לא מתרגשת מהמחאות: הוועדה המחוזית הפקידה את תוכנית שדה דב

על אף הניסיון של עיריית אילת ועיריית ת"א להביא לשינוי ההחלטה, הופקדה התוכנית להתנגדויות הציבור • תכלול 16,000 יח"ד ו-385 דונם של פארקים וגנים ציבוריים

שיתוף הכתבה
הדמיית תוכנית שדה דבהדמיית תוכנית שדה דב

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הפקידה אתמול (ג') להתנגדויות הציבור את תוכנית "רובע שדה דב", המתוכננת בשטח שדה התעופה. זאת על רקע מחאות עיריית אילת ועיריית תל אביב, לצד חברי כנסת ותושבים רבים, על כך שטרם נמצא פתרון ראוי לסוגיית סגירת שדה התעופה (לכתבה מורחבת בנושא לחצו כאן).

התוכנית המתוכננת לקום על שטח שדה התעופה דב כוללת 16,000 יחידות דיור, מתוכן 6,900 יחידות עבור דיור בהישג יד - דירות בשכר דירה מופחת, דיור ציבורי, בתי גיל זהב ודירות לסטודנטים. עוד כוללת התוכנית כ-514,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-126,000 מ"ר עבור מסחר, כ-323,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-200,000 מ"ר עבור מלונאות וכ-385 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים. תכנית 'רובע שדה דב' הינה תוכנית כוללנית החָלה על חלק משמעותי בעיר ומשלימה את תוכנית המתאר לעיר תל אביב, תא/5000 , אשר קבעה את שטח שדה דב כאזור לתכנון בעתיד. היא נעשית ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ומנהלי הגוש הגדול.

הבנייה המוצעת במסגרת התוכנית כוללת בנייה נמוכה יחסית, של 10-5 קומות לאורך הרחובות הראשיים, ובנייה גבוהה יותר, של מגדלים בני 35 עד 40 קומות, המלווים את הצירים המרכזיים ברובע. התכנון כולל מגוון שטחים ציבוריים, לרבות שני פארקים במערב התוכנית (פארק המסלול והפארק החופי), וכן פארק נוסף החוצה את התוכנית ממזרח למערב ומקשר בין שדרת מבני הציבור לחוף הים. 

בהודעת מנהל התכנון , שתחתיו פועלת הוועדה, נמסר כי "מבני הציבור המתוכננים ברובע ייתנו מענה ציבורי לתושבי השכונה ומענה עירוני חשוב לצמיחתה של העיר לאור אישורן של תוכניות להתחדשות עירונית ברובעים ההיסטוריים. כמו כן, מוצע מערך רחובות ראשיים, שהראשי מבניהם הוא רחוב אבן גבירול שימשיך צפונה ושלאורכו יעבור קו הרכבת הקלה - 'הקו הירוק'". 
                                    
על פי התכנון, רחוב איינשטיין הקיים ימשיך כשדרה עירונית עד הים, ויוקם פארק רציף החוצה את התוכנית ממזרח למערב. לאורכו יהיה רצף של שטחי ציבור ושדרה עירונית נוספת. הפיתוח הנופי המוצע מהווה חלק ממערך שטחים לניהול מי נגר, החל מרצועת נטיעות ועד לשטחים לאיגום והשהיית מי נגר. 

מאחר שקו הרכבת הקלה ("הקו הירוק") עובר בתחום התוכנית, וקיימים שירותי תחבורה ציבורית משלימים, מוצע תקן חניה מופחת ופרוגרסיבי בתחומי התוכנית, במטרה להפחית משמעותית את השימוש ברכב פרטי. הרחובות המוצעים תוכננו ליצירת מרחב הליכה נוח עבור הולך הרגל. 

בהתאם לתפיסתה המקיימת של התוכנית מוצע מערך אנרגיה מקיים, המשלב בין ייצור אנרגיה מקומי וארצי. מימוש המערך המשולב מנצל משאבי גז טבעי זמינים בתחום התוכנית, נוכח קיומו של קו ההולכה הארצי המגיע מהים לתחנת הגז במעגנת רידינג.  

על רקע המחאה סביב התוכנית לפינוי שדה דב נמסר בהודעת מנהל התכנון כי החלטת הוועדה המחוזית מאתמול תואמת את החלטת הממשלה 2392 מאפריל 2015 ואת הסכם שוה"ם 3, שקבעו כי חלקו הצבאי של השדה יפונה עד ינואר 2019. בחודש פברואר האחרון אישרה גם הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הוולחו"ף) את התכנית.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דניאלה פוסק ציינה כי "עקרונותיה של התוכנית מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר, תעסוקה ומלונאות, עם נגישות לאמצעי תחבורה ציבורית שונים, ובו מרחב ציבורי עשיר המתוכנן כדי ליצור איכות חיים מיטבית עבור התושב". 

שדה דב הוקם כשדה אזרחי בשנת 1938 מצפון לת"א, בסמוך למתחם רידינג. לימים היווה השדה חלק מהמערך הצבאי של 'ההגנה' תחת המסווה של חברת 'אווירון'. עם הקמת המדינה הפך שירות האוויר של 'ההגנה' לטייסת הראשונה של חיל האוויר, וזו שכנה בשטח זה. כיום פועלים בתחום השדה בסיס צבאי וטרמינל אזרחי.

צפו בסרטון: מי יותר חזק - ממשלת ישראל או מדינת ת"א? גרסת שדה דב

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית אילתעיריית תל אביב-יפוהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...