לקראת חצי שעת נסיעה מתל אביב לחיפה: החלו הליכי ההפקעה לשדרוג והכפלת מסילת החוף

סך הקרקע המופקעת בין חיפה לשפיים צפוי לעמוד על 6500 דונם, רובה חקלאית, בעלות פיצויים מוערכת של 1.95 מיליארד שקל. "חשוב שאנשים יהיו ערוכים לבוא ולטעון, זה ישפיע על שאלת הפיצויים". בעקבות העבודות צפויה מהירות הנסיעה להגיע ל-250 קמ"ש

שיתוף הכתבה
מסילת החוף (Golf Bravo ויקימדיה)מסילת החוף (Golf Bravo ויקימדיה)

המדינה ורכבת ישראל החלו בביצוע צעדים ממשיים ראשוניים לקראת בניית מסילות הרכבת המהירה מתל אביב לחיפה. בחודש האחרון החל הליך ההפקעות לטובת שדרוג והכפלת מסילות החוף, בין תחנת חוף כרמל בחיפה לשפיים. סך הקרקעות המופקעות הן בשטח של 6500 דונם, 90% מהן קרקעות חקלאיות בבעלות המדינה ומוחכרות בחוזי חכירה לפעילות חקלאית. ההערכות בשוק הן כי היקף הפיצוי הממוצע יעמוד על 300 אלף שקל לדונם, כך שעלות הפיצויים הכוללת צפויה לעמוד על כ-1.95 מיליארד שקל.

מדובר בתוכנית שאושרה רק בדצמבר האחרון (תתל 65 א') שכוללת מסילות באורך 68 ק"מ והכפלת מסילת החוף לארבע מסילות, מתוכן שתי מסילות מהירות בהן תתבצע הנסיעה במהירות של 222-250 קמ"ש ושתי מסילות פרבריות שישודרגו ל-160 קמ"ש. בנוסף מנתניה ועד שפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות נוספות. ברכבת ישראל מעריכים שכך תתקצר הנסיעה מחיפה לתל אביב ל-30 דקות (במקום כשעה כיום), עם עצירה אחת בלבד בחדרה של חלק מהרכבות, וברכבות הפרבריות העוצרות בכל תחנה תתקצר הנסיעה ל-50 דקות.

ההערכות הן שתתאפשר הגדלת הנסועה בשעת השיא מחיפה לתל אביב בשני הכיוונים ל-30,000 נוסעים. התוואי עובר בעמק חפר, חוף השרון, יישובי הברון, חוף הכרמל, מנשה אלונה, חדרה, חיפה, מורדות הכרמל, נתניה, פרדס חנה-כרכור ועוד. באזור בין בנימינה לחדרה ישונה התוואי הקיים. התוכנית כולה מתפרסת על 15,518 דונם.

רכבת ישראל פרסמה ב-4 במרץ הודעה על ההפקעות לטובת הפרויקט, שקיבלו גם בעלי קרקעות - ברובן חקלאיות. על פי ההודעה יש למסור את הקרקעות תוך 60 מיום ההודעה. עוד נכתב בפרסום כי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות רכבת ישראל, מוכנה לדון במשא ומתן על התשלום עבור רכישת קרקע, ויש לפנות תוך 60 ימים מיום פרסום הודעה בבקשה אל חברת רכבת ישראל, יחידת מקרקעין. חלק מההפקעות הן על כלל החלקה, חלק רק על חלק מהחלקה וחלק הן זמניות, בין היתר בעמק חפר, בנימינה, נתניה, חדרה, פרדס חנה, חיפה, בנימינה, אור עקיבא, זיכרון יעקב ועוד.

"מזמן לא הייתה הפקעה בהיקף כזה" 

לדברי עו"ד צבי שוב ועו"ד רונית אלפר, העובדים על תיקי ההפקעה במשותף, "בדרך כלל לא מפקיעים אם לא מתחילים לזוז. זה אומר שהשרה חתמה על ההפקעות, שהתקציב אושר והשמאים החלו לעבוד, שאנשי ההפקעות ידפקו בדלת. לא הייתה מזמן הפקעה בהיקף כזה, חוץ מהפקעות בתוך הערים של הרכבת הקלה, לא הייתה הפקעה של תוואי כזה גדול, פה זה ממש תוואי חדש של רכבת".

לדברי עו"ד צבי שוב ועו"ד רונית אלפר, העובדים על תיקי ההפקעה במשותף, מרגע שההפקעה פורסמה, זה רק עניין של זמן עד שלוקחים את הקרקע. "התוכנית מאושרת ואין טעם להתנגד. השלב הבא הוא תפיסת חזקה ושאלת הפיצויים. לפני תפיסת החזקה סביר להניח שיהיו ביקורים בשטחים ותיאומים עם בעלים לצורך פרוטוקולים. חשוב שאנשים יהיו ערוכים לבוא ולטעון, זה ישפיע על המשך שאלת הפיצויים" 

לדברי עורכי הדין, מרגע שההפקעה פורסמה, זה רק עניין של זמן עד שלוקחים את הקרקע. "התוכנית מאושרת ואין טעם להתנגד. השלב הבא הוא תפיסת חזקה ושאלת הפיצויים. לפני תפיסת החזקה סביר להניח שיהיו ביקורים בשטחים ותיאומים עם בעלים לצורך פרוטוקולים. חשוב שאנשים יהיו ערוכים לבוא ולטעון, זה ישפיע על המשך שאלת הפיצויים. לא למהר.

עו"ד רונית אלפר ועו"ד צבי שוב (רז רוגובסקי, ליאת מנדל) עו"ד רונית אלפר ועו"ד צבי שוב (רז רוגובסקי, ליאת מנדל)

"יש שאלה אם תקבל את הפיצויים במסגרת פיצויי הפקעה או ירידת ערך. יש לזה השלכות מיסוי ואיזה הליך אתה בוחר. והנושא החקלאי משמעותי, בנוסף למה שיש במטרו, שזה עורכי דין וגם שמאי מקרקעין , כאן זה גם שמאים חקלאיים, שזה יותר נדיר. צריך לחשוב על היבטים של עסק, למשל כמה עולה שטחים לעבודה חקלאית, כמה שנים ייקח לך למכור סחורה חדשה, מוניטין שבו האדם יכול לאבד את השוק ועוד". 

הם מספרים גם מה יהיו הסוגיות העיקריות: "יהיו מלחמות על פיצויים ועל מוניטין. קרקעות חקלאיות הן לא רק אדמה, זה גם מה לוקחים. אם זה יקב לדוגמה, פוגעים בעסק ואז זה גם אובדן הכנסה. היה לי בכביש 9 בעבר מקרה של פרדס אתרוגים, ההכנסות מהפרי כוללות הרבה מאוד כסף, לפחות חמש שנים עד שיוצא פרי מחדש, צריך להרגיל את השדה ולשתול, אובדן הכנסות של הרבה שנים. אנחנו מייצגים בין היתר משפחה שיש לה 300 דונם, מתוכם מפקיעים לפחות 100. רוב הקרקעות חקלאיות, יש גם חלקה שהייתה תעשייתית, אבל בקרקעות חקלאיות יש כרמים ויקבים, וזו גם פגיעה בעסקים. בתוואי כזה יש מכל הסוגים והמינים. המשפחה שאני מייצג מחזיקה בשטח 50 שנה, וחשבו לשנות תכנון, שבסוף לא יקרה".

מה ההבדל בין ההפקעה למטרו להפקעה כאן?
"יש הבדל, כאן החקיקה הוותיקה של פקודת קרקעות. למטרו הקימו ועדות מיוחדות ויש שאלות מיסוי מיוחד. כאן זה הנושאים הרגילים, סעיף 197 (פיצויים בהפקעות), והשאלה אם יהיה שלב  אחד או שני שלבים. יהיו הרבה ויכוחים על ערכים, כי זה תוואי מאוד גדול".

מרכבת ישראל נמסר: "הפרויקט להכפלת מסילות החוף (תת"ל 65 א') מהווה יעד מרכזי בתוכנית הפיתוח של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשדרה המהירה כחלק מחזון 'מחברים את ישראל', ויאפשר יחד עם פרויקטים נוספים המבוצעים כיום צמיחה במספר הנסיעות השנתי מכ-70 מיליון היום, ל-105 מיליון בשנת 2025, 200 מיליון בשנת 2030 וכ-300 מיליון בשנת 2040.

"התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כדי שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות, מהירות ומחושמלות המתוכננות למהירות של עד 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים, לצד הפרדות מפלסיות לשיפור בטיחות הנסיעה.  עם השלמת העבודות יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב מ-50 דקות לכחצי שעה בלבד. עם הפעלתו המלאה הצפויה בשלב מאוחר יותר, תגדל תדירות הנסיעות עד 14 רכבות בשעת שיא. מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11. התוכנית, שנקבעה על ידי הממשלה כמיזם תשתית חיוני מועדף, מקודמת על ידי רכבת ישראל ובמסגרתה תתבצענה רכישות קרקע של כ- 6,500 דונם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רכבת ישראלמסילת החוףהפקעות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...