אורי יוניסי: "השוק חם, יש עליה בכל הסגמנטים, המשקיעים מתעוררים, שוק היד הראשונה רותח"

ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024: ראש מערך בנייה ונדל"ן בבנק לאומי הכחישה שהבנקים אחראים על מחירי הדירות: "אנחנו כיפת ברזל של הכלכלה". בעלים ומנכ"ל אאורה יעקב אטרקצ'י: "התפרקנו טוטאלית כעם, אבל נבנה פה מדינה למאה שנה הבאות". ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי אורי יוניסי: "השוק מתפקע בצורה שלא חשבתי עליה, אבל הזוגות הצעירים בבעיה". עמיר בירם, שותף מנהל ב-JTLV: "עליית הריבית פגעה הרבה יותר בשווי החברות והנדל"ן המניב מאשר המלחמה"

שיתוף הכתבה
אורי יוניסי בוועידת מרכז הנדל"ן (נאו מדיה)אורי יוניסי בוועידת מרכז הנדל"ן (נאו מדיה)

 עמיר בירם, שותף מנהל ב- JTLV , אמר אתמול (ג') כי "אם מסתכלים על שוקי ההון וחברות נדל"ן, עליית הרייבת פגעה הרבה יותר מהמלחמה בשווי החברות והנדל"ן המניב". בירם אמר את הדברים בווועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024 שנפתחה אתמול, בפאנל "ארבעה כרישים על במה אחת",  בהנחיית עיתונאית חדשות 12 דנה וייס. 

בירם הסביר כי "עם כל האירוע הקשה של 7 באוקטובר, עם ישראל יודע להתמודד. עם ישראל יודע להתגבר על האירועים הקשים. העלאות הריבית השפיעו מאוד קשה ופגעו בכל הסקטורים וגם במניבים, עכשיו רואים אופטימיות לקראת ירידה של הריבית". 

דפנה לנדאו, ראש מערך בנייה ונדל"ן, בנק לאומי, הכחישה שהבנקים אחראים על מחירי הדירות: "אנחנו אחראים על הכסף של מימון. מ-7 באוקטובר התגייסנו בלאומי, צריכים להיות בשביל היזמים והעולם העסקי, לעזור בגישור, בדחייה, למי שצריך עוד זמן. הבנו שהמשבר יהיה ארוך ויהיה מורכב אנחנו כיפת ברזל של הכלכלה". 

לדבריה, "עולם המשרדים הוא עולם של מרחקים ארוכים, עד שיש משרד בנוי לוקח 15 שנה, קשה מאוד לחזות, המפתח לניהול הסיכון הוא רמת מינוף. רוב יזמי המשרדים ממושמעים בהקשר הזה. רמת מינוף שמרנית יכולה לשאת את רמת התנודתיות. זה מה שאנחנו באים לממן, זה מה שאנחנו מחפשים. כמו שאומרים - התזרים הוא המלך".

יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל חברת אאורה , התייחס למלחמה ואמר כי זו "שנה מורכבת, שנה שבונה את הדורות הבאים. אני לא זוכר חוויה כזו. ביום כיפור היינו ילדים. זה אירוע שאנחנו בעיצומו ונבין אותו עוד 20 שנה. מה שקרה זה התפרקות טוטלית שלנו כעם וכולנו צריכים להפיק לקחים ולעשות אתחול של המערכת. בחלקה שלנו בנדל"ן התפקיד שלנו הוא לבנות את היישובים מחדש ולהתמקד בפריפריה.

יעקב אטרקצ'י (רועי טפר)יעקב אטרקצ'י (רועי טפר)

"היזמים יצטרכו לקחת חלק מזה, ההתחדשות העירונית תיקח חלק בזה, חברתית, ביטחונית, גם כלכלית. נבנה פה מדינה למאה השנה הבאות. אנחנו מדינה צעירה וצומחת, עד 2050 צריך  2 מיליון דירות חדשות. צריך התחדשות עירונית בלי בירוקרטיה, יש 620 אלף דירות שנבנו עד 1980, צריך לשנות את פינוי בינוי שיהיה מ-1990, כשהתחלנו לבנות ממ"דים. אם מכניסים את המספרים האלו אתה מכפיל את הכמות. נוכל לבנות 4 מיליון דירות חדשות להרבה שנים".

יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל חברת אאורה : "נבנה פה מדינה למאה השנה הבאות. אנחנו מדינה צעירה וצומחת, עד 2050 צריך  2 מיליון דירות חדשות. צריך התחדשות עירונית בלי בירוקרטיה, יש 620 אלף דירות שנבנו עד 1980, צריך לשנות את פינוי בינוי שיהיה מ-1990, כשהתחלנו לבנות ממ"דים. אם מכניסים את המספרים האלו אתה מכפיל את הכמות. נוכל לבנות 4 מיליון דירות חדשות להרבה שנים"

אטרקצ'י הוסיף כי "בצפון יש אתגר גדול כי לא פתרנו כלום. כשיחזור השקט הפריחה הכלכלית צריכה לחזור. הצפון הוא הזדמנות וגם הדרום, לקנות קרקעות ולעשות פינוי-בינוי, המחירים יעלו. בדרום זה כבר קורה".

אופיר שריד, מנכ״ל מליסרון , אמר כי "הקניונים הם הראשונים שנפגעים ממשברים והראשונים שיוצאים מהם. בקורונה נסגרנו ל-190 יום, מחברה שעושה 100 מיליון שקל רווח תפעולי ירדנו לאפס. ואז פתחו והכול התפוצץ והיה נהדר וכך שוב ושוב. ב-7 באוקטובר, משבר בסדר גודל תנ"כי, גם כשהקניונים נסגרו או שהקונים לא הגיעו, בחודש אוקטובר ירדנו ב-35% בפדיונות, נובמבר התחיל גרוע, ואז באמצעו התאוששות. בדצמבר גידול של 16%, ובפברואר גידול של 18% בפדיונות לעומת שנה שעברה.

"המשבר בהייטק התחיל ב 23 עם ריבית ועם ההפיכה המשטרית שדפקה את העסק. הצמיחה במשרדים תלויה מאוד בענף ההייטק. המחירים בתל אביב ירדו ב-10% לעומת 2022. הפריפריה לא חוותה את הקפיצה ב-2022 ולכן פחות נפגעת ממה שקורה היום. אבל בפתח תקווה, רמת גן ובני ברק, עודף ההיצע משפיע על המחירים כי הוא לא פוגש את הביקוש הנכון. וגם הדרישה של הרשויות המקומיות לתעסוקה. וזה משפיע על ירידת מחירים במעגלים השניים והשלישיים". 

ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי: "השוק מתחמם, יש הכפלה בקצב הבקשות מהבנק" 

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, אמר בריאיון בוועידת מרכז הנדל"ן באילת כי שוק הדיור לקראת רתיחה: "אביב הגיע, ואיתו הסימנים המצביעים על התחממות שוק הדיור. השוק מתחמם, אני אומר כבר חצי שנה. הנתונים הולכים ומתגברים. רואים שהשוק מתפקע בצורה שלא חשבתי עליה".

לדברי יוניסי, "השוק עלה ב-300 אחוז, לא היתה ירידת מחירים כי בודדו את הפרמטר של הריבית. זה השפיע רק על המשקיעים אבל לא על כל השוק. הפער בין הביקוש להיצע גבוה מאוד והתרחב עם השנים. אנו נמצאים במינוס 130 אלף דירות, וביחס לגמר בנייה 200 אלף". 

יוניסי קרא לממשלה לייצר קבינט דיור מרוכז אחד ולהילחם בתופעה: "אפשר לפתור הרבה בעיות והמחירים לא צריכים לעלות כל הזמן. צריך לפתור את הבעיה. הריבית שעלתה בצורה ניכרת משנה כיוון – מבינים שסביבת הריבית לא תחזור,היא  אמורה לרדת וזה מה שקורה. זה תלוי במה שקורה בארה"ב, רואים התמתנות, בכל הריביות, זה כבר אומר לאותם רוכשים – אפשר לצאת ולעשות עסקאות. האינפלציה שפרצה בשנת 2022 נכבשה וחוזרת ליעד – עם הריבית, היינו כבר בהתפרצות עם 5% אינפלציה, יש מדינות שהגיעו ל-11%, אצלנו אי של יציבות". 

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי: ""יש עליה בכל הסגמנטים, המשקיעים מתעוררים, שוק היד הראשונה רותח עם כל המבצעים, שוק היד השנייה קפא במשך שנתיים ועכשיו השרשראות מתחילות להתפרק, מוכרים דירות והשוק חוזר למסלול"

לדבריו המשקיעים פחות חוששים מהאינפלציה, ומתחילים לראות גידול בקצב העסקאות בשוק: "יש עליה בכל הסגמנטים, המשקיעים מתעוררים, שוק היד הראשונה רותח עם כל המבצעים, שוק היד השנייה קפא במשך שנתיים ועכשיו השרשראות מתחילות להתפרק, מוכרים דירות והשוק חוזר למסלול".

יוניסי הוסיף כי השכירות המוסדית בארץ בשפל ולשוכרים אין ודאות: "בישראל שוק השכירות מנוהל על ידינו. אנחנו המשקיעים, אנחנו בציבור, כל אחד משכיר דירה וכך זה מתנהל. נתח השוכרים הולך וגדל. הקושי ברכישת דירה מוביל לגידול בשיעור שוכרי הדירות, אלטרנטיבת השכירות מתייקרת. הצעירים אומרים 'אם לא נקנה נשלם יותר בשכירות'". 

ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי אמר כי "יש הכפלה בקצב הבקשות בבנק. השוק לא מתחמם, הוא כבר חם והולכים לקראת שוק אחר מזה של השנה וחצי האחרונות. המשכנתה גדלה, לוקחים יותר וליותר שנים על מנת להיפגש עם החלום. הזוגות הצעירים בבעיה. כ-100 אלף כבר זכו במחיר למשתכן, כמחציתם כבר אוכלסו , הפרויקטים מבשילים. אין תוכנית לטווח ארוך, הזוגות הצעירים זקוקים וראויים למענה. הזכייה היום שווה יותר, אנחנו בעד מחיר למשתכן או תכנית חלופית, צריך לטפל בזוגות הצעירים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אאורהמליסרוןיעקב אטרקצ'ידפנה לנדאובנק לאומיועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...