"אני חושש מתופעת העדר שתעלה את המחירים. כולם מבינים שהריבית לא תישאר כל כך גבוהה"

ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024: אורי יוניסי, ראש חטיבת משכנתאות בלאומי, אמר כי "השוק כבר חם והתוצאות מדברות בעד עצמן". מנכ"ל BST יזום: "אמנם נתוני המאקרו מסמנים ביקוש גדל והולך אבל היזמים והקבלנים מחזיקים ביותר מ-60,000 יח"ד שלא נמכרו". מנכ"ל יד 2: "בדירות חדשות בפברואר-מרץ יש עליות של מעל 50% בביקושים". רונן סיונוב, בעלים ומנכ"ל, קבוצת הומרקט: "המשרדים בת"א מלאים. היום הרוכש עושה אודישנים ליזמים"

שיתוף הכתבה
רו"ח אורי יוניסי (דרור סיתהכל)רו"ח אורי יוניסי (דרור סיתהכל)

"השוק כבר חם והתוצאות החודשיות מדברות בעד עצמן ואני חושש מתהליך של תופעת העדר שתעלה את המחירים. כולנו מבינים שהריבית לא תישאר כל כך גבוהה, כי היה פה תהליך של התפרצות אינפלציונית שמקורו לא במדינת ישראל". כך אמר אתמול (ד') אורי יוניסי, ראש חטיבת משכנתאות, בנק לאומי, בפאנל בוועדית מרכז הנדל"ן באילת שעסק בכלים החדשניים והמימוניים שיעזרו לצלוח את התקופה ולהחזיר את הרוכשים, בהנחיית עו"ד קרן כהן בלחרסקי, בעלים ומייסדת, קרן כהן בלחרסקי ושות' משרד עורכי דין ונוטריון. 

מנכ"ל BST יזום, אסף סימון, אמר כי "הענף שלנו השתנה, אנחנו נמצאים במקום אחר ובתפיסה אחרת. אמנם נתוני המאקרו מסמנים ביקוש גדל והולך אבל היזמים והקבלנים מחזיקים ביותר מ-60,000 יח"ד שלא נמכרו. זה מייתר סיטואציה שיש היום מבצעים, פתרונות מימון וכל מה שמתלווה לזה ומייצר הזדמנות אמיתית לרוכשים לתפוס פוזיציות טובות גם להמשך. הצד השני של זה הוא שאנחנו מאמינים שיש לנו אחריות. הפתרון הוא לא במימון, הפתרון הוא לקנות נכון מחברה שנותנת לך שקט נפשי. אתה רוצה לדעת שהדירה תהיה מוכנה בזמן, שהחברה שקנית ממנה היא מנוסה ומקצועית. אני אגיד בזהירות - הלוואת בלון סופה להתמחזר. צריך אחריות".

מנכ"ל ים סוף נדל"ן מקבוצת פפושדו, צחי עומר אמר כי "אנחנו משתמשים בהלוואות הקבלן מעל 10 שנים, זה התחיל ככלי שיווקי. דווקא בתקופה כזאת זה נותן כרית ביטחון ליזם שאם הוא יוצא לפריסייל של 25% הוא פוגש 70% מהכסף וקל לו יותר למכור דירות. לדעתי המחירים צפויים לעלות. אפשרויות המימון שיש ליזמים התרחבו משמעותית. ברגע שנכנסו חברות הביטוח שנכנסות היום גם לשותפויות ומשתתפות גם בסיכון - אתה מוצא שותף אמיתי שהולך איתך". 

מנכ״ל קבוצת יד 2, תומי שנפלד, אמר כי "בדירות חדשות בפברואר-מרץ יש עליות של מעל 50% בביקושים, הם קורים ברחבי הארץ, יש אזורים שצומחים יותר או פחות. בתל אביב ורמת גן יש ביקושים נמוכים יותר. בראשל"צ ובאר יעקב למשל יש ביקושים יותר גבוהים. בדירות יד 2 הצמיחה היא איטית יותר. מקומות שהם מאוד יקרים, בלי ממ"ד, ועם בעלי דירות שפחות לחוצים למכור אנחנו רואים פחות עסקאות. יש עליה מאוד גדולה אצלנו בכמות המודעות - ההיצע. משך זמן האוויר הממוצע כמעט הכפיל את עצמו. זה אומר שלא מתפשרים וגם שלמוכרים אין את היכולת ליצר את פתרונות המימון". 

רונן סיונוב, בעלים ומנכ"ל, קבוצת הומרקט , "אני לא חושב שיש ירידת מחירים בתקופה שעברה מהסיבה שלא היו הרבה עסקאות. לומר שכרגע היזמים במצוקה? לא הייתי אומר זאת. יצאנו מתקופת הקיפאון בתחילת 2024. אצלנו המשרדים מלאים. ברגע שמתמקדים בלקוחות רלוונטיים אפשר לתרגם את זה מהר מאוד לעסקאות. כם בתל אביב אין קיפאון. אנחנו רואים עשרות חברות יזמיות שמשווקות פרויקטים במקביל וזה יוצר מצג של עודף היצע. אבל אם ניקח יחד את כל הפרויקטים האלה נבנה יחד שני מגדלים. היום הרוכש עושה אודישנים ליזמים. המשרדים בתל אביב מלאים. במרץ הייתה לנו חגיגה משמחת. השוק חזק. במקביל תושבי חוץ מגיעים לתל אביב, וגם לרמת גן. השתחררנו מהקיפאון וצריך לשמר את זה, ולא להפסיק את המבצעים".

עומר אלפרן, שותף ומנהל השקעות ראשי בחברת רובי קפיטל: ״אנחנו נמצאים בסביבת מאקרו לא פשוטה. יש סיכונים ברמת הביצוע ולוחות הזמנים, ולכן יותר מתמיד המבנה הפיננסי של הפרויקט הוא קריטי בהוצאה לפועל שלו. ברובי אנחנו מממנים ומלווים הרבה פרויקטים אבל חשוב לי לגעת דווקא בנקודה של ההון עצמי. באמצעות קרנות ספיר של רובי קפיטל, אנחנו מציעים ליזמי הנדל״ן שותפות פיננסית בפרויקט. זה מוצר חשוב והוא מחליף חוב נחות יקר. זה מייתר את הצורך למכור פרויקט או להכניס שותף לחברה, שזה אירוע מאוד מורכב וארוך שרוב היזמים לא אוהבים.

"הפתרון שלנו, של שותפות פיננסית בפרויקט, הוא יחד עם שותף שיודע לתת ערך ומוריד את הסיכון הפיננסי ליזם, ומייצר לו יכולת להוציא את הפרויקטים לפועל ולפגוש את הרוכשים באמצעות מבצעי מימון ואולי עליית מחירים עתידית. אנחנו למעשה שותפים שקטים בפרויקט, שיכולים לעזור איפה שהיזם צריך אותנו באמצעות מערכת הסכמית שמאפשרת ליזם לקדם את הפרויקט ולנו יש את המנגנונים שעוזרים לנו לשמור על המשקיעים שלנו". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מימון נדל"ןצחי עומרקרן כהן בלחרסקי ושות'אורי יוניסיעומר אלפרן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...