המדינה תובעת מיליונים בגין קריסת חניון הברזל בת"א: "כשל חמור, קונסטרוקציה לקויה מיסודה"

התביעה האזרחית על סך כ-3.5 מיליון שקל הוגשה נגד דניה סיבוס ונגד חנוך צחר ומשרדו, ששימש כמתכנן הראשי של החניון בן 4 הקומות שקרס ב-2016 ברמת החייל - אסון בו נהרגו 6 בני אדם ונפצעו 23. "נראה כי ביסוד התכנון הלקוי של צחר עמד רצונו לחסוך ככל הניתן בעלויות החפירה", נכתב בכתב התביעה

שיתוף הכתבה
אתר האסון שעות לאחר התרחשותו ב-2016 (משטרת ישראל) אתר האסון שעות לאחר התרחשותו ב-2016 (משטרת ישראל)

מדינת ישראל ומשרד הביטחון הגישו הבוקר (ג') תביעה אזרחית על סך על סך 3,362,478 שקל באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב, נגד חנוך צחר; משרד מילר, שנבל, צחר ושות'; וחברת דניה סיבוס , בגין העלויות בהן נאלצה המדינה לשאת והנזק לקופת המדינה שנגרם כתוצאה ממעשיהם ומחדליהם של הנתבעים במסגרת אירוע קריסת חניון הברזל בתל אביב.

אסון קריסת החניון התת קרקעי אירע בספטמבר 2016, ברחוב הברזל פינת הנחושת באזור התעשייה רמת החייל, בצמוד לבית החולים אסותא. החניון, בן ארבע קומות, קרס במהלך הבנייה, דבר שהוביל למותם של 6 בני אדם ופציעתם של 23. התקרה העליונה של החניון קרסה על הקומות שמתחתיה "בשל כשל חמור בתכנונו ההנדסי", כך על פי כתב התביעה. 

הנתבע חנוך צחר, הוא הבעלים של משרד מילר, שנבל, צחר ושות', המתמחה בתכנון קונסטרוקציה של מבנים ועל פי כתב התביעה שימש כמתכנן המרכזי של חניון הברזל מטעם משרד צחר עבור חברת דניה סיבוס בע"מ. "במסגרת תפקידו תכנן קונסטרוקציה לקויה מיסודה אשר הובילה בסופו של דבר לקריסת חניון הברזל", כך בכתב התביעה. 

בדצמבר 2020 הוגש לבית משפט השלום בתל אביב- יפו כתב אישום נגד חנוך צחר, המשרד שבבעלותו וכן נגד נאשמים נוספים, בעבירות של גרימת מוות ברשלנות לפי סעיף 304 לחוק העונשין, ובעבירות של גרימת חבלה ברשלנות לפי סעיף 341 לחוק העונשין.

"נראה כי ביסוד התכנון הלקוי של צחר - רצון לחסוך בעלויות" 

חברת דניה סיבוס ביצעה עבור אפריקה ישראל את עבודות ההקמה של חניון הברזל. "לפיכך דניה סיבוס היא שנשאה באחריות המלאה לאשר התרחש באתר, מכוח התחייבויותיה החוזיות. כמו כן, החברה היא מזמין העבודה, בסופו של דבר וחייבת באחריות בדיני הנזיקין", נכתב בכתב התביעה.

עוד נכתב, כי "את הביטוי הברור לחומרת הכשל ההנדסי, אשר מדגים את עומק רשלנותם של המעורבים, ניתן למצוא בעובדה שתקרת החניון קרסה תחת עומס המהווה כשליש, בלבד, מהעומס בו הייתה צריכה לעמוד על פי המכרז" וכי "נראה כי ביסוד התכנון הלקוי של צחר עמד רצונו לחסוך ככל הניתן בעלויות החפירה באזור מי התהום, וזאת נוכח מנגנון התשלום שנקבע במסגרת התקשרותו עם חברת דניה סיבוס . צחר לא ביצע את הבדיקות הבסיסיות ההכרחיות לשם בחינת עומסי התקרה ואפשרות של חדירת העמודים". 

"תובענה זו מוגשת במנותק מההליך הפלילי ובנוסף לו, ובמסגרתה מבקשת המדינה להשיב לידיה את הכספים אותם נאלצה להוציא מקופתה בגין הנזקים שנגרמו כתוצאה ממעשיהם ומחדליהם של הנתבעים".

לעמדת המדינה, כתוצאה מרשלנותם של הנתבעים, אשר הובילה לאירוע הקשה, נדרש משרד הביטחון לשאת בהליך החילוץ והפינוי. במסגרת הליך הפינוי והחילוץ הפעיל פיקוד העורף מאות חיילים ואנשי מילואים, מנופים, ציוד מכני הנדסי, משאיות, גנרטורים, מערך היסעים, מערך הסעדה, מערך פינוי פסולת ועוד. עלויות המדינה בגין הליך זה מסתכמות בסך כולל של 3,362,478 שקל אותם מבקשת התביעה להשיב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הביטחוןדניה סיבוסתביעה אזרחיתחניון הברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...