בני ביטון, ראש עיריית דימונה: "ראשי הערים מנהלים את המדינה"

בני ביטון, ראש עיריית דימונה וסגן יו"ר השלטון המקומי, משוכנע שהיזמים והצעירים יחזרו לבנות ולקנות בעיר וחושב שצריך להעניק חסינות לראשי ערים

שיתוף הכתבה
בני ביטון ראש עיריית דימונהבני ביטון ראש עיריית דימונה

דוח בנק ישראל לשנת 2018 שפורסם אתמול הצביע על הפער הגדול בין ההבטחות הגדולות של הסכמי הגג בין משרד האוצר לבין הרשויות המקומיות מול המספרים בפועל. על פי הנתונים שהציג בנק ישראל, בעיר דימונה למשל, שחתמה על הסכם גג לפני שנתיים וחגגה אותו ברעש גדול ביחד עם שר האוצר משה כחלון, כלל ההסכם הבטחה לשיווק קרקעות להקמת 2,924 דירות חדשות עד 2018, אולם בסופו של דבר שווקו רק 594 דירות – 20% בלבד. בפודקסאט "מגדל בבל" שוחחנו עם ראש העירייה בני ביטון, המכהן גם כסגן יו"ר השלטון המקומי על הסכמי הגג, על עתיד העיר ועל כוחו של השלטון המקומי.

[quote]

ביטון: "יש שני באגים בהסכמי הגג, ולכן גם החלטנו בשלטון המקומי להקים מינהלת להסכמי הגג לאחר הבחירות. יש שני פרמטרים שלא לקחו בחשבון: לא יכול להיות שדין דימונה וקרית שמונה כדין כפר סבא או מודיעין, ומרכז הארץ צריך לסבסד את הפריפריה. מעבר לכך, כל דירה שנבנית יוצרת לנו גירעון של 5,000 שקל והסכם הגג לא מטפל בכך".

- בגלל זה היזמים והצעירים לא באים לעיר?

"דימונה היתה חמה בשנים האחרונות. מתוך פוטנציאל ל-30 אלף יח"ד בנינו 4,000 יח"ד. רק כדי לסבר את האוזן, ראש הממשלה נתניהו היה בדימונה 10 פעמים ב-5 השנים האחרונות. השרים והממשלה אוהבים לדבר עם ראשי ערים כשיש תוצאות מהירות. אני אחדש ואומר לך שאין בעיה של כסף במדינות ישראל, רק צריך לדעת לעבוד עם השלטון המוניציפלי. מי שמנהל את המדינה הם ראשי הערים. הם בעלי הבית. 116 ראשי ערים הלכו הביתה בבחירות האחרונות, כי הציבור לא טיפש. אני מקבל 3,000-4,000 הודעות בכל יום מתושבים ואני עונה לכולם. יש לנו מגע אישי יום יומי וערי הפיתוח הפכו לערים מתפתחות. יש גאוות יחידה היום".

- ובכל זאת, יזמים כבר לא קונים קרקעות כמו בעבר.

"כמו שנתנו ליזמים את הקרקע בדימונה במחיר אפס, צריך לתת להם גם את הפיתוח בעלות אפס. במקביל, תן מענק לזוג צעיר - במקום 60 אלף שקל, 200 אלף שקל. ואז היזמים יעבדו. ובכל מקרה, ב-3 השנים האחרונות ההגירה השלילית נעצרה ודימונה התחילה להמריא. הנגב בתנופה אדירה, בכל היישובים. התחילו להבין שהמדינה לא נעצרת בין גדרה לחדרה. זוג צעיר שמגיע לפה מחפש חינוך טוב, דירות זולות והטבת מס. כל זוג צעיר שמגיע מקבל הטבה בנטו של 5,000 שקל, ואם יש לו ילד קטן עוד 2,500 שקל. הגיעו לי בשנה האחרונה 350 תושבים מעומר, מלהבים, מבאר שבע".

- הסוד הוא לתת יותר כוח לראשי הערים?

"ראשי ערים הם ראשי ממשלה קטנים. גם את התיק האחרון שלא היה בידינו נתנו לנו – תיק הביטחון. היום ראשי ערים הם מפקדי העיר. אנחנו מתעסקים בחינוך, ברווחה, בשיכון, אין תחום שאנחנו לא מתעסקים בו. יש לי אפילו חדר מיון בדימונה שאני מסבסד בחצי מיליון שקל".

- אבל אז באים כמה ראשי ערים ובועטים בדלי, עם עוד פרשת שחיתות.

"ידעתי שהשאלה הזו תבוא. לא יכול להיות שמתוך 254 ראשי ערים זה לא יקרה. תעשה סטטיסטיקה ותראה כמה ישבו מאחורי סוגר ובריח. אני נותן טיפ לראשי ערים – אל תשבו עם יזמים לבד. אבל אתה לא יכול להכתים את כולם. למה לחברי כנסת יש חסינות ולראשי ערים אין חסינות? אנחנו עובדים הרבה יותר קשה מהם ובהחלט יש כמה דברים שנעלה על הפרק בממשלה החדשה".

- ומתי דימונה תממש את החזון ל-100 אלף תושבים, פי שלושה מהיום?

"שלושה דברים נחוצים לחזון: את הראשון הצלחתי כבר לממש – הקמת מכללת סייבר בדימונה. השני זה נתב"ג משלים, שיהיה בשדה התעופה בנבטים ולא במגידו. השלישי זה דיסנילנד בדימונה. והוא גם יהיה כשר ולא פתוח בשבת. זה ישדרג לא רק את הדימונה או את הנגב, אלא את כל מדינת ישראל".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה כחלוןמשרד האוצרדו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראלבני ביטון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...