הענף מגיב להחלטת הריבית: "לא תעצור את הביקוש לדירות חדשות"

החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל היום (ב') להותיר את הריבית על רמה של 4.5% הביאה אמנם אכזבה מסוימת בענף, אך ההערכה הרווחת היא כי לא צפויה לשנות באופן מהותי את מגמת הביקושים, שמתעוררים בשבועות האחרונים. מנכ"ל חברת ייעוץ משכנתאות: "הצפי לירידת ריבית השנה צפוי להתממש בהמשך השנה"

שיתוף הכתבה
מבנה בנק ישראל (שאטרסטוק)מבנה בנק ישראל (שאטרסטוק)

החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל היום (ב') להותיר את הריבית על כנה ברמה של 4.5% הביאה אמנם אכזבה רבים מקרב העוסקים בענף, אך ההערכה הרווחת היא כי לא צפויה לשנות באופן מהותי את מגמת הביקושים, שמתעוררים בשבועות האחרונים.

לדברי מאור אוחנה, מנכ"ל דרכנו רשת ייעוץ משכנתאות מקבוצת ארי מגורים "ההחלטה לא תעצור את הזינוק בביקושים לדירות חדשות. בשוק הדירות החדשות נרשמה התאוששות דרמטית בחודשים האחרונים, בעיקר בפרויקטים שמציעים למכירה דירות על  הנייר. הסיבה לכך היא שלריבית הגבוהה יש פחות השפעה על הרוכשים בגלל מבצעי המימון שמציעים היזמים שמשמעותם במרבית המקרים שהרוכשים משתמשים בהון העצמי ולא נדרשים לנטילת משכנתא בעת הרכישה. זאת גם הסיבה שאנחנו עדים לתופעה שלמרות העלייה המשמעותית בביצוע עסקאות לרכישת דירות חדשות, היקפי המשכנתא שניטלו בחודשים האחרונים לא עלו בהתאמה".

עוד לדבריו, "בגלל מבצעי המימון יש כיום בשוק העדפה לרכישת דירות חדשות ובעיקר לדירות על הנייר שמועד המסירה שלהם בעוד מספר שנים. עם זאת בשוק דירות יד שנייה עדיין יש השפעה לריבית הגבוהה וזה בא לידי ביטוי בירידה בעסקאות יד שנייה ביחס לעסקאות לדירות חדשות. הותרת הריבית על כנה ייתכן ותאיץ את המגמה של העדפת רכישת דירות חדשות המאפשרת גם למשפרי דיור לדחות את מכירת הדירות שברשותם בסמוך למועדי האכלוס".

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן להחלטת ריבית בנק ישראל אמר כי "החלטת נגיד בנק ישראל להשאיר את הריבית על רמה של 4.5% לא תשפיע באופן מהותי על הביקושים בשוק הנדל"ן, שנמצא ממילא בתהליך התאוששות מואץ ונהנה מביקושים גבוהים, הן מצד הרוכשים למגורים והן מצד המשקיעים אשר חזרו לאחרונה לשוק. לכן, נראה כי השארת הריבית בגובה של 4.5% לא תפגע במגמה זו. נראה, כי הנגיד בחר בגישה שמרנית זאת לאור המצב הבטחוני המורכב אליו נקלענו ולשער הדולר אשר התחזק משמעותית, דבר הטומן בחובו פוטנציאל לעליית מחירים. התחזית שלנו ושל המשקיעים בשוק היא כי נחזה בהורדות ריבית נוספות בהמשך השנה, אשר יגבירו את הביקושים אל מול היצע הולך וקטן בשל ההאטה בקצב הבניה".

"הצפי לירידת ריבית יתממש בהמשך השנה"

עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, אמר כי "הכרזת הריבית אינה משנה בצורה דרמטית את שוק הנדל"ן והמשכנתאות. ההצהרות השונות על הצפי לירידת ריבית השנה, צפויות להתממש בהמשך השנה. עקב המצב הנוכחי שמירה על הקיים מהווה כרגע את הפתרון הטוב ביותר לכל הצדדים. החלטה זו גם נובעת ככל הנראה מעליית שער הדולר וקצב אינפלציה סביר של 2.5% בחודש פברואר, הנמצא בטווח היעד של בנק ישראל".

לדבריו, "בהמשך השנה אנו צפויים להורדות ריבית נוספות, אשר ישפיעו על שוק המשכנתאות בעיקר מבחינה תפיסתית. דבר זה יעניק לציבור רוכשי הדירות אורך רוח וכך גם למנהלי המכירות בשטח. במציאות, בעלי משכנתה של מיליון שקל, שליש ברכיב פריים, ירוויחו מכל הורדת 1/4 אחוז כ-100 ₪ בחודש. שמירה על רמת הריבית נותנת לשוק הדיור חמצן למרות החשש מהמצב הפוליטי והביטחוני ומתווה דרך להתאוששות השוק בהמשך השנה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנק ישראלריבית בנק ישראלעדי ניניודרור אוהב ציוןמאור אוחנה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...