מגרש בשווי 300 מיליון שקל ברחוב הירקון בתל אביב יוצא למכרז

המגרש ברחוב הירקון 7 מיועד לבניית 70 דירות יוקרה בנות 140 מ"ר, עם אפשרות לבניית 28 דירות נוספות ולהמרת חלק מהשטח לקומת מסחר ולבית מלון

שיתוף הכתבה
קרדיט שאטרסטוקקרדיט שאטרסטוק

מגרש בן כ-3 דונם ברחוב הירקון 7 בתל אביב, מול חוף הים, המיועד לבניית מגדל מגורי יוקרה, יוצא למכרז - כך פסק אתמול בית משפט השלום בתל אביב. המגרש, אחד היקרים ביותר בישראל, אמור להימכר על פי הערכת השמאי הוותיק אריה קמיל, בכ-300 מיליון שקל, ואולי אף יותר. גם כמה מחברות הנדל"ן המובילות בישראל הציעו, במגעים לא-רשמייים מחירים בסדר גודל דומה על המגרש.

בכך הסתיימה מחלוקת בת כ-15 שנה בין 28 בעלי המגרש, רובם הגדול פרטיים. עיריית תל אביב אישרה ביולי 2003 תב"ע לקרקע לבניית מגדל מגורים בן 15 קומות, 9,860 מ"ר ברוטו, מתוך זה 6,260 מ"ר שטח עיקרי ו-3,600 מ"ר שטחי שירות. התב"ע קובעת כי ניתן לבנות על המגרש מגדל עם 70 דירות בנות כ-140 מ"ר ברוטו. היזם שירכוש  את המגרש יוכל, על פי התב"ע, להסב חלק מזכויות הבנייה לקומת קרקע מסחרית, או להסב כמה מהקומות לבית מלון.  בכל מקרה, מדובר במכירת דירות שיהיו מהיקרות ביותר בתל אביב ובמדינה כולה. יש להניח שבקומה או בקומות העליונות יהיו פנטהאוזים שיימכרו בעשרות מיליוני שקלים.

שווי המגרש נראה לכאורה גבוה מאוד,  אך הוא אינו חורג מהמקובל בכל הנוגע למגרשי דירות יוקרה בתל אביב. המדובר בכ-4.3 מיליון שקל לקרקע (ואולי יותר) לדירת יוקרה, האמורה להימכר במחיר כפול ומשולש. 

תכנית תא 5000 של תל אביב, שאושרה אשתקד סופית, תאפשר אולי להגביה את המגדל ולבנות במקום עד 3,900 מ"ר נוספים. במקרה זה אפשר יהיה לבנות 28 דירות נוספות. היזם יחויב להגיש בקשה לקבלת זכויות בנייה נוספת לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א, ולקבוע את התכנון הסופי על פי החלטתה. במקרה זה עשוי המגדל להיות בן כ-20-25 קומות (ואולי יותר) ולהכיל כ-100 דירות יוקרה, אלא אם חלק מהשטח יוסב למסחר ו\או מלון.

מריבות ארוכות שנים 

למרות הסיכוי לרווחי הון גדולים, רבו הבעלים של הקרקע ביניהם שנים רבות על הדרך הטובה ביותר לנצל את הנכס היקר. בין היתר היתה מחלוקת האם למכרו בעסקת מזומן או בעסקת  תמורות (קומבינציה). מחלוקת אחרת היתה אם להוציא מיד מכרז למכירה, או לפנות ולהרוס תחילה בניין ישן העומד על חלק מהשטח. אחד הבעלים דרש להמציא לו בלבד את חוות דעתו של השמאי קמיל, ואחרים דרשו שהשומה תימסר לכולם, כדי שלא יופלה לטובה. היתה אפילו מחלוקת על גודל מודעת המכרז. מחלוקות אלו ואחרות עיכבו את המכירה במשך שנים. 

בסוף 2016 נמאסו המחלוקות והסחבת על כמה מבעלי המגרש, והם פנו לבית משפט השלום בתל אביב וביקשו להורות על פירוק-שיתוף. הדיון בבקשה נמשך זמן ניכר, בין היתר בשל מחלוקת בין בעלי הקרקע בשאלה מי יהיה כונס הנכסים. הבעלים הציעו 8 עורכי דין ובנובמבר אשתקד החליט השופט יריב למנות את עו"ד איתי הס לכונס הנכסים, לאחר שהועדף על ידי חלק ניכר מבעלי המגרש. עו"ד הס הכין הצעת מכרז והסכם מכר, והם אושרו אתמול סופית על ידי בית המשפט. 

בית המשפט אישר את קביעותיו של עו"ד הס בנושאים שהיו במחלוקת. השופט פסק, שכל מציע יוכל להגיע הצעה לעסקת מזומן ו\או עסקת תמורות. כן נקבע, שאפשר להוציא את המכרז ללא דיחוי עוד לפני פינוי הבניין הישן ותשלום לבעליו. נדחתה תביעת אחד הבעלים לקבל לעיונו בלבד את חוות הדעת של קמיל. עוד פסק השופט, שהמודעה בעיתונים תהיה בת רבע עמוד. עוד פסק בית המשפט, כי לקונים ינתנו 30 יום להגשת הצעה, עם אפשרות להארכה במקרה הצורך. השופט דחה בקשה של חלק מהבעלים להקצות ששה חודשים להצעת הצעה, נוכח גודלו של המיזם, וקבע שפרק זמן זה חורג מן הסביר והמקובל במכרזים כאלו. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זכויות בנייהתא/5000בית משפט השלום בתל אביב-יפועיריית תל אביבתב"עשמאי אריה קמיל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...