"ההחלטה ללכת על תפקיד מהנדס העיר ירושלים, זה הדבר הכי משמעותי שעשיתי"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, שמספר על היועצת הארגונית שלימדה אותו להאמין בעצמו ולהיות מנהל טוב, מה הוא חושב על ראש העיר משה ליאון, למה הוא אוהב את כיכר דיזנגוף החדשה ולמה יש עוד סיכוי שיחזור ללמד מתמטיקה בתיכון

שיתוף הכתבה
יואל אבן, זרקור (שרון גבאי) יואל אבן, זרקור (שרון גבאי)

יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, מתארח השבוע במדור ומספר על ההחלטה ללכת על התפקיד הנוכחי שלו - החלטה ששינתה את חייו, איך למד להיות מנהל טוב, למה הוא ממליץ לאנשים לעבוד בחברות רציניות - גם בתפקיד זוטר, למה בעיניו חידוש כיכר דיזנגוף הוא פרויקט מאוד מרשים, ולמה למרות המשבר הוא אופטימי מאוד לגביי עתיד ענף הנדל"ן. 

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:

"ההחלטה ללכת על התפקיד של מהנדס העיר ירושלים. זה הדבר הכי משמעותי שעשיתי או שאעשה לדעתי בחיים. בשנת 2001, אחרי שסיימתי לימודי הנדסה אזרחית בטכניון עברתי לירושלים. בהתחלה עבדתי בחברות פרטיות של ניהול פרויקטים כמו אשטרום , שם עבדתי על פרויקט הרכבת הקלה, ואחרי זה בחברת מוריה כמשנה למנכ"ל הנדסה. התקדמתי מהתפקידים הזוטרים ביותר של פיקוח בשטח ועד רמה של מנכ"ל.

"ירושלים הייתה ההתמקצעות המקצועית שלי בכל התפקידים שעשיתי גם בביצוע וגם בתכנון, מעבר לנושא ההנדסי המקצועי, וגם העירייה הייתה התמחות שלי, כי כל מה שעשיתי היה מולם בהמון רבדים ותמיד זה היה גוף שעבדתי מולו. כשהבנתי שהעיר והעירייה זה התחום שלי, הבנתי שאני יכול לעשות שינויים מאוד משמעותיים כי כבר הכרתי היטב את המנגנון העירוני, ובשנת 2020 נכנסתי לתפקיד מהנדס העיר, אחרי ששנה לפני כן זכיתי במכרז". 

טעות שלמדתי ממנה:

"התנהלתי במשך תקופה כמנהל כשהיו חסרים לי כלי ניהול משמעותיים. לא ידעתי למשל לעשות עם העובדים שלי שיחות כנות ואמיתיות, לשים את הדברים על השולחן כדי לשפר את התפקוד שלהם ולבוא בטוב. למדתי את זה רק מאוחר יותר". 

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:

"יועצת ארגונית אישית בשם איריס ברקן, שלקחתי בשנת 2015, בתקופה שהייתי סמנכ"ל הנדסה בחברת 'מוריה'. הגעתי אז לנקודה שבה הייתי איש מקצוע טוב ורציתי לדעת איך אני מגיע להיות מנהל טוב. הרגשתי צורך להתחזק בתחום הזה. היא ליוותה אותי בהמון צמתים בחיים ומלווה אותי גם עכשיו, גם האישיים, והצליחה לעשות לי סדר. הפכתי למנהל טוב בזכותה, עם אמונה בעצמי וביכולות ניהול שלי, איך להניע אנשים ואיך להיות טוב עם אנשים. היום אני מנהל 500 איש".  

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:

"שאני מצליח להוציא מאנשים את הטוב וגורם להם להאמין בעצמם, וזה לא משנה כרגע באיזה תפקיד אני נמצא, וזאת בלי לשנות את צורת העבודה שלי מבחינת ההסתכלות והשקפת העולם המקצועית שלי". 

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:

"לעבוד בחברות רציניות ומשמעותיות - גם אם בתפקיד זוטר. מקום כזה יאפשר סביבת עבודה שחושפת להמון כלי עבודה, היכרות וחשיפה להמון גורמים. וגם - לא להקטין ראש. גם אם נראה שאתה מפסיד כרגע, או שאתה נותן יותר ממה שמשלמים לך, מגיע לעבודות לילה למרות שלא תמיד משלמים לך עליהן כמו שצריך. יש הרבה דברים שאנשים עושים איתם חשבונות קטנים ואז הם אולי מרוויחים באגורות אבל מפסידים בשקלים. צריך לדעת שאתה בונה לעצמך את העתיד ובסוף תתקדם". 

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבל אם הייתי שר הבינוי והשיכון:

"לעבוד על ההיצע, להקטין בירוקרטיה, ולהבין שכל הצדדים רצים לאותו הכיוון - גם המדינה, גם העיריות, גם היזמים, גם המתכננים - כולם צריכים לייצר ביחד ובשיתוף פעולה את מה שהעיר או המדינה צריכות". 

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:

"יזמים ומתכננים צריכים להבין את צרכי העיר כשהם רוצים לעבוד בה, ולשמוע את נציגי העיר. וכשהם מתכננים את הפרויקט הם צריכים לייצר מצב שבו ליזם יש את הרווחיות שהוא צריך, והעיר תרוויח מתוך הפרויקט את מה שהיא צריכה. כששני הדברים האלה משתלבים ביחד אז הדברים גם מתקדמים הרבה יותר מהר".

קולגה שאני מעריך במיוחד: 

"מהנדס העיר הקודם של תל אביב, עודד גבולי. הוא עשה בתל אביב את מה שאנחנו עושים היום בירושלים, ועזר לעיר לעשות קפיצה מבחינת הרצון של יזמים להשקיע בה. כמהנדס עיר אתה יכול להיות 'רק' מתכנן, או שאתה יכול להיות אחראי על פיתוח והאצה של העיר. הוא נתן ליזמים רוח גבית לעבודה בתוך העיר ולא חשש מזה, משך יזמים פנימה, ורתם את המערכת העירונית והכלכלית פנימה לזה. אני מעריך מאוד גם את ראש עיריית ירושלים משה ליאון. הוא הצליח להביא את העיר למקום מאוד טוב של פיתוח ועשייה. הוא לקח עיר מנומנמת והוביל אותה קדימה. על זה אני מאוד מעריך אותו". 

"הביא את העיר למקום מאוד טוב של פיתוח ועשייה". ראש העיר ירושלים משה ליאון (ראובן קופיצ'ינסקי, שאטרסטוק)"הביא את העיר למקום מאוד טוב של פיתוח ועשייה". ראש העיר ירושלים משה ליאון (ראובן קופיצ'ינסקי, שאטרסטוק)

הפרויקט האהוב עלי:

"אני מאוד אוהב את מה שעשו בכיכר דיזנגוף בתל אביב. הם הצליחו לקחת משהו שנבנה בשנות ה-80 והיה נראה שהוא טבעי, וליצור כיכר עירונית רחבה, מוארת, מתפקדת, מחוברת. זה פרויקט מאוד מאוד מרשים". 

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:

"להיות עם המשפחה, לבלות, לטייל".

אם לא הייתי מהנדס העיר ירושלים הייתי...

"מחנך ומורה למתמטיקה. ב-2018 הוצאתי תעודת הוראה למתמטיקה באוניברסיטה העברית, ואפילו לימדתי 5 יחידות לי"א-י"ב בבית ספר למחוננים בירושלים כחלק מהלימודים. מאוד אהבתי את זה, ואולי עוד אעשה את זה". 

התחזית שלי לשנה הקרובה:

"לדעתי ענף הנדל"ן יצליח להתאושש. אחד היתרונות של נדל"ן, אם זה בתשתיות ואם זה בבנייה, שבכל מצב המדינה מבינה שצריך להשקיע בזה כי הדמוגרפיה מתקדמת והצרכים רק גדלים, ולכן אני אופטימי. כמו כן, שנת 2024 תהיה שנה שבה יוזמות ילכו לערים שמשקיעות בכך - שיקטינו בירוקרטיה, שיתנו כתף טובה להשקעות - הן אלו שיצליחו לפרוח. ערים שלא יעשו את זה לא יזכו לכמות דומה של יוזמות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יואל אבןירושליםזרקורמהנדס עירמוריה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...