שוק המסחר והמשרדים: ת"א צומחת בקצב שיא; ירידה בחיפה ובי-ם

התפוסה הממוצעת בעיר הגדולה - מהגבוהות בשנים האחרונות • ירידה בדמי השכירות על משרדים בעיר הבירה, אל מול עלייה מרשימה ברמת גן • סקירת CBRE לשנת 2018

שיתוף הכתבה

מהו מצבו של שוק המסחר והמשרדים נכון לשנת 2018? מתברר שטוב מאוד – כך על פי סקירתה השנתית של השלוחה הישראלית בחברת ייעוץ הנדל"ן CBRE.

בסקירה שפרסמה החברה אתמול (ב') היא מדווחת על שנה שבה שוק המשרדים נהנה מהצמיחה הכלכלית במשק ומהמשך הציפייה לצמיחה גם השנים הקרובות, עובדה שתרמה לביקוש הגובר לשטחי משרדים. שיעור התפוסה הממוצע הארצי עלה בשנת 2018 בתחום המשרדים מרמה של 88.1% לרמה של 88.5%.

בתחום המסחר אומנם נרשמה יציבות בהיקף פדיונות, אחרי שנים רצופות של עלייה עקבית, אך נתוני המאקרו עודם טובים: דמי השכירות הממוצעים בתחום המסחר עלו ב-2018 מרמה של 113 שקל למ”ר, לרמה של 115 שקל למ”ר, ושיעור התפוסה הממוצע – מ-89.3% לרמה של 89.7% .ב-CBRE מסבירים את עצירת מגמת העלייה בהיקף הפדיונות בשינויים המתחוללים בתחום, "לנוכח התחרות הגוברת במסחר המקוון והגידול ברכישות בחו"ל אשר צוברות תאוצה עם התחזקות שער החליפין והגידול בתיירות היוצאת".

ומה מצב שטחי המסחר והמשרדים לפי אזורים? כאן ניתן להכתיר ללא ספק את תל אביב כבירת הסקטור, וכמי שנהנתה מהצמיחה החזקה ביותר בתחום בשנת 2018. "שוק המשרדים בתל אביב חזה בצמיחה הגבוהה ביותר שנרשמה בהיקף סיום הבנייה של פרויקטים חדשים", מציינים ב-CBRE. "בשנה זו חלה עלייה בדמי השכירות הממוצעים בשוק המשרדים בעיר מרמה של 94 שקל ל-97 שקל למ"ר, בשל שדרוג רמת המשרדים והגידול בביקוש. שיעור התפוסה המשיך לעלות, מרמה של 91% לרמה של 94%, על רקע הצמיחה בשוק התעסוקה".

עיר סמוכה שרשמה גם היא צמיחה יפה מאוד ב-2018 היא רמת גן, שממשיכה לצמצם את פערי המחירים מתל אביב, בעיקר באזור הבורסה, ונהנית משיעור תפוסה גבוה. "במהלך השנה האחרונה ברמת גן עלו דמי השכירות הממוצעים של שוק המשרדים מ-77 שקל ל-82 שקל למ”ר, ושיעור התפוסה המשיך לעלות מרמה של 89% לרמה של 93%", נכתב בסקירת CBRE.

עוד עיר לוויין שכנה, בני ברק, המשיכה את תנופת הפיתוח שלה. "העיר מהווה מוקד אטרקטיבי בקרב ערי הלוויין של תל אביב, וזאת לאור הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה, ורמות מחירים נמוכות ביחס לתל אביב", נכתב בסקירה. "אזור התעשייה בבני ברק הולך ומתפתח למתחם עסקים משמעותי, עם סביבת עסקים מודרנית". דמי השכירות בפרויקטים החדשים בעיר (בעיקר במתחם ה-BBC) עומדים על 60 שקל למ"ר ברמת מעטפת, ושיעור התפוסה שם עומד על 84%.

בשאר ערי גוש דן והשרון נרשמה יציבות כללית, לצד עליות קלות. בפתח תקווה דמי השכירות הממוצעים למשרדים עלו מ-56 ל-57 שקל למ"ר, ושיעור התפוסה שמר על יציבות ונשאר ברמה של 86% - "וזאת על אף התחרות הגוברת למשרדים במעגל השני מסביב לתל אביב", מדגישים כותבי הסקירה. "העיר צפויה לשנות את פניה בזכות הקמתם של מגדלים חדשים ומערכת הסעת ההמונים. פתח
תקווה מתפתחת בקצב המהיר ביותר מבין ערי המעגל השני".

בהרצליה נשמרה יציבות כללית: דמי השכירות בשוק המשרדים נותרו ברמה של 86 שקל למ"ר, ושיעור
התפוסה נשאר גבוה - ועלה מרמה של 91% לרמה של 92%; ברעננה נותרו דמי השכירות סביב רמה של 60 שקל למ"ר, ושיעור התפוסה נותר גבוה: כ-90%. "רעננה צוברת תאוצה, כסביבת תעסוקה המאופיינת בסקטור ההיי טק", כתבו אנשי CBRE. "אזור זה מהווה אלטרנטיבה זולה יותר ביחס להרצליה, ומקור אטרקטיבי לעובדים משכילים מאזור השרון".

ירושלים, לעומת אזור החוף והשרון, רושמת נתונים מאכזבים למדי. דמי השכירות הממוצעים בה ירדו ב-2018, מרמה של 67 שקל למ"ר לרמה של 66 שקל למ"ר. שיעורי התפוסה דווקא עלו, מ-87% ל-88%. ב-CBRE מפנים את תשומת הלב לאזור התעשייה בשכונת תלפיות בעיר, אשר "צפוי לשנות את פניו בשנים הבאות, עם הקמתם של כמה פרויקטים חדשים כדוגמת 'מתחם התנופה' ברחוב פייר קינג, הנמצא בתהליך בנייה".

גם בחיפה הנתונים מעודדים פחות – אף על פי ש-CBRE מגדירה אותה כ"מרכז העסקים של אזור
הצפון". למעשה, חיפה היא היחידה מבין הערים הכלולות בסקירה המציגה ירידה בשני המדדים: דמי השכירות הממוצעים בשוק המשרדים בעיר ירדו ב-2018 מ-65 שקל למ"ר ל-64 שקל למ"ר; שיעור התפוסה ירד מרמה של90%  לרמה של 87%.


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:CBREבניין משרדיםדמי שכירות עלייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...