראש העיר המכהן ארקדי פומרנץ ומוטי בן דוד (עיריית מעלות, מיכה בריקמן)בונים על הקול שלכם - מעלות תרשיחא. מימין: ראש העיר המכהן ארקדי פומרנץ ומוטי בן דוד (עיריית מעלות, מיכה בריקמן)

האם הבחירות  במעלות - תרשיחא הולכות להעיר את העיר המנומנמת בצפון המורכבת מכ-22 אלף תושבים? עד הבחירות המקומיות הקודמות שלמה בוחבוט היה ראש העיר המיתולוגי 42 שנה. אך במערכת הבחירות האחרונה  המפה השתנתה והוא הפסיד בבחירות לארקדי פומרנץ מישראל ביתנו.  הפעם מתמודד מולו מוטי בן דוד, מי שבתחילת הקדנציה היה סגן ראש העיר, והוא המועמד המוביל על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי "מדגם". מלבדם מתמודדים גם הילה בן אבו והפעיל החברתי חגי וינברג.

בן דוד, בעל תואר שני מאוניברסיטת חיפה במערכות מידע ושלטון מקומי, משמש ב-25 השנים האחרונות בתפקידים שונים בשלטון המקומי. בין היתר שימש  כמנהל מערכות המידע בעיר ובשנים האחרונות היה חבר מועצה.

הוא מספר מה גרם לו לעבור מהקואליציה לאופוזיציה: "הייתי סגן ראש העיר ומהר מאוד הבנתי שזה הולך לכיוון לא טוב ברמת הניהול. אנחנו מדברים על עיר לא מתפקדת כמעט 5 שנים, מחסור בתקציבים, ללא פרויקטים. כל הפרויקטים הקיימים היום שייכים לקדנציה הקודמת, גם מוסדות נסגרים. הבנייה שכן מקודמת בעיר היא בעקבות הסכם הגג מ-2017. בקדנציה הנוכחית לא קודם בעיר אף פרויקט אחר.

מה אתה מתכוון לקדם בהיבטי תכנון ובנייה?
"לעיר יש פוטנציאל מדהים. זו עיר קטנה, בתהליך בנייה אבל היא בהגירה שלילית. אני רוצה להוביל חזון, למנף את זה שאנחנו נמצאים באזור מדהים, שקורץ להרבה אנשים מהמרכז. כמו כן, היום 70% מהתושבים עובדים מחוץ לעיר, יש בעיה של תעסוקה. זו עיר שינה".

רה"ע פומרנץ: "אנו מחזקים את פארק התעשייה קורן, מרחיבים אותו, ומספר מפעלים חדשים כבר החלו לפעול בו. ממש בקרוב חברת הייטק, מהמובילות בתעשיית הפיתוח והייצור הביטחוני, תקים מפעל חדש בפארק. מדובר בבשורה נפלאה עבור העיר ותושביה, בשורה שתהווה גם מנוע צמיחה כלכלי לפיתוחה של העיר"

מה הפתרונות שלך לתעסוקה ומסחר?
"אזור התעשייה מעלות-כפר ורדים עכשיו מתחיל להתהוות, עם בניית תשתיות. הוא מיועד לתעשייה מתקדמת ושקטה, ואני רוצה לקדם אותו כדי להחזיר את הילדים שלנו הביתה. במכרזים ששווקו בינתיים, הגיעו חברות לואו-טק. אני רוצה שיגיעו מכל עולמות הטק, שנמצא את הייחודיות שלנו ונסייע לצעירים שלנו וגם לצעירים בכלל. היום מי שרוצה לעבוד בתחומים הללו נוסע ליקנעם או למקומות אחרים, בנסיעה של 40 דקות. אני מתכנן להקים מינהלת משותפת יחד עם כפר ורדים כדי לפתח את האזור.

מלבד זאת, המטרה שלי היא לייצר הטבות מדינה לעסקים שישקיעו במעלות-תרשיחא, לסייע בארנונה. אני נפגש עם חברי כנסת ושרים לשם כך. יש מרכז מסחרי ישן ורעוע מאוד במרכז העיר, אני מתכנן ליצור אזור מסחר ומגורים ומעליו". 

מה הצפי שלך מבחינת אוכלוסייה?
"הצפי של הסכם גג עוד בטרם זמני זה ל-50 אלף תושבים. אנחנו מעל 10 שנים עם אותו מספר תושבים. זה בסדר, אני בעד לייחד את המקום ככפרי וכן להשאיר את הטבע והירוק מסביב, אבל לצד זאת צריך לקדם עוד פרויקטים". 

"בצורה יצירתית – אפשר לחדש הרבה מבנים"

בתחום ההתחדשות רוב היזמים לא רוצים לעבוד בצפון בגלל היעדר רווחיות. מה הפתרונות שלך?

"גם היום יש יזמים בפינוי בינוי, חדיף, א ב התחדשות עירונית , שכבר פועלים בעיר, אבל עדיין אין פרויקט שיצא לפועל. יש תהליכים של החתמת דיירים. אחד הדברים שנקים מיד זה מינהלת התחדשות עירונית כדי להיות אוזן קשבת לתושבים ולוודא שמי שמקדם עונה לצורך של העיר. הרבה יזמים לא מגיעים בגלל כדאיות, ועל כל דירה ותיקה דורשים לבנות 8 דירות. צריך לראות איך עושים את זה נכון".

מה לגבי פרויקטים של חיזוק?
"אין פרויקטים של חיזוק ועל פי פיקוד העורף הבניינים הישנים במרכז לא עומדים בפני רעידות אדמה, וצריך לעשות חיזוק, לבדוק כדאיות של היזם לעשות חיזוק מבנים או הריסה ובנייה. כשאתה לוקח פרויקט גדול אתה יכול להשלים אותו בכמה אלמנטים. המרכז המסחרי כולו בקומה אחת. אפשר להשאיר את המסחר למטה, ולבנות מגורים למעלה, זה יעלה לך את הכדאיות. בבניינים אחרים אתה יכול לעשות תמ"א 38 2 - הריסה ובנייה.  בצורה יצירתית אפשר לייצר הרבה פרויקטים ולחדש מבנים. זה תחום שאשים עליו את הדעת, כי יש בעיה במבנים הישנים, במיוחד ברובע הישן, רובע ג'".

מה לגבי שכונות חדשות?
"שכונות חדשות מוקמות כחלק מהסכם הגג, וכרגע יש שכונה חדשה שהתעכבה משיקולים לא נכונים ועכשיו היא מתחילה. בעזרת השם עוד חודשיים וחצי אוביל את הבנייה שלה".

על האופן שבו בכוונתו לטפל בהגירה השלילית אמר: "אני רוצה לקדם על כביש 89, שזה הציר הראשי המקשר בצפון, מרכז מסחר ובילויים חדש כדי להחזיר את הצעירים. היום קיים שם מגרש כדורגל גדול ישן.  נבנה חדש באזור תעשייה מרווח. מעבר לזה יש לנו את אגם מונפורט, זה אגם שנבנה לפני שנים והיה חזון של ראש העיר הקודם שעשה שם אטרקציות, לא בכמות מספקת, יש בריכת שחייה לא מקורה, מדשאות,  סירות באגם, אבל בפועל אין שום דבר. אני הולך לייצר קונספט משפחה, להביא מלונאות, אייר בי אנד בי, אזורי מסחר, מסעדנות, אזורי בילוי, פאבים ומוזיקה טובה למשוך צעירים ובכלל".

"חברה גדולה בתחום התעשייה הבטחונית תגיע בקרוב"

ראש העיר המכהן ארקדי פומרנץ נבחר לראשות העיר ב-2018, לאחר שעשה היסטוריה כששם קץ לכהונתו בת 42 השנים של קודמו בתפקיד שלמה בוחבוט - עליו גבר בסיבוב השני. את הקריירה המוניציפאלית החל עשור קודם כחבר מועצת העיר, ובשנים 2008 עד 2013 שימש גם כסגן ומ"מ ראש העיר. באופן טבעי, התמונה שהוא מציג לגבי מצבה של העיר כיום שונה בתכלית:

"העיר נמצאת בתנופת בנייה גדולה, ובהיקפים משמעותיים. אלפי יחידות דיור נבנות בימים אלה. אוכלוסיית העיר מונה כיום כ-25 אלף תושבים ובעשר השנים הקרובות היא אמורה לגדול ב 10.000  תושבים נוספים.

בן דוד: "יש לנו את אגם מונפורט, זה אגם שנבנה לפני שנים והיה חזון של ראש העיר הקודם שעשה שם אטרקציות, לא בכמות מספקת, יש בריכת שחייה לא מקורה, מדשאות,  סירות באגם, אבל בפועל אין שום דבר. אני הולך לייצר קונספט משפחה, להביא מלונאות, אייר בי אנד בי, אזורי מסחר, מסעדנות, אזורי בילוי, פאבים ומוזיקה טובה למשוך צעירים"

"הצביון של העיר כמי שחיה וטובלת בתוך הטבע עם ריאות ירוקות, וגובלת בשמורת כזיב בהחלט הולך להישמר, תוך כדי שמירה על האיזון בין אינטנסיביות עירונית ואורח חיים כפרי ושמירה על ערכי הטבע. בחזון שלנו, העיר תשמש כעיר מרכזית בגליל בתחומי איכות החיים והסביבה, החינוך, התרבות, הספורט והפנאי".

כיצד אתה מתכנן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"ראשית, אנחנו יוצרים הזדמנויות תעסוקה רבות. ולשם כך אנו פועלים בשני מישורים: הקמנו פארק תעשיית הייטק משותף עם המועצה המקומית השכנה שלנו כפר ורדים, ונכון להיום הפארק נמצא בהליך שיווק מגרשים על ידי רמ"י. בנוסף, אנו מחזקים את פארק התעשייה קורן, מרחיבים אותו, ומספר מפעלים חדשים כבר החלו לפעול בו. ממש בקרוב חברת הייטק, מהמובילות בתעשיית הפיתוח והייצור הביטחוני, תקים מפעל חדש בפארק. מדובר בבשורה נפלאה עבור העיר ותושביה, בשורה שתהווה גם מנוע צמיחה כלכלי לפיתוחה של העיר וקידומה".

איך ניתן להביא לעיר יותר יזמי תעסוקה ומסחר?
"שטחי תעסוקה ומסחר הם חלק אינטגרלי מבניית השכונות החדשות, אנו מקבלים כל העת פניות יזומות של יזמים שרוצים להגיע לאזור מדהים ומקסים, יש גם תמריצים ממשלתיים ועירוניים שהופכים את הכוונה להגיע לעיר לכדאית מבחינה כלכלית".
 
האם הבנייה למגורים נעשית כיום בקצב מספק?
"אנו בונים ברמה הנדרשת ובקצב מדהים. יש כיום 5 שכונות חדשות שנבנות בעיר עם אלפי יחידות דיור, בנייה רוויה וצמודת קרקע בסטנדרטים גבוהים, כשגולת הכותרת היא שכונת גבעת הנשיא פרס עם לא פחות מ-2,300 יחידות דיור".

מה לגבי תחום התחבורה והתשתיות?
"לאחרונה פתחנו כביש חדש ורחב - כביש מספר 11 שמשמש ככניסה ויציאה נוספת לעיר, אנו גם סוללים כל העת כבישים בתוך העיר ברמת התחזוקה השוטפת. אנו במגעים תמידיים אל מול הזכיין של התחבורה הציבורית ומשרד התחבורה להגדלת התקנים וקווי הנסיעה בתוך העיר ומחוצה לה. כמו כן אנו שמים דגש על נושא האנרגיה והתייעלות אנרגטית. בעיר קיים פרויקט מרכזי של אנרגיה סולארית שמוצבת על מוסדות עירוניים ומוסדות חינוך. נושא אחרון וחיוני זה חיבור העיר לרשת המסילות של רכבת ישראל והארכת כביש 6 צפונה עד צומת כברי וגם בנושא זה חלה התקדמות משמעותית". 

לסיכום - מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבניה בעיר? 
"יש להמשיך לקדם את הסכם הגג מול משרדי הממשלה להמשך הליך בנייה של 5000 יחידות דיור וקידום נושא ההתחדשות העירונית בפריפריה. על המדינה לסייע במתן תמריצים ליזמים שחפצים לבנות בפריפריה במסגרת פינוי בינוי והתחדשות עירונית, כדי שתהיה ליזמים כדאיות כלכלית.

"נושא חשוב נוסף הוא קיצור חבלי הבירוקרטיה אל מול ועדות הבניה המחוזיות והארציות ומתן עצמאות נוספת לוועדות תכנון והבניה המקומיות. נושא אחרון הוא השקעה בהליך רה תכנון לשכונות החדשות שעתידות להיבנות בתרשיחא עקב האופי הייחודי והקרקע של תרשיחא שהינו כפר שנוסד לפני כ-800 שנה ככפר צלבני".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית מעלות תרשיחאבחירות מוניציפליותמעלות תרשיחאארקדי פומרנץמוטי בן דוד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...