חסידי ויז'ניץ לקחו הלוואה בריבית של 10.5% לבניית בניין בחיפה

חברת "חלק ונחלה אהבת ישראל 2014" לוותה 10.5 מיליון שקל לבניית בניין מגורים בן 9 קומות בשכונת "רמת ויז'ניץ" של חסידות ויז'ניץ • יתקבל "היתר עסקה"?

שיתוף הכתבה
חסידי ויז'ניץחסידי ויז'ניץ

חברת "חלק ונחלה אהבת ישראל 2014" של חסידי ויז'ניץ, חתמה בימים אלו חוזה עם שותפות ארנו נדל"ן, לפיו תקבל ממנה הלוואה של 10.5 מיליון שקל למימון חלקי של מיזם בנייה בחיפה. החסידים התחייבו לשלם לארנו ריבית של 10.5% לשנה, מה שאסור במפורש על ידי התורה וההלכה. הפתרון המסתמן: "היתר עסקה".

מדובר בהלוואה שלוקחים החסידים למימון חלקי של פרויקט בנייה בשכונת "רמת ויז'ניץ" של החסידות בחיפה, שבמסגרתו ייבנה בניין בן 9 קומות ו-32 דירות בעלות של כ-30 מיליון שקל.

פרויקט הבנייה ימומן ברובו ע"י רוכשי הדירות בו, אולם "חלק ונחלה" זקוקה למימון ביניים כדי לגשר על הפער בין ההשקעה בבנייה לבין לוח התשלומים של הקונים. לצורך כך היא לוותה את הכסף מארנו נדל"ן - קרן מימון חוץ בנקאי למיזמי נדל"ן בישראל, בריבית כאמור. ההלוואה היא לשנתיים, עם אופציה להארכתה בחצי שנה. ההלוואה תיפרע מתוך הסכומים שישלמו רוכשי הדירות. 

מכיוון שהתורה וההלכה אוסרות במפורש לשלם ריבית, החברה החסידית תפעל לקבל "היתר עסקה" (פטנט מקובל של יצירת שותפות במקום הלוואה וחלוקה ברווחים לאחר מכן) המאפשר לגבות ולשלם ריבית. לחסידות ויזנ'יץ יש בית דין משלה, ואפשר להניח שהיא תפנה אליו כדי לקבל את ההיתר. יחד עם זאת יש להעיר, כי "היתר עסקה" אינו ניתן באופן אוטומטי - בתי הדין אמורים לבדוק בכל מקרה את נסיבות העסקה, כדי לאשר שלא מדובר בהלוואה רגילה, אלא באמת שותפות עסקית בין הצדדים. 

שכונת "רמת ויז'ניץ" ממוקמת בין שכונות הדר כרמל לנווה שאנן בחיפה, והיא היום ריכוז המגורים הדתי הגדול ביותר בעיר. מתגוררות בה כ-700 משפחות וכ-4,000 תושבים. בצד בנייני המגורים, נבנו במקום בתי כנסת, מקוואות, בית ספר וסמינר לבנות, בית ספר וישיבה לבנים וצרכניה. 

הצפיפות בשכונה זו גדלה עם השנים - הילודה גדלה בקצב מוגבר, גודל כשהמשפחות מתרחב כשבני הדור השני מעדיפים להתגורר עם ההורים ולכן בשנים האחרונות לא נותרה לחסידים, לפחות לפי גרסתם, ברירה אלא לבנות בנייני מגורים על שטחים ירוקים של השכונה, שספק אם קיבלו אישורי בנייה. ככל הידוע, העירייה לא פעלה לפנותם ובמקום זאת הוועדה המקומית אישרה לחברה של חסידי ויז'ניץ לבנות את הבניין האמור. 

הבניין יפתור חלק קטן מהמחסור בדירות בשכונה. דירות 4 חדרים יימכרו בכ-1.3 מיליון שקל בממוצע. השמאי גיל אברהמי ערך בדיקה השוואתית של מחירי עשרות דירות באזור, ומצא שהמחיר סביר.

תגובת עיריית חיפה לא הגיעה עד כה. ארנו נדל"ן אישרה את הפרטים.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את   אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית חיפההמגזר החרדיארנו נדל"ןחלק ונחלה אהבת ישראל 2014ריבית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...