הסוף לתוכניות העיצוב האדריכלי? מנהל התכנון פרסם טיוטת הנחיות שמבקשת לבטל שלב ביניים בין תב"ע להיתר

לאחר שבטיוטה נכתב כי "תכניות אלו מהוות את אחת הסיבות לעיכובים משמעותיים בתהליך בין אישורה של תכנית סטטוטורית להוצאת היתרי הבניה מכוחה", מגביל המסמך אפשרות להשתמש בתוכניות שכאלה למקרים ייחודיים כגון הקמת שכונה חדשה. בפברואר האחרון כינתה סגנית יו"ר מטה התכנון את תוכניות העיצוב "אירוע רב נפגעים"

שיתוף הכתבה
רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)

לאחר שבפברואר האחרון חשף " מרכז הנדל"ן " את כוונת מטה התכנון ומנהל התכנון לבטל את תוכניות העיצוב האדריכליות, כעת מתחיל מנהל התכנון בנקיטת צעדים ממשיים בנושא. באפריל פרסם המנהל טיוטת מסמך שכותרתו "תדריך להכנת תוכניות בינוי ופיתוח", אשר מטרתה לצמצם או אף לבטל כליל את השימוש בתוכניות העיצוב האדריכליות, הנתפסות על ידי המדינה כגורם מעכב בשרשרת התכנונית. על פי הוראות המסמך, להבא יש לכלול הוראות עיצוב כלליות בהליך התוכנית הסטטוטורית, ואילו הוראות עיצוב פרטניות יפורטו במסגרת הכלי הקיים של ההנחיות המרחביות.

המסמך עוסק בתוכנית קנה מידה  1:500, שאמורה לעסוק במרחב הציבורי וביחס בינו לבין המגרשים ובדומה לתוכניות לעיצוב אדריכלי מהווה גשר בין התוכנית הסטטורית להיתר. המסמך אינו עוסק בתוכניות עיצוב אדרכליות שיכולות להיות בקנה מידה קטן יותר ופרטניות פחות. המסמך מתאר את הרקע שבגינו נדרשות ההוראות החדשות, ומסביר כי בנוסף להליכים הסטטוטוריים ולאפשרות לקביעת הנחיות מרחביות, התפתח שימוש בתכניות עיצוב בהיקפים שונים, שמועד הכנתם ואישורם הוא בין שלב אישור התכנית הסטטוטורית ובין שלב היתר הבניה: "מטרתן של תכניות אלו הייתה ליצור גשר תכנוני בין התכנית הסטטוטורית הכללית ובין יישומה בהיתר הבנייה למגרש או למתחם הספציפי. לדוגמה תכנית בינוי ופיתוח בקנה מידה 1:500 האמורה כאמור לעסוק במרחב הציבורי, ותוכנית עיצוב אדריכלית שעיקר עיסוקה בתחום הנכס הפרטי. בדרך כלל מקור ההוראה להכין תכניות אלו הוא התכנית הסטטוטורית אשר אמורה להכתיב את תכולתם, רמת הפירוט הנדרשת ואת תהליך אישורם".

אלא שעל פי מנהל התכנון , תוכניות אלו מהוות עיכוב משמעותי: "בחינת תוכניות בינוי ותכניות עיצוב שנערכה על ידי מנהל התכנון העלתה שתכניות אלו מהוות את אחת הסיבות לעיכובים משמעותיים בתהליך בין אישורה של תכנית סטטוטורית להוצאת היתרי הבניה מכוחה", נכתב במסמך. "לכך מתווספת העובדה שתכנית הבינוי איננה מעוגנת בחקיקה ולכן היא איננה קצובה בזמן, היא 'שקופה' מבחינת תהליכי התכנון והרישוי, היא לא ניתנת למעקב או לבקרה תהליכית, ובעצם היא נתונה לשיקול דעתו הבלעדי של הגורם המאשר אותה, שהוא בדרך כלל הוועדה המקומית".

בהמשך עוסק המסמך באופן כתיבה ועריכת תכנית בינוי ופיתוח בקנה מידה 1:500 שעיסוקה בעיקר במרחב הציבורי וביחס בינו לבין המגרשים. על פי הטיוטה, הוראות שמקומן בתכנית סטטוטורית אין להשאיר לקביעה בשלב מאוחר יותר, לדוגמה בעת הכנת תכנית בינוי ופיתוח. "הוראות הנוגעות לייעודי קרקע ,לשימושים מותרים, למגבלות בניה, זכויות בניה , קווי בנין, גובה וכו' צריכות להיקבע בתכנית סטטוטורית ואין להשאירן לקביעה במסמכי תכנון שנדרש להכינן לאחר אישור התוכני"ת.

למעשה קובע המסמך כי תב"ע אינה יכולה לחייב בתוכניות בינוי ופיתוח שיקודמו לאחר אישורה, למעט במקרים ייחודיים, בהם "קנה מידה שלא מאפשר תכנון ממשק עם מגרשים בודדים, למשל תכנון שכונה חדשה" או "כאשר התכנית מייצרת מספר חלופות למימוש בתא השטח ולא ניתן לקבוע בתכנית מראש את ההוראות לגבי כל אפשרות".

"הבנו שתוכניות העיצוב הן ארוע רב נפגעים"

כוונת מטה התכנון לבטל את שלב תוכניות העיצוב האדריכליות נחשפה לראשונה בפברואר השנה במהלך פורום יזמי התחדשות עירונית שערך מרכז הנדל"ן , בהשתתפותה של סגנית יו"ר המטה שירה ברנד. לדברי ברנד, "הבנו שזה (תכניות העיצוב, דנ"ק) ארוע רב נפגעים ואנחנו לוקחים את זה מאוד ברצינות. זה פרויקט הדגל - החל מהנחיות וכלה בחקיקה. ברור לנו שבין קנה המידה של תוכנית לקנה המידה של היתר חייב להיות משהו בדרך, אבל מה שהלבישו על זה, זה הרבה יותר ממה שצריך".

עוד אמרה כי "אנחנו הולכים לעשות סדר, וזה ייקח לנו חודשיים. נתחיל עם הנחיות, כי אם נחכה לחקיקה חבל על הזמן שנבזבז. ידועה לנו הבעיה הגדולה של תכניות העיצוב וגם הוועדות המקומיות מתחילות להבין את זה".

אמירותיה של ברנד עוררו כעס רב בקרב מהנדסי הוועדות המקומיות אשר הגיבו בחריפות. בין היתר אמרה אז מיכל מאיר, מהנדסת העיר בת ים כי בין הרעיון והמימוש בפועל חייב להיות שלב, שיחבר את כל החלקים ביחד, כי מבנה מורכב ממערכות, איך הוא יושב על הקרקע ומה ההשלכות על הסביבה שלו".

שרון פישמן, מהנדסת העיר חריש אמרה: "אני חושבת שהבעיה היא לומר שתוכנית עיצוב אדריכלית היא בירוקרטית. זה לא להבין מה זו תוכנית העיצוב האדריכלית. היא שווה כסף לעיר, ליזם ולתושבים ועליה נשענת כל הכלכלה העירונית. היא מקדמת בסופו של דבר את ההיתר, כי היא בעצם מייצרת את הוודאות התכנונית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןשירה ברנדרפי אלמליחועדות מקומיותמטה התכנוןתכניות עיצוב אדריכליות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...