ממתינים למחוזי: ועדת הערר ביטלה היטל ע"ס 4.3 מיליון שקל בקריית אריה לאחר שכבר קבעה כי תוכנית המתאר אינה משביחה

על אף שוועדת הערר המחוזית פיצויים והיטלי השבחה מרכז בראשות איל תאודור שרון כבר קבעה בעבר כי אין לחייב בהיטל בגין תוכנית המתאר החדשה לאזור התעשייה קריית אריה, ממשיכה הוועדה המקומית לחייב בו. לאחרונה בוטל היטל נוסף שגבתה הוועדה בגין מכירת קרקע באזור, והצדדים ממתינים להכרעת המחוזי בעתירה שהגישה הוועדה המקומית

שיתוף הכתבה
עו"ד איל תאודור שרון (באדיבות המצולם)עו"ד איל תאודור שרון (באדיבות המצולם)

ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה של מחוז המרכז, בראשות עו"ד איל תאודור שרון, ביטלה השבוע היטל השבחה בסך 4.3 מיליון שקל שהשיתה הוועדה המקומית פתח תקווה בגין מכירת קרקעות באזור התעשייה קריית אריה בעיר. זאת לאחר שוועדת הערר כבר קבעה בעבר כי תוכנית המתאר של אזור התעשייה אינה משביחה. הוועדה המקומית פתח תקווה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי, שטרם הוכרע. 

להחלטה של ועדת הערר לחצו כאן 

תוכנית המתאר (פת/2200) לאזור התעשייה של קריית אריה משתרעת על שטח של 2,236 דונם, ומאפשרת לאשר תוכניות מפורטות שיקנו זכויות בנייה בכל המגרשים באזור. התוכנית המתארית, שאושרה במאי 2020, היא תוכנית כללית הקובעת את כללי המסגרת לקידום תוכניות מפורטות עתידיות. כך למשל, ניתן יהיה להגיע מכוחה לבניית עד 40 קומות באזורים מסוימים, או עד 600% בנייה של שטח עיקרי. בסך הכל מוסיפה תוכנית המתאר סך של 5.82 מיליון מ"ר לאזור התעסוקה.  במרץ בשנה שעברה החליטה ועדת הערר כי לא יוטל היטל השבחה על התוכנית עד שיאושרו תוכניות מכוחה, וכך היה בתוכנית שמקדמת ביג במרכז ביג החדש שנבנה בימים אלו. 

במקרה זה דנה הוועדה בשתי שומות השבחה ודרישות תשלום של הוועדה המקומית, אחת בסך של כ-4.5 מיליון שקל מבעל זכויות המחזיק בחלקה בשטח של 4.3 דונם באזור התעשייה בקריית אריה, ועבור חלקה נוספת שלו בשטח 0.11 דונם דרשה כמה אלפי שקלים. זאת עקב אישורה של תכנית המתאר ומימוש זכויות בחלקות ברחוב שמואל מילס שעליהן חלה התוכנית. העורר הגיש את העררים על חיוב היטל ההשבחה, בין השאר בנימוק כי ועדת הערר כבר ביטלה את דרישת היטל ההשבחה על התוכנית.

הוועדה המקומית: "החלטת ועדת הערר אינה חלוטה"

הוועדה המקומית טענה בתגובה כי היא מתקשה להסכים עם עמדת ועדת הערר, וכן כי לא מדובר בהחלטה חלוטה וכי זו עומדת כיום בפני כמה ערעורים מינהליים. אלא שוועדת הערר קבעה שאין לדון בעררים בטרם הדין מוצה, "משלא מצאנו בעצמנו ואף בעלי הדין אינם סבורים, כי ההליך דנא מייסד עצמו על נסיבות ענייניות שונות המצדיקות אולי תוצאה אחרת מהכרעתנו  בעניין… וכן בהינתן שאותם ערעורים מנהליים טרם הוכרעו, אין לנו אלא לחזור לאמץ, מאותם טעמים, את המסקנה אליה הגענו בעבר. על כן העררים מתקבלים וכפועל יוצא מבוטלות דרישות התשלום ושומות ההשבחה שערכה הוועדה המקומית". 

עו"ד אלי וילצ'יק (נתי גולד)עו"ד אלי וילצ'יק (נתי גולד)

הוועדה קבעה שגם בשל כך מיותר לדון בטענות אחרות של העורר, כך למשל על אחת החלקות שלטענתו לא בשטח התוכנית הוועדה ציינה כי אחת החלקות שלגביה יצאה הדרישה היא חלקה בשטח של 112 מ"ר במקום שבו תנאי סף לאפשרות לקדם תוכנית מפורטת על פי תוכנית המתאר הוא כי גודל המגרש יעמוד על 3 דונם לכל הפחות.

בסופו של דבר קבעה הוועדה כי אם וככל שבאיזו מבין חלקות העורר תאושר ביום מן הימים תכנית מפורטת, ותכנית מפורטת זו תביא בשעריה תוספת זכויות או שימושים משביחים כמותר מכוח התוכנית, מבעלי הזכות במקרקעין באותו מועד קובע עתידי רלוונטי,ייגבה מלוא ההיטל המתחייב כדין. לא נקבעו הוצאות.

עורכי הדין אלי וילצ'יק ואריאל פל ממשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות', שייצגו את בעל הזכויות בעררים, אמרו כי "החלטת ועדת הערר חוזרת על החלטתה שניתנה גם בערר קודם שבו ייצגנו בעל זכויות. ועדת הערר בהחלטתה החדשה מדגישה שהיא עומדת על דעתה על אף הערעור שהגישה עיריית פתח תקווה לבית המשפט המחוזי שטרם הוכרע, ושנתבקשה בו עמדת היועצת המשפטית לממשלה.

"לדעתנו החלטת ועדת הערר עושה צדק משום שהיא מובילה לתוצאה נכונה שרק מי שתאושר לו תוכנית מפורטת משביחה על פי תוכנית המתאר - ישלם היטל השבחה על כך, ואנו מקווים שבית המשפט ידחה את הערעור שהגישה הוועדה המקומית ויאמץ את העמדה הזו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחההוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח תקווהקריית אריהפתח תקווהאיל תאודור שרון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...