אכזבה ליזמים ולנוטלי המשכנתאות: בנק ישראל הותיר את רמת הריבית על 4.5%

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית במשק בשיעורה הנוכחי - 4.5%, ואת ריבית הפריים על 6%. "על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית". התאחדות יועצי המשכנתאות: "הנגיד נמנע מלהוריד את ריבית בשל הוצאת הכספים הרחבה של הממשלה"

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן, לע"מ))נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן, לע"מ))

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית במשק בשיעורה הנוכחי - 4.5%, ואת ריבית הפריים על כ-6%. "על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית", נכתב בהודעת הבנק. "תוואי הריבית ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית".

כזכור, ב-1 בינואר השנה החליט בנק ישראל על הפחתה ראשונה בשיעור של 0.25 נקודות האחוז, מ-4.75% ל-4.5%, זאת לאחר סדרה של 10 העלאות ריבית רצופות בין אפריל 2022 ומאי 2023, במהלכן זינק שיעור הריבית מ-0.1% ל-4.75%.

לגבי שוק הדיור נגתב בהודעת הריבית כי "בשוק הדיור חלה עליה במחירי הדירות בחודשיים האחרונים, לצד המשך התמתנות שכר הדירה. על אף מגבלות ההיצע בענף הבניה והירידה החדה בהשקעה בבניה למגורים, התחלות הבניה ברביע הרביעי של 2023 ירדו אמנם אך הוסיפו לשהות ברמה גבוהה יחסית בהשוואה ארוכת טווח וגמר הבניה הגיע לרמת שיא. בחודשים דצמבר 2023-ינואר 2024 מדד מחירי הדירות עלה ב-1.2% ומחירי הדירות החדשות עלו ב-0.4%. עם זאת, בשנים-עשר החודשים האחרונים ירדו מחירי הדירות במצטבר ב-0.6%.

"היקף העסקאות בחודש ינואר עלה לעומת החודש המקביל אשתקד; בחודש מרץ ניטלו משכנתאות בסך כ-6.2 מיליארדי ש"ח, גבוה בהשוואה לחודשים האחרונים. סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3% וקצב העלייה השנתי המשיך להתמתן והגיע ל-2.6%. לצד אלו, הפעילות בענף הבניה מתאוששת בהדרגה אך הענף עדיין אינו פועל במלוא הפוטנציאל. מגבלות ההיצע בענף הבניה והצורך בפתרונות דיור למפונים עלולים להקשות על התמתנות מחירי הדיור והשכירות בהמשך".

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: "הנגיד נמנע מלהוריד את ריבית בשל מדיניות המענקים והוצאת הכספים הרחבה של הממשלה. עד שהמדיניות לא תשתנה, והריבית תרד באופן משמעותי חייבים לשנות את מסלולי המשכנתא ולהתאים אותם למצב הנוכחי". בהתאחדות מזהירים כי נוטלי המשכנתאות בישראל במצב קריטי, וכי השארת שער הריבית תקשה על הציבור ועל יכולתו להשתקם: "המציאות הנוכחית לפיה הלווים חייבים לקחת משכנתאות עם קנסות עתידיים של עשרות אלפי שקלים במידה והריבית תרד, הינה עיוות היסטורי שנוצר בריבית אפסית. המצב שונה היום ופוגע לחינם בציבור".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלאמיר ירון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...